Ulla-Kajsa
20-08-2009, 15:16
Sådde fröer i våras av ginko biloba och dröm om min förvåning när 4 av 6 frön grodde.
Nu är småplantorna mellan 5-10 cm höga, står fortfarande i planteringskrukan med sandblandad jord, skyddat läge åt norr.
Vad ska jag göra nu?
Jag vill ju att de ska överleva och bli stora och fina.
Bor i zon 1, blåsigt läge med sandjord i backen.
Jag har själv dragit upp Ginkgo från frön på 90-talet och fick också bra groresultat.
Du bör vänta med att sätta ut dem tills de växt till sig lite. Du kan övervintra plantorna inne om du har något svalt rum.
Alexander-VG-zon3
20-08-2009, 17:57
ja även i zon 1 så kan fröplantor frysa ihjäl (har själv varit med om det i zon 1-2 och då andra vintern).
så det kan vara bra att övervintra dom frostfritt 2-3år innan den planteras ut och då på våren. alt är att ha dom kvar ute och gräva ner med krukan i marken och täcka dom.
Jag skulle övervintra dem i frostfritt utrymme de första tre åren, så de har en chans att växa till sig och bli starka. Sen efter tredje vintern, skulle jag plantera dem på sin växtplats, så tidigt som möjligt, på våren, för att de ska få så lång etableringsperiod som möjligt innan deras första riktiga vinter.
Den vintern och eventuellt någon vinter till, skadar det inte om man täcker plantorna med vintegrön fiberduk, bara för att vara på den säkra sidan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.