Dano
Hej alla

Har i år börjar odla chili, mestadels Habanero och det har gått väldigt bra. På vissa av plantorna är det ca 30 stycken habaneros nu.
Men jag har även odlat annat, såsom Yellow Bumby, Bolivian och Omnicolor.
Omnicolor-frukterna har kommit men inte mognat.
Men till min fråga, en del av chiliplantorna är i endast ca 1-literskrukor. Kan jag plantera om dessa nu, eller ska jag låta de vara över vintern och göra det till våren?

Vore väldigt tacksam för svar
MariaS
Du skulle nog ha gjort det redan för en månad sedan. Men om du tar plantjord och blandar med lite sand, så blir inte jorden allt för tung, utan plantan kan fortsätta göra det den ska. Risken med för bra jord, är ju att plantan börjar växa igen och de frukter som sitter på plantan kommer inte att färdigutvecklas.
Dano
CITAT (MariaS @ 19-08-2009, 20:05) *
Du skulle nog ha gjort det redan för en månad sedan. Men om du tar plantjord och blandar med lite sand, så blir inte jorden allt för tung, utan plantan kan fortsätta göra det den ska. Risken med för bra jord, är ju att plantan börjar växa igen och de frukter som sitter på plantan kommer inte att färdigutvecklas.

Vad händer om jag låter plantan vara som den är nu och planterar om den till våren?
MariaS
Då lär den däcka under vintern. JAg skulle inte chansa om plantan vore min.
Dano
Tack så mycket Maria!

Jag känner själv att nästa fråga är korkad men, spelar det någon roll vad det är för sand? kan jag ta från sandlådan eller är det någon speciell sand? Hur mycket har man i ungefär?
MariaS
Du kan ta sand från sandlådan. Ta en näve ungefär till en kruka på 2liter.
Tulipanaros
Det kan finnas problem med sandlådesand om den är för fukthållande, då dränerar den inte som det var tänkt. Jag sabbade en klematis en gång när jag tänkte pyssla om den lite extra med sand runt stammen, vilket gjorde att den ruttnade... Men det spelar mindre roll i en jordblandning, förstås.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 19-08-2009, 21:15) *
Då lär den däcka under vintern. JAg skulle inte chansa om plantan vore min.

den kommer inte alls att ''däcka'' under vintern. nu räcker det med extra näring bara, sedan omplantering till våren om man lyckas övervintra den. till våren planteras den om i en lucker och luftigjord.
Dano
Är lite villrådig nu.

Kan jag plantera om nu, nu när frukterna börjar mogna. Eller ska jag vänta tills de blivit mogna?
MariaS
Har du den kvar i den lilla krukan, kommer det bli ett väldans passande i vinter med vatten och lite lite näring eftersom näringen så gott som är slut i den lilla krukan, även om du har gödselvattnat. Jorden är urlakad helt enkelt.

För även om din chili vill ha lite vila över vintern, vill den inte vila totalt näringsfritt.

Gör du omplanteringen i magrare jord och större kruka, behöver du inte vattna lika ofta och du behöver inte tänka på extra näringstillförsel under vintern. Däremot åker du på ett jordbyte till till våren.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 22-08-2009, 17:45) *
Har du den kvar i den lilla krukan, kommer det bli ett väldans passande i vinter med vatten och lite lite näring eftersom näringen så gott som är slut i den lilla krukan, även om du har gödselvattnat. Jorden är urlakad helt enkelt.

För även om din chili vill ha lite vila över vintern, vill den inte vila totalt näringsfritt.

Gör du omplanteringen i magrare jord och större kruka, behöver du inte vattna lika ofta och du behöver inte tänka på extra näringstillförsel under vintern. Däremot åker du på ett jordbyte till till våren.

jo men dom ska inte ha näring under vintern, och ska torka ut innan man vattnar dom igen. om man nu ska spara dom till nästa vår.

omplantering nu nej, till våren ja. men lite extra näring under sensommaren och hösten ja igenom att vattna ut normaldos . en omplantering nu är ju bara att störa den.

man vattnar chili underifrån på vintern på fatet och då suger jorden upp det. man behöver inte större kruka för vattnigens skull. en stor kruka som inte är ordenligt igenom rotad gör att plantan istället kan ruttna om den hålls för fuktig. en mindre kruka är därmed bättre då risken för röta är liten.

nej ska du klara den till vintern så vänta med omplantering till våren, och ge den näring som du har gjort sept ut. under vintern ger du ingen närings ALLS men vattna den ibland så att den inte torkar ut.

till marias vetenskap så har jag övervintrat chili och paprika innan och jag gav dom plantorna INGEN näring från sept till april. enbart vatten. dom klarade vintern galant och frukterna mognade under hela vintern.
MariaS
Jag kan nämna att jag i fem års tid övervintrat både jalapeno och paprika. Just på grund av att jag ett år hade för liten kruka, torkade jalapenon för mig. Vintern efter dog paprikan av näringsbrist. Alla springer inte med näringsflaskan och vattenkannan dagligen.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 22-08-2009, 18:27) *
Jag kan nämna att jag i fem års tid övervintrat både jalapeno och paprika. Just på grund av att jag ett år hade för liten kruka, torkade jalapenon för mig. Vintern efter dog paprikan av näringsbrist. Alla springer inte med näringsflaskan och vattenkannan dagligen.

mycket konstigt tycker jag att en paprika dör av näringsbrist det måste ha varit något annat som dödat den. dagligen vattning av chili kommer döda den så jag har ingen aning om vad du fått det ifrån.

chili ska ha lite vatten under vintern om den övervintras svalt, ska du torka ihjäl en chili på vintern så för man sluta ge den vatten på minst en månad. och att vattna en gång i veckan tror jag dom flesta klarar av giggle.gif

däremot övervintrar man dom under bra extra ljus och värme så ska chili/ paprika ha mer fukt och näring och då kan man ockås plantera om den under sensommaren-hösten. men då är det ju mer att man försöker hålla igång den. ska den övervintras och gå in i vila så ska den inte ha näring och rötterna ska störas så lite som möjligt och man ska låta den torka upp innan man vattnar igen.

sedan KOMMER den klara av att omplanteras nu och sedan att man försöker få den in i vila. men den mår bättre av att inte bli störd bland rötterna och bleka vinterskott vill man inte ha! vilket den kan få annars, mjuk och långdragen vintertillväxt är också mycket känsligare för ohyra och bladlöss fullkomligt älskar sådan tillväxt.
MariaS
Det var du som just identifierade att bladen led av kvävebrist! Hade du fel då?
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 22-08-2009, 21:58) *
Det var du som just identifierade att bladen led av kvävebrist! Hade du fel då?

confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif

förklara gärna vad du menar, så att man förstår. jag har inte yttrat dom orden ens i denna tråd.
MariaS
För ett och ett halvt år sedan identifierade du bladen på min paprika som att de led av kvävebrist, varefter den dog! Så ifrågasätt inte dina egna ord idag! Det är din "visdom" som återspeglar sig nu!
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 22-08-2009, 22:30) *
För ett och ett halvt år sedan identifierade du bladen på min paprika som att de led av kvävebrist, varefter den dog! Så ifrågasätt inte dina egna ord idag! Det är din "visdom" som återspeglar sig nu!

Maria allvar förklara ? jag vill ha klar språk tack.

visa inlägget eller förklara va det är du har på hjärtat.

jag är totalt förvirrad. har liksom inget minne av att jag hjälpt dig med paprika och ännu mindre nåt jag kommer ihåg för 1,5år sedan. svara gärna mig tillbaka!!
Piccante

Hur åtgärdade du kvävebristen då, eftersom den dog?
Alexander-VG-zon3

jag förstår inte heller varför jag säger emot mig själv ( dock vet jag inte ens vad jag skrivit).

men det jag skriver om här handlar om UNDER vintern. och då dör inte en paprika av näringsbrist, förstår du?

handlar det däremot om näringsbrist under tillväxten när dom använder näring. så är det en helt total skillnad. uppfattade du det nu?

tillväxten av Paprika beroende hur den står är från våren till hösten, jag skrev innan i tråden att paprikor/chili ska ha näring till sept och därefter ska man trappa ner till att sluta helt under vintern och bara ge vatten, inget konstigt där. hänger du med än?

att ge den näring under vintern när den ska vila är inte bra, att störa rötterna under hösten-vintern är inte heller bra OM den ska vila och vinterförvaras.

så säger jag emot mig själv för 1,5år sedan så visste jag väl inte bättre då vad vet jag.
Alexander-VG-zon3
Maria jag väntar på ditt svar ?

lite dålig stil att slänga ur sig sådana påstående om mig när du inte ens visar tråden/inlägget och svarar tillbaka när du varit inne.
Bassam
Hej
Det är naturligt att växter behöver inte gödsel under vila periode,
H : Bassam
Dano
Tack för alla svaren! Då jag har ett gäng plantor gjorde jag lite olika, får testa mig fram till det bästa resultatet.

Nu kommer nästa fråga:

Det börjar bli riktigt busväder hör i Göteborg, Styv kuling idag o plantorna blåser omkull och jag är rädd att stammen skall gå av på de största. Kan man ta in dom nu? påverkar det mognadsprocessen på frukterna? Några är mogna andra är på väg, men de flesta är gröna fortfarande.
Alexander-VG-zon3
ja du kan ta in plantorna nu, dom trivs inte ute när det regnar och blåser väldigt mycket och är kallt.

väl inne fortsätter dom blomma och bära frukt. ska du ha kvar dom i rumsvärme så är det bra om du kan ge dom extra ljus.

ska du placera dom svalt så gör du det sen i okt-nov.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon