Lars-Olof Arvids
Nu i helgen (21-23/8) har Skandinaviska killisällskapet sin årliga utställning i Köpenhamn, närmare bestämt på Valby kulturhus vid Toftegårds plads. Har ni vägarna åt det hållet, är ni välkomna att titta in och se hur otroligt färggranna många av dessa små fiskar är. Man ser mycket sällan killifiskar i zooaffärer, då de har rykte om sig att vara besvärliga och kortlivade. Men har man förstått hur de fungerar, är de egentligen inte svårare än andra akvariefiskar.

Man delar in killifiskarna i två stora grupper: växtlekare och årstidsfiskar. Växtlekarna lever i permanenta vatten och leker som namnet säger bland växter, där äggen kläcks efter ett par veckor. Årstidsfiskarna lever däremot i små dammar och pölar som torkar ut under torrtiden. När vattnet sjunker leker de och lägger ägg i gyttjan. Sedan dör fiskarna, men äggen ligger torra i flera månader och kläcks när regnet kommer. Detta efterliknar vi i våra akvarier genom att låta dem leka i torv, som vi sedan tar upp och torkar. Det är alltid lika spännande att sedan lägga torven i blöt efter några månader för att se om det kläcks några yngel.

Den här helgen kommer killifolk från hela Europa för att ställa ut sina fiskar. Under fredagen är det bara öppet för utställare och domare. Vi tävlar i 12 klasser: 10 klasser för vuxna par av olika släkten och 2 odlingsklasser för grupper av ungdjur. På lördagen är det öppet för allmänheten kl 10-18, samt killiföredrag kl 15-17. På söndag är det öppet kl 10-12 innan fiskarna fångas upp ur akvarierna och läggs i påsar. Utställningen avslutas nämligen med att alla utställda fiskar säljs på en stor auktion, som börjar kl 13.00 och håller på i några timmar. Det är ett unikt tillfälle att få tag i fiskar man aldrig ser annars! Dessutom att lära sig hur arten man har fastnat för fungerar, för i regel finns odlaren/utställaren med i lokalen.

Mitt bidrag den här gången blir ett par av den ytlevande växtlekaren Epiplatys infrafasciatus. Här är hanen...

[attachment=40707:Ep_infr_ha.jpg]

...och här är honan.

[attachment=40708:Ep_infr_ho.jpg]

Olle
Biggan_
Vackra fiskar!
....och så en undran...Hur transporterar man fisken till utställningen? I en påse? Hem, i en påse? Eller har man akvarie med sej i bilen?
Jag tycker att det skulle bli stor påfrestning på fiskarna om dom transporteras i påsar om det nu är så det går till. dunno.gif
Lars-Olof Arvids
Fiskarna klarar utmärkt att transporteras i påsar, men som med så mycket annat finns det några knep som är bra att känna till. För det första bör fiskarna inte vara för många (helst inte mer än en) i varje påse. De bör inte matas på minst ett dygn innan, eftersom fiskarnas avföring förgiftar vattnet. Och så ska man ha lite vatten och mycket luft (inte utandningsluft!) i påsarna, så klarar de syreförsörjningen bäst. Håller man på detta, kan fiskarna klara sig flera dagar i påsarna om det skulle behövas. De 4-5 timmar det tar härifrån till Köpenhamn (buss Stenungsund-Göteborg, tåg Göteborg-Köpenhamn och sedan lokalbuss till utställningslokalen) är inga problem.

Olle
Biggan_
Ok, då vet jag det! Jag trodde bara att dom blev väldigt störda och stressade när det var så många timmar och att syret inte skulle räcka till.
Lycka till med utställningen Olle!
Lars-Olof Arvids
Tack Biggan! smile.gif
Vet man hur man ska göra är det inga problem, som sagt. Vad som kan vara stressande under längre transporter är om man ofta lyfter upp påsarna för att se hur fiskarna mår. Det är bättre att låta påsarna ligga i en mörk väska, för då håller fiskarna sig lugna och "sover" eftersom de tror att det är natt.

Olle
Biggan_
Starka påsar då så det inte går hål på dom! ohmy.gif
Mörk väska, är det inte bättre med en kylväska som är isolerad, jag tänker närmast på temperaturen.
Lars-Olof Arvids
Man bör förstås använda speciella fiskpåsar som man kan köpa i en zooaffär, inte fryspåsar eller liknande. Även killisällskapet säljer fiskpåsar i mycket krafig kvalitet. Och så bör man mycket riktigt tänka på temperaturen och använda en frysväska eller liknande om fiskarna ska vara utomhus någon längre stund.

Olle
Meriona
Lycka till Olle! bravo.gif tummenupp.gif
Lars-Olof Arvids
Tack Meriona! smile.gif

Olle
Orkidétjuven
Verkligen lycka till.
Hade jag varit hemma i Sverige så hade jag väldigt gärna gått. Finns flera arter av killi som jag inte har tidigare sett som jag skulle gärna vilja se ngn.
Lars-Olof Arvids
Tack Orkidétjuven! smile.gif
Nu är mitt fiskpar i en påse här på kontoret, i väntan på att vid lunchtid komma till ett tillfälligt akvarium i mammas lägenhet där de ska vara över natten. Jag som bor ute på landet hade annars fått cykla till bussen med fiskarna, över en mil mitt i natten, och det är inte så bra. I morgon, tidigt på morgonen, bär det sedan iväg till Köpenhamn. Det ska bli spännande! smile.gif

Olle
Orkidétjuven
Berätta hur det gick och lite om utställningarna när du kommer hem sen igen.
Jag försvinner under helgen på semester. Ska snorkla på Tonga. Titta på salvattensfiskar smile.gif
Lars-Olof Arvids
Det ska jag göra. Nu har fiskarna funnit sig tillrätta i "väntrummet" hos mamma. De ser pigga ut och kommer säkert att klara morgondagens resa utan problem.

Vad härligt det låter med snorkling på Tonga! Jag har snorklat över korallrev i Malaysia och på Seychellerna, och sett helt fantastiska fiskar. Ha det jättebra! bravo.gif

Olle
Biggan_
Gick det bra på utställningen? dunno.gif
Meriona
Ja det undrar jag med! unsure.gif Tänk om de blivit killi-nappade? wink.gif
Lars-Olof Arvids
Det var en väldigt trevlig och bra utställning, även om jag inte vann något pris för mina fiskar. Nu har jag precis gått igenom mina bilder och lagt in dem på datorn. Jag orkar inte ge någon närmare rapport i kväll, men den kommer!

Olle
Biggan_
Ok! biggrin.gif
Lars-Olof Arvids
Här har killifolket samlats utanför Valby kulturhus, där utställningen är.

[attachment=41014:Lokalen.jpg]

Detta är en ren fiskutställning, ingen akvarieutställning där man hittar fina inredningar mm. Varje par eller odlingsgrupp får ett eget litet akvarium. Allt som allt var det ca 300 akvarier.

[attachment=41015:Killiakvarier.jpg]

Här har vi en Neolebias whitei, en sydamerikansk årstidsfisk.

[attachment=41016:Neolebias_whitei.jpg]

Rivulus igneus, en sydamerikansk växtlekare.

[attachment=41017:Rivulus_igneus.jpg]

Simpsonichtys picturatus, en pärlbeströdd årstidsfisk från Sydamerika.

[attachment=41018:Simpsoni...cturatus.jpg]

Aphyosemion loessense, en färggrann växtlekare från Västafrika.

[attachment=41019:Aphyosem...oessense.jpg]

Diapteron cyanostictum, en exlusiv västafrikansk växtlekare.

[attachment=41020:Diaptero...ostictum.jpg]

Nothobranchius guentheri, en av de vackraste årstidsfiskarna från Östafrika.

[attachment=41021:Nothobra...uentheri.jpg]

Aplocheilus lineatus (asiatisk växtlekare) hör till de få killis man ibland kan hitta i zooaffärer. Den är vacker och tålig, men äter småfisk.

[attachment=41022:Aplochei...lineatus.jpg]
Lars-Olof Arvids
Till traditionerna hör att vi har "hyggeaften" på lördagkvällen, med god mat och trevlig samvaro.

[attachment=41023:Hyggeaften.jpg]

På söndagen fångas fiskarna upp för att säljas på den avslutande auktionen.

[attachment=41024:Fiskf_ngst.jpg]

Här ses auktionsutroparen i full a(u)ktion. I bakgrunden syns storbildskärmen där man kan se vad budet är uppe i, i danska kronor och euro. Annars är det svårt för den internationella församlingen att hänga med när utroparen rabblar "halvtreds, femoghalvtreds, treds, femogtreds" o s v.

[attachment=41025:Auktion1.jpg]

Man bjuder genom att hålla uppe handen så länge man är med på utroparens bud.

[attachment=41026:Auktion2.jpg]

Till slut är fiskarna klara för avresa, till ett akvarium någonstans i Europa.

[attachment=41027:Fiskp_sar.jpg]

Olle
Meriona
Köpte du med dig någon fisk hem då, Olle?
Den där pärlbestödda var ju särskilt tjusig tycker jag! Är det bara hanarna som är så där färggranna?

jag tyckte mig se en ENDA människo-dam på bilderna, så illa kan det väl inte vara? confused.gif
Lars-Olof Arvids
Naturligtvis köpte jag fiskar med mig hem! Dem har jag inga bilder på än, men du kan få se dem "live" på lördag om du vill. Visst finns det damer som håller på med killis, även om karlarna tyvärr är dominerande. Anita Persson (till vänster på näst sista bilden) är dock så duktig att det nästan jämnar ut sig. biggrin.gif

Olle
Wilmer
Tack för uppdatering! Vilken variation på fiskarna. Och vilket jobb de lägger ner på utställningen med alla akvarier etc!!

Meriona, du får väl fixa till statistiken naughty.gif Pelargoner o killies flirting.gif
Lars-Olof Arvids
Mycket bra förslag tycker jag! bravo.gif

Olle
Meriona
Det var nog Anita P som jag såg på bilderna då. yes.gif
Nej inga fiskar hos mig, Wilmer, jag tror inte jag skulle orka sköta dem. Jag nöjer mig med att studera nyförvärven hos Olle. smile.gif
Biggan_
Så vackra fiskar! Den pärlbeströdda tyckte jag också var x-tra fin.
Du verkar ha haft en trevlig helg och den där "hyggeaften" såg ju mysig ut!
Lars-Olof Arvids
Tack Biggan! smile.gif
Visst är det trevligt att kunna träffas en gång om året, runt ett gemensamt intresse.

Olle
Meriona
Det var himla fina killisar som Olle skaffat sig, kan jag tala om! Hanarna var såklart tjusigast, honorna hade jag nog inte förstått att de var så märkvärdiga utan expertisens hjälp, de var ganska anonyma, åtminstone i färgen. bravo.gif

Tack för titten Olle!
Olle A
Varsågod Meriona! smile.gif Killis har vad man kallar utpräglad könsdiformism, d v s hanar och honor ser så olika ut att en oinvigd lätt kan ta dem för olika arter. Hanarna står för färgprakten, medan honorna är nästan enfärgat brunbeige. Många arters honor är så lika varandra att de är nästan omöjliga att se skillnad på. Dessutom kan närbesläktade arter korsa sig, vilket innebär att man inte bör ha flera sådana arter i samma akvarium. Om man (som jag) har olika arter tillsammans, måste de vara så olika att man lätt ser vem som är vem.

Olle
Meriona
CITAT (Olle A @ 29-08-2009, 19:12) *
Varsågod Meriona! smile.gif Killis har vad man kallar utpräglad könsdiformism, d v s hanar och honor ser så olika ut att en oinvigd lätt kan ta dem för olika arter.
Olle

Det var på pricken det som jag ju trodde, att det var en annan art! giggle.gif Jag funderade allt en god stund på varför man gjorde sig sånt besvär för så färglösa fiskar.... laugh.gif Men såklart kan man ju inte bara ha hanar, då blir det ju aldrig fler!
pialotta
hej! så roligt att läsa om killifiskar, det var såå länge sen jag hörde något om sådana. Min pappa odlade Killies för en sisådär 40år sedan, han både importerade ägg och drev upp egna (eller hur man nu säger). Hur många småakvarier som helst hade vi hemma minns jag. killis är så vackra och speciella.
och fascinerande att från att ha små plastpåsar med rom + torv elr nåt liggande i en låda i månader, få fram levande fisk! Fortsatt lycka till med dina killis, Olle A
Olle A
Tack Pialotta! Vad roligt att hitta någon mer med anknytning till killis här! tummenupp.gif

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon