Full version: Stockrosfrö?
Chattis
Har lyckats få tag på frön av svart stockros och skulle vilja få den att blomma redan nästa år, kan jag så dem inne nu och sedan när de kommit upp ställa ut dem i växthuset så att de får en vinter och förhoppningsvis blomma nästa år???

Chattis unsure.gif
kerstin z5-6
tveksamt .. de brukar -ävenom de sås inne i jan under lysrör ..inte behaga blomma förrän år 2 .. smile.gif smile.gif
Chattis
Tack för svaret, jag får nog vänta med att att så till våren!

Chattis sad.gif
Ti bee
Mm, fast upp med nosen, första året känns lite träligt, stora blad bara, men nästa sommar, vänta bara, då blir det stockrosor! Svartvinbärsfärg, limegula och lite okända färger för mig nästa år, ska bli roligt. År 1 - trist! År 2 - uj vad spännande! smile.gif
Chattis
Jag ska rycka upp mig, (den som väntar..........).

Fick fröna från mamma men det är något jag undrar över, hennes gröna del på stockrosorna blev jättefina frodiga som få med det blev endast en blomstängel på tre jätteruggar, varför kom det inte massor med stänglar? huh.gif

Tänk om jag gör slut på mina frön och så blir det inget...........vilken fasa!!! blink.gif

Chattis
Berith
Jätteruggarna som fanns i somras var kanske självsådda från i fjol och då ska dom ju inte blomma förrän nästa år. smile.gif

Jag sådde stockrosor förra sommaren, dom kom jättefint i år så jag hoppas på fantastiska blommor nästa år. biggrin.gif Äntligen!
kerstin z5-6
laugh.gif sen får man komma ihåg att så dem varje år så man har dem jämt-en rugge som blommar och en rosett på tillväxt - biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif stockros
Chattis
Vilken fin bild!

Ang. mammas stockrosor så sådde hon dom förra året, så det kan inte vara frösådda, undrar om hon inte gödslade för mycket? wink.gif

Chattis
Berith
Men om Mamma sådde dom förra året är det bara gröna ruggar i år. Blommorna kommer alltså inte förrän sommaren 2004. Blir mer förvånad över att det ändå blommade en stängel redan i år! smile.gif
Chattis
Ojdå, förra sommaren så var det gröna ruggar vill jag minnas för jag kommer ihåg att jag såg fram emot årets blommor blink.gif eller minns jag så fel, hm, pinsamt, måste höra med morsan hur det ligger till egentligen!!! Ursäkta mig.........återkommer snart!

Chattis unsure.gif
Katti med torpet
Jag fick faktiskt och tyvärr blom på mina stockrosor redan samma år som jag sådde eftersom jag dumt nog, förodlade dem innomhus rätt tidigt.
De blev ganska ynkliga dock så jag tror du får betydligt finare plantor om de får ladda ordentligt så att säga, desutom gick ju halva blomperioden bort eftersom de började blomma så sent på hösten.
För att undvika detta bör man nog inte så för tidigt, risken är ju då att de försöker hinna med allt på samma sommar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon