Full version: Sockerärtor
Chamomille
Någon som provat att odla ärter innomhus? Skulle vilja ha Sugar snaps året om rolleyes.gif

Annan fråga: Hur lång tid tar det från frö till skörd? Hinner jag så en omgång ute....?
Nauti
CITAT (Chamomille @ 20-08-2009, 14:11) *
Någon som provat att odla ärter innomhus? Skulle vilja ha Sugar snaps året om rolleyes.gif

Annan fråga: Hur lång tid tar det från frö till skörd? Hinner jag så en omgång ute....?
Med tillräckligt mycket ljus är det ju inga problem att odla dem inomhus året runt. Om det duger med dagsljus det vet jag inte tongue.gif Jag skulle gissa på att det inte blir mycket till skörd.
Malin_MeL
Men det kan ju bli en kul köksväxt iaf! jag måste testa!
Jag kör med enbart ätbara växter i köket, lite skoj, tycker jag
ingrids
Om inte annat kan du nog odla ärtskott - riktigt gott smile.gif
Malin_MeL
kom på att jag senast igår bestämde mig för att aldrig mer ha sockerärter i växthuset. de bara växer och växer och bär knappt frukt. de som står ute däremot är lagom höga och ger mycket ärter.

man kanske ska satsa på en låg sort om man ska ge sig på inomhus-odling
Chamomille
Tack för era svar. Ska nog testa i en blomlåda iaf. I köksfönstret är det sol hela dagen så där passar det ju bra. Tyvärr så är den sorten jag har "Tall" wacko.gif Men vadå, fönstren är höga biggrin.gif
Ärtskott... Hmm. Fungerar det med ärtor på kartong? Gula ärtor alltså. Det blir lite dyrt att köpa fröpåsar att odla ärtskott av giggle.gif
Eva 33c
CITAT (Malin_MeL @ 20-08-2009, 15:13) *
kom på att jag senast igår bestämde mig för att aldrig mer ha sockerärter i växthuset. de bara växer och växer och bär knappt frukt. de som står ute däremot är lagom höga och ger mycket ärter.

Jag gissar att växthusärterna ger sämre skörd pga sämre pollinering. Oftast är det ju inte lika gott om flygfän i ett växthus som ute. Kanske något man måste tänka på vid inomhusodling också. Vet inte om ärtblommor är självfertila som tomatblommor, så att det räcker med att skaka plantorna. Eller om pollen måste föras mellan blommorna, isåfall får det väl bli pensel-duttning.
Malin_MeL
det har jag inte tänkt på, pollinering... jag håller ju på för fullt på massa nadra plantor men ärterna har jag inte gjort det på, fast alla blommor blir frukt iof, det är bara att det blir väldigt få blommor.
Eva 33c
CITAT (Malin_MeL @ 20-08-2009, 17:03) *
det har jag inte tänkt på, pollinering... jag håller ju på för fullt på massa nadra plantor men ärterna har jag inte gjort det på, fast alla blommor blir frukt iof, det är bara att det blir väldigt få blommor.

I såfall funkar ju pollineringen som det ska. Kanske har de helt enkelt "för bra" när det gäller näring, så de satsar mer på bladmassa och tillväxt än blomning. Inte helt ovanligt.
Malin_MeL
Så är det nog, jag läste någonstans att man gärna skulle samplantera melon och ärt i kruka, så det gjorde jag, men melonen får gräsklipp och nässelvatten, och sockerärten är mest ivägen smile.gif
bayrare
ÄRTSKOTT/GRODDAR

Det går jättebra att grodda "Gröna ärter" på paket. Blir ju billigare än små förpåsarna. Groddarna växer bra och blir goda.

Anita
Chamomille
CITAT (bayrare @ 20-08-2009, 18:47) *
ÄRTSKOTT/GRODDAR

Det går jättebra att grodda "Gröna ärter" på paket. Blir ju billigare än små förpåsarna. Groddarna växer bra och blir goda.

Anita

Gröna ärtor blink.gif Finns de på kartong också alltså?
andersen
CITAT (Chamomille @ 20-08-2009, 19:08) *

Det går lika bra med gula ärtor biggrin.gif
Eva 33c
CITAT (Chamomille @ 20-08-2009, 19:08) *

Men visst finns det torkade gröna ärtor på kartong! tummenupp.gif
http://www.lantmannen.se/Produkter/GoGreen...---Grona-Arter/

Har ett sånt paket hemma själv, groddat lite av, jättegoda!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon