norrländska
19-08-2009, 08:44
Detta inlägg hamnade helt fel! Ursäkta en nybörjare.....
Har med stor möda skalat av all växtlighet från en klippa på stugtomten - det är så vackert med klippor! Mitt på den finns en rätt stor skreva som jag tänkte odla nånting snyggt i. Min besvikelse var stor när jag inser, att den inte är dränerad alls, utan regnvattnet står kvar i den.

Skrevan är ca 80cm djup och kanske 2 m lång. Har någon nån idé om vad jag kan odla som älskar vatten? Prydnadsgräs? Sumpväxter?
Zon 5, vid havet.
ingrids
19-08-2009, 08:56
Tror ditt inlägg hamnat ganska rätt faktiskt.
Din skreva är ju både torr och blöt. Blöt för att vattnet inte rinner bort, torr för att när det inte regnat på ett tag kan växterna inte söka vatten någon annan stans. Prydnadsgräs tror jag kan bli jättesnyggt, en starr om det går åt det blötare hållet, en tåtel om det går åt det torrare hållet - d.v.s. om du bedömer att det brukar regna mycket eller litet. Tror du att det blir mycket blött kan en svärslilja eller japanask iris bli snyggt.
norrländska
19-08-2009, 09:01
Tack Ingrid! Jag har varit inne på iris - svärdslilja var åxå en bra idé! Men blir det ett år som detta (skyfall flera gånger) så kanske det blir väl blött ändå. Hur mycket väta klarar iris och svärdslilja? Eftersom stugan ligger vid havet (mest grus - oftast torrt) - så har jag ingen som helst erfarenhet av "våta" växter
Är det torka kan man ju vattna - det är svårare att bli av med vattnet.....
La först in inlägget under skadedjur - därav kommentaren om att det hamnade fel....
ingrids
19-08-2009, 09:38
Både svärdslijan och de sorters iris som gillar fukt tål att stå med fötterna i vatten utan problem, de kan ju växa i vattnet vid strandkanten på insjöar och dammar. Slog mig just att fackelblomster skulle kunna trivas i din skreva också.
Maggan H
19-08-2009, 14:26
Strandiris och Vinterlilja i kombination, båda trivs med fötterna i vatten. Vinterliljan kan dock vara svår att övervintra, den behöver täckning i alla fall. Hur djup/bred är skrevan och hur högt gräs/växt vill du ha där?
norrländska
19-08-2009, 14:53
CITAT (Maggan H @ 19-08-2009, 15:26)

Strandiris och Vinterlilja i kombination, båda trivs med fötterna i vatten. Vinterliljan kan dock vara svår att övervintra, den behöver täckning i alla fall. Hur djup/bred är skrevan och hur högt gräs/växt vill du ha där?
Ca 80cm djup på djupaste stället, ca 2 m lång. Gör inget om det blir en "rugge" med gräs/växt - upp till 2 m är OK. Det stod tidigare en jättegran där (hur den nu överlevt - rötterna gick runt runt och även ner över klippan till gräsmattan).
ingrids
19-08-2009, 15:50
Då kanske du kan testa rosenflockel, den blir sisådär 2 meter.
Maggan H
19-08-2009, 17:02
Strandiris hade nog gått bra där, du får ju fylla upp med jord en bit om det är så pass djupt. Den blommar i juni och när man klippt bort stjälkarna har du ett vackert gräs resten av säsongen. Vinterliljan kan stå i max 5 cm vatten.
Ezereht
26-08-2009, 02:53
Inga idéer men det låter som det kan bli jättevackert. En liten "damm"

Alltid roligt med vatten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.