Maggan H
19-08-2009, 17:43
Köpte en planta av denna härligt röda sedumart och tänkte ta frön för att så fler. Men är den fröäkta? Och hur ser fröna ut?
[attachment=40721:Sedum_pu...rteppich.jpg]
Piccante
19-08-2009, 17:56
Varför inte sticklingföröka den istället? Resultatet blir ju 100% samma avkomma och Sedum är extremt lätta att sticklingföröka. Jag brukar jordslå en bit av stammen på Sedum så kommer det nya rötter.
Maggan H
19-08-2009, 18:32
Men vad bra! Det ska jag prova! Men ÄR den fröäkta? Det står inte att det är en hybrid.
Eva 33c
19-08-2009, 19:02
Jag köpte en gång frö till en sån (från Jelitto), kanske hade den en annat namn, men det var den arten och med röda blad och röda blommor. Avkomman blev ganska varierad när det gäller färgen på bladen trots att det nog var en ganska kontrollerad sk frösträng. Så om du sår får du samma art, men färgen kan säkert variera i styrka. Många blir säkert mörka, och man kan nog sortera ut på ett tidigt stadium vilka som är bäst i färg. Blommornas färg blir förstås en senare historia.
Men tar du sticklingar så är du ju helt säker.
Maggan H
19-08-2009, 19:22
Tack Eva, då ska jag prova.

Är fröna så pass stora så de kan ses ordentligt? Eller bara 'pulver?'
Eva 33c
19-08-2009, 21:28
CITAT (Maggan H @ 19-08-2009, 20:22)

Tack Eva, då ska jag prova.

Är fröna så pass stora så de kan ses ordentligt? Eller bara 'pulver?'
Usch vilken svår fråga, för jag minns inte riktigt. Det var nog tre år sedan nu... Men jag tror inte det var pulver i allafall...
Sedum spurium eller som den idag egentligen heter Phedimus spurius är en ren art som ger artrent frö. Alla arter av familjen Crassulaceae dit den hör har mycket små frön, nästan som pulver.
Eva 33c
20-08-2009, 08:14
CITAT (Erland @ 20-08-2009, 00:31)

Sedum spurium eller som den idag egentligen heter Phedimus spurius är en ren art som ger artrent frö. Alla arter av familjen Crassulaceae dit den hör har mycket små frön, nästan som pulver.
Visst är den artren, men det är inte detsamma som att den är färgkonstant. Maggans planta hade ju ett sortnamnt också Purpurteppich, och den fröavkomma hon får kan hon namnge som Phedimus spurius (Sedum spuriums nya namn) men inte som Purpurteppich . Även om säkert flera av de nya plantorna kommer att ärva den fina färgen, man vet ju aldrig vilka anlag som slår igenom. Tar hon sticklingar däremot så kan hon använda sortnamnet.
När det gäller storleken på frön så är uppenbart mitt minne uselt....
Maggan H
20-08-2009, 12:47
Okidoki, tack för hjälpen, då vet jag vad som gäller!

När jag ändå är igång-ska fröna stratifieras?
Eva 33c
20-08-2009, 14:58
Jag sådde och ställde ut, för sårådet från Jelitto sa att om de inte grott på 3-4 veckor så skulle man ställa ut. Och såna råd tycker jag är knepiga, för tänk om de precis börjat gro under ytan s a s och så ställer man ut.... Så då brukar jag ställa ut på en gång för säkerhetsskull.
Men de gror förmodligen för det mesta utan kyla, Tom Clothier säger att de gror varmt och inom 2 veckor.
Jag sådde Sedum spurium `Voodoo` i våras och de grodde snällt och mycket utan kyla.
Långt ifrån alla…inte ens hälften blev så där mörkt röda som jag hade hoppats men det är ganska snyggt i rabatten med många plantor som alla har lite olika nyanser. Jag blev i alla fall jättenöjd med resultatet.
/Anki
Eva 33c
20-08-2009, 15:07
CITAT (Anki V @ 20-08-2009, 16:05)

Jag sådde Sedum spurium `Voodoo` i våras och de grodde snällt och mycket utan kyla.
/Anki
Ja just ja, Voodoo, så hette den jag sådde också. Och min erfarenhet av färgen är densamma som din.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.