Full version: Blåbärssaft!
Wille L
Hej alla glada!

I dag var en mulen dag med lite blåst här hemma, perfekt för blåbärsplockning! Inte så mycket mygg och ingen sol som bränner i nacken, kan det bli bättre? Ja, det kan det! Med en ljudbok på mp-3 spelaren kan man plocka i timmar utan att få tråkigt. Själv plockade jag blåbär i ca tre timmar till boken Decamerone och kom hem med två liter blåbär. Jag tror jag måste finslipa mina blåbärsplockningsfärdigheter lite grand, eller möjligen skaffa en sådan där bärplockar historia. Är det någon som använt en sådan? Är de bra eller krossar de bara bären?

Men så vad gör man då med två liter blåbär? Jo men saft så klart! För varje 5 dl blåbär tar man 1 dl vatten och ca 1-2 dl socker. sedan kokar man upp detta i en kastrull och krossar bären. Man kan nog krossa bären innan man tillsätter det andra ingredienserna, jag kan tänka mig att det blir lättare att krossa dem på det viset. Sedan låter man det hela puttra i 20-30 min och där efter silar man bort blåbären så att man bara får saften kvar. Det som blir över kan man sedan göra paj på och utnyttjar därmed bären till det fullaste!
Urnyttigt och urgott!

Fny
ja en sån där blåbärsplockare är jag också intresserad av, nån som vet var man kan köpa???
ingrids
Bärplockar finns på välsorterade mataffärer, i alla fall här i Umeå. Funkar bäst på riktigt mogna blåbär, annars finns det risk för mos på stället. Å andra sidan är ju riktigt mogna blåbär de bästa för saft smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon