Full version: spaljera fruktträd
Cinafina
Hejsan,
jag undrar om äppelträd är mindre lämpade att spaljera mot en husvägg än päronträd? Eftersom man ofta ser just päronträd som spaljeer men väldigt sällan äppelträd.
Dessutom undrar jag återigen om det är någon mening med att spara fruktträd som rådjuren har skavt av barken på. På vårt lilla plommonträd (Opal) är barken nästan borta runt om men det ser ändå ut att må bra och vårt lite större päronträd har blivit av med ungefär 50% av barken. KOmmer de att orka bära frukt eller ska vi ta bort dem? Hälsn Cina
ingrids
Om jag bara svarar på spaljéfrågan så har jag alltid tolkat det som att päron är mer beroende av värme (och här norröver definitivt mindre härdigt) och att man därför spaljerar det vid en varm husvägg. Äpplen finns sorter som är jämförelsevis väldigt härdiga och då "behövs" inte att man tar hand om dem på samma sätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon