langeman
är det kört nu?
Jag har haft det i mitt växthus under sommaren och den verkar att a mått bra men när jag skulle ta in den så var det inga blad kvar men citronerna satt kvar.
Nu har jag planterat om och beskurit tädet vad gör jag nu?

m.v.h.
langeman
Ingrid på Västkusten
Hej Du,

Är tagit in = tagit in i huset?

Du har inget svalt utrymme typ +12 grader som Du kan ha trädet i? Trädet reagerar på miljöombytet och och är det inomhus i + 22 grader och torrt är risken stor at det dör tyvärr.
På sommarnen är det görbra omd et får stå ute, inte i växthus då de lätt drabbas av ohyra. Nu kanske Du har ett stort välventilerat växthus :-)) men i de midre blir det ofta hemskt hett och tempen växlar enormt.

Beskärning och omplantering bör sällan ske samtidigt, och definitivt inte på hösten, snarare är våren/sommaren mkt bättre tider då trädet är starkt och i tillväxt.
Och så GÖDNING, nu kmmer vi till min citruskäpphäst. På våren, sommaren och hösten måste citrus gödas med så gott som avrje vattning då de är näringsslukande törstiga växter. Hasselfors Bevattningsgödsel är den gödsel i Sverige som mest liknar 'proffsgödningen' som saluförs av citrusplantskolor ( strunta i Weibulls Citrusnäring, den är flera enheter för svag).

Hälsningar,

Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon