Full version: Havtorn
Lady Hamilton
Jag köpte 2 havtornsbuskar i fjol och planterade dem. Skörden blev 6 st bär giggle.gif så dem stoppade jag bara i munnen men i år får jag lite mera bär och då fundrar jag på vad jag kan göra för gott av dem (förutom att stoppa dem i munnen som de är)
[attachment=40728:DSCN3134.JPG] [attachment=40729:DSCN3135.JPG]
[attachment=40730:DSCN3136.JPG]

förslag emotages tacksamt
Aqvakul
Havtorngelé är inte alls dumt.
Anki V
Havtornsylt/marmelad

1 dl havtorn
1 dl vatten
1/2 dl socker
Blanda allt i en kastrull och koka till det får en sirapliknande konsistens. Passera genom en sil och sätt med lite av fröna i sylten om du vill. Äts som varm sås eller låt stelna till sylt.

Skulle tro att det funkar till några goda ostar

Receptet är ”ärligt” stulet på internet och inte personligen provat……Jag har aldrig smakat havtorn -cry-.gif .

/Anki
Lady Hamilton
Tack för svaren kompiskram.gif jag får testa att göra gelé och sylt
Carro på Långslätten
Hej

Vi gjorde alltid havtornsparfait på mitt jobb förut. Bara följa ett basrecept på parfait och addera bären. Mycket gott.

Mvh

Carro på Långslätten
Jan Lindgren
Hej!
Havtorn är ett användbart bär. En besökare vi haft blandar en kopp havtorn med 3 kg äpple ock gör juice av det. En annan fryser krossade havtorn i tärningar och blandar i vattnet som måltidsdryck. Jag gillar att smälta mörk choklad och hälla över bären. En härlig smakbrytning. Min fru lägger bär i kokhett vatten och dricker istället för te.
MVH
Jan Lindgren
hippo
Jag fick också massor av bär på mina buskar i år. Jag var lite lat och lade dom direkt i frysen... Så nu tar jag några stycken i frukostyoghurten på morgonen. Känns som om vitaminerna blir kvar i bären bättre också utan tillagning, men jag vet inte... Det går lätt om man "styckfryser" dom, lägger dom på brickor i ett lager i frysen några timmar, innan man lägger dom i burkar, påsar. Jätte enkelt!! rolleyes.gif
johan1983
Hur blir skörden i år då? :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon