Malin_MeL
20-08-2009, 12:01
Jag har sett ut en plats där jag ska bygga odlinglådor till våren, men nu har jag en himla massa jord, jag tänkte göra en jordhög där jag ska ha lådorna, behöver jag täcka gräset med tidningar, alt rensa bort det innan jag lägger jorden där? Jag kommer till våren bygga lådorna runt högen och sen bara putta ut det i kanterna.
karinmaria
20-08-2009, 12:51
Täck gräset med några lager tidningar, det räcker.
Malin_MeL
20-08-2009, 13:19
Ok, då slänger jag ut tidningar under. dumt att jag var till tidningsinsamlingen häromdagen... kartong, funkar det? jag har mängder med "lock" till konservburkar
Jag vet ju att man ska täcka gräset när man ska odla ovanpå, men varför? är det nåt som inte är nyttigt i gräs? fast gräsklipp är ju jättenyttigt. det dör väl när man täcker med jord?
karinmaria
20-08-2009, 14:13
Kartong går också bra. Se bara till att det ligger ordentligt omlott.
Man täcker för att gräs och rotogräs inte ska växa upp i den jord du lägger på, inte alls för att gräset ska vara dåligt på något sätt.
Malin_MeL
20-08-2009, 14:31
Jaha, jag hade fått för mig att man inte ska odla potatis där det varit gräs pga av nåt virus, men det verkar som jag har drömt det för jag hittar ingen info om det när jag googlar

tack för svaret, kartong blir det!
ibland är det tur man är lat...vi skulle ha åkt till renova och slängt men det har inte blivit av
Barynia
11-10-2009, 10:58
Ett sent svar på varför det kan bli problem med odlingen första året om man odlar direkt på gräsmattan: Knäpparlarver, som normalt lever av gräsrötter, finns i jorden och går upp och äter av "delikatesserna" typ potatis, morötter och palsternacka. Detta har jag själv fått erfara i år, mitt första pallkragsodlarår. Enligt expertis ska det dock inte hända framöver, för äggen till larverna läggs i gräsmattan och det bör därför inte komma några igen.
Malin_MeL
11-10-2009, 11:33
Jag har oxå hört detta nu, jag hörde att första och andra året kan vara problematiska, men om man odlar tidig potatis så minskar man risken för att få den förstörd tydligen.
Hej
Det ska täcka över ogräs på grund att ogräset mycket starkt och de kan kommer igen även om de täcker på jorden.
H : Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.