Österfärneboodlaren
19-08-2009, 09:04
Har under flera års tid haft stora problem med att odla en av våra favoriter, kålrötter och kålrabbi. Först kommer problemet med jordloppor som äter upp de späda plantorna. När de börjat ge sig kommer stora gröna larver och sedan inkapslade smala ljusgröna som sitter under bladen med exakt samma färg som bladnerverna.
Jag har löst problemen genom att lägga odlingsduk över. Men det är ju så svårt att få det tätt och att inte få in oönskade gäster när man rensar. I år blåste duken upp ett par cm när vi var på semester en vecka. När vi kom hem var 80% kalätna och det var hundratals oönskade larver och maskar i alla storlekar innanför duken.
Nu undrar jag, hur kan man odla kålväxter biodynamiskt. Jag håller på att ge upp, inte värt besväret. Många vänner har redan gett upp kålväxterna av den anledningen. Men i så fall måste jag köpa kålrötter. Hur kan de biodynamiska odlarna fixa det här? De kan ju inte täcka hela åkrar med fiberduk? Åtminstone har inte jag sett några sådana åkrar.
Någon pratar om kålduk. Var köper man den och vad är det för special med den som gör att den passar just kålväxter?
eugenia
19-08-2009, 10:15
Har du gjort dina försök att odla kålrot på samma plats eller på olika platser? Hemligheten med att lyckas bra är (bland annat)att odla kålen på en plats där alla typer av kålväxter inte odlats på minst fyra-sex år. Jordloppan är ett problem. Slopa gärna ruccolasallad i din odling. Den är en loppmagntet i alla fall hos mig.
Om du bryter upp ett helt nytt grönsaksland där det kanske ändå bara är gräsmatta och blandar in häst eller kogödsel, kalkar lite och sedan sår tidigt på våren. Lägg på fiberduk. Kålrotsplantor tål lite frost.
Att förkultivera kålplantor och plantera ut anses hjälpa, men i praktiken: gud vad jobbigt!! Kålrotens frön är ju så små också. Något som också påstås hjälpa är att lägga finhackade örter med stark doft som ett litet täcke runt plantorna. Till exempel isop, malört, timjan, mynta mm, Detta ska kunna kollra bort loppor och även andra, som kål- och frostfjäril mm. Traditionellt odlas kål också tillsammans med ringblommor.
Jag tyckte kålrot var lättodlad när jag försökte, Just att de tål regn och rusk och snö, perfekt för svenskt klimat. Det här odlingsåret har nog inte varit det bästa. Ge inte upp!
officinalis
20-08-2009, 08:57
Kålrabbin har jag lyckats med utan några större problem. Jag har använt ett nät över, fördelen i jämförelse med fiberduk är att det inte blir så varmt, kålväxter gillar inte allt för mycket värme.
Se också till att kålen får ordentligt med sol och att jorden är näringsrik.
Tydligen så ska myntor hålla en del skadedjur borta hos kålen. Har inte testat samplantering själv dock.
Tror också det kan vara bra att byta odlingsplats ifall du inte testat det.
Österfärneboodlaren
20-08-2009, 09:18
Hej igen!
Vad är det för nät du pratar om att du lägger på? De enda nät jag vet om är de blå som vi lägger på hallonbuskarna men det kan väl inte vara dem du pratar om?
Tror du för resten att det finns någon möjlighet att kålrötterna hinner växa på sig när de inte har någon bladmassa kvar? Säsongen är ju lång så kanske hinner de skapa nya blad?
Apropå växtplatsbyte så är vårt grönsaksland i fyrskifte, fyra rutor som varje år förskjuts ett hack. Det blir alltså fyra år tills nästa gång kålrötterna kommer på samma ställe, tror du det räcker?
officinalis
20-08-2009, 09:35
Ja, det borde väl inte vara några problem. Jag har faktiskt gått och köpt ett svindyrt kålnät. Gör inte det, det är bara att kasta pengar i sjön

Nätet är luftigt och har håldiameter som ett myggnät ungefär. Tydligen ska IKEA ha gardiner som fungerar lika bra (och är betydligt billigare)
Är osäker angående tillväxten. Men tillväxten borde väl hämmas av kraftiga angrepp. Den växer nog, men långsammare än vanligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.