Full version: Hejsan, ny här...
Tesa
Har varit inne här och kikat några ggr men det ser sååå besvärligt ut... men vi prövar!

Jag är en 35- årig bonnkäring från norra bohuslän. Jag bor i ett gammalt hus med ganska stor trädgård i zon 4. Mitt trädgårdsintresse har ökat lavinartat de sista två, tre åren, tidigare var jag mest intresserad av örter och grönsaker men nu är jag lusten på allt, bara det har med trädgård att göra.
Just nu så håller jag på att anlägga en damm, ganska stor, med genomrinning och jag har även tagit en del jungfrulig mark i besittning där jag skall försöka få till nåt bra.
Så, en kort presentation av mig. En del av er känner jag igen från AoT men bara ett par stycken. Nu skall jag forska lite här och se om jag får nåt grepp om vad ni är för ena här. Och inte minst i hur det fungerar. (Vad 17 är en "tagg"?)
Ti bee
Välkommen hit!
Jag har istället inte riktigt förstått mig på AoT. Men jag ska försöka sätta mig in i det hela någongång här. Gillar alla växtlistor de har! Mycket bra!

Också 35-årig kärring på landet om än inte bonn. Bor i en by mitt bland åkrarna i sydöstra Skåne. Mammaledig (ledig????) och renoverar 2 relativt nyköpta hus och medföljande trädgårdar. Hinner knappt med att gå på toa m a o. tongue.gif Fast hinner förstås skriva här på Odla var dag. laugh.gif

Ska bli kul att följa dina projekt!
smile.gif
Betty
CITAT (Tesa @ 06-11-2003, 23:49)
Har varit inne här och kikat några ggr men det ser sååå besvärligt ut... men vi prövar!

Många av oss tyckte likadant innan vi började få kläm på det hela! rolleyes.gif

CITAT
Nu skall jag forska lite här och se om jag får nåt grepp om vad ni är för ena här.
Välkommen! Jag gissar att vi är ungefär som "er på AoT's forum" tongue.gif

CITAT
(Vad 17 är en "tagg"?)

Nåt datasnille är jag inte men man skulle kanske kunna säga att det är klamrar... såna här [ ]...
Mariann
Hjärtligt Välkommen Tesa!
Jag är en 43 årig gift fd storstadsbo (Gbg) men bor nu nästan på landet (Borås), kunde varit ännu mer på landet faktiskt. Min tomt består mest av berg, inte riktigt som hos Hannele, här säger det *klong* efter ca 25 cm. men på några få ställen går det att gräva djupare smile.gif. Mitt odlar intresse dök upp för några år sedan också. rolleyes.gif Jag odlar mesta perenner och rosor, jobbar hårt för att få igång några clematisar sad.gif också. Det finns givetvis några buskar o barrisar hos mig också, men bara ett träd (äpple) fast med skogen som tomtgranne kan man ju inte säga att det är tomt på träd. laugh.gif
Jo några ungar har jag med, närmarebestämt 3, fast en är utflugen (21) de andra är 12 o 15 så det dröjer väl ett tag innan de är flygfärdiga.

Glömde att jag ju är med i pallkrageklubben också, fast jag har ingen tvättäkta pallkrage, det är en farthinderblomlåda som jag odlat morötter o rädisor i år.
sanna
Hej på dig Tesa!
Välkommen hit!
Cilla
Hej Tesa och välkommen!

Mitt växtintresse började med träd för länge sedan, men jag har i språng kommit att intressera mig också för mindre växter och sambanden dem emellan. Trodde aldrig att intresset för mig skulle kunna vidgas till annat än träd, ätbart och inneväxter - men ack så ljuvligt fel jag hade! Idag tycker jag det mesta som kommer från frö och grodd är intressant och jag odlar allt möjligt förutom slingerväxter i fruktträden, som för en trädvårdare alltid skapar problem... smile.gif
Annki
Hej Tesa och välkommen!

Här är en obotlig novis som behöver massor av råd och som dessutom har rätt kort minne. Kan bero på åldern (40+moms). wink.gif

Idkar intensiv koloniodling 100 kvm lerjord april-nov i södra Stor-Sthlm, lika intensiv balkongodling samma tid. Alla frön måste testas!! Och vännerna på det här forumet är till MYCKET god hjälp! biggrin.gif Det kommer du att erfara. Sen har vi dessutom väldigt skoj tillsammans!! / Annki
Emser
En "tagg" kan se ut såhär:

[(CoLor)=färg] bla bla bla.[/color] -->(Jag har här lagt till "()" för att man ska kunna se taggen! Detta ska inte vara med sedan!)
Beroende på vilken färg du väljer under fliken färg, får texten den färgen! När du ska avsluta en "tagg" avslutar man ALLTID med [/...] - där man upprepar tex. [/B] eller [/COLOR] osv.

Skillnaden på "Stäng taggen" och "stäng alla taggar" är att den förstnämnda bara stänger den tagg du arbetar med för stunden medans den senare stänger alla.

Hjälpte det lite i denna djungel av taggar och snår?
renate
Hej Tesa!
Jag vill också önskar dig välkommen på detta forum,själv är jag en 60+ snårt pensionär.Jag bor ca.4,5mil norr om Halmstad i Hyltebruk.I börgan av 90talet börgade mitt trädgårdsintresset,jag läste Karin Berglunds bok Lust och fägring,och Ulla Molins bok Leva med trädgård;så börgade alltsammans.Först kom perenner och stenpartiet,senare tillkom rosor(gammaldags)Det där med taggar är jag udålig på,ibland får jag till det för det mesta inte. laugh.gif rolleyes.gif
Hälsningar Renate
Susanne i Linköping
Hej och välkommen Tesa!

På tal om taggar: om du kan engelska kan du läsa en kul serie om såna på länken http://www.ucomics.com/foxtrot/2003/11/05/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon