Full version: ta frön från näva?
Fny
Jag har vad jag tror är en näva i en rabatt - midjehög, gröna lite ogräsliknande blad (tycker jag iallafall!) och vackra små rosa blommor. Nu såg jag att den börjat få frökapslar efter de överblommade blommorna- eller iallafall tror jag att det var det. Ser ut som en lång "tagg", och runt botten av den tycker jag mig se frön. Nu till frågorna: När ska de plockas? Som det är nu får jag dra rätt ordentligt i dem för att få dem att lossna. Och den andra frågan: är nävor perenna eller frösår de sig själva varje år? Dvs kommer nävorna från i år att komma tillbaka av sig själva nästa år även om jag plockar av fröerna och sår dem någon annan stans? Jag har själv inte fört in nävorna i rabatten så jag har liksom ingen koll...
ingrids
Nävor är perenner och kommer garanterat igen (nästan ogräs). Vänta på att frökapslarna blir bruna och torra, mogna frön ska vara bruna. Har inte fröspridit min näva, den sprider sig alldeles på egen hand smile.gif
Fny
aaa okej =) Mistänkte nog att det var så, att nävan är bra på att sprida sig själv. Är väl mest sugen på att få in lite i en annan rabatt också, en bit bort dit det inte vill spridas på egen hand. =)
ingrids
Du hittar inte några frösådda småplantor att flytta över? Säger jag som brukar vara otålig och vilja se resultat direkt (och inte gillar att behöva vänta på frön).
Eva 33c
Att plocka frö från nävorna kan vara lite pyssligt. De mognar ojämt, och när de är färdiga släpper de liksom där nere där fröet sitter och slungas iväg. Kvar på plantan sitter då en liten hoprullad spiral i toppen på "taggen". Så det gäller att ta dem precis innan de ger sig av... Det gör också att fröplantor kan dyka upp rätt långt ifrån ursprungsplantan.
Skruttis
Brukar plocka frökapslarna när de är riktigt bruna och lägga dem i t ex ett glas med någon liten pappskiva eller liknande över och ställer inomhus. Efter någon dag så sprätter fröna ur sina kapslar och är lätta att ta hand om.
Glömmer man "locket" på glaset så kan det bli ett riktigt letande i huset efter dem. giggle.gif
Eva 33c
Smart tips, Skruttis tummenupp.gif
Aqvakul
Mina nävor sprider sig med "revor". Det är bara att plocka plantor och flytta.
Eva 33c
CITAT (Aqvakul @ 20-08-2009, 09:02) *
Mina nävor sprider sig med "revor". Det är bara att plocka plantor och flytta.

Fast långt ifrån alla nävor gör revor. Och då är det bra med frön. Frön är också lättare att dela med sig av, jämfört med att skicka plantor på posten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon