Tant Gredelin
Någon som vet var i Kungälv eller Göteborg man kan köpa Vinterjasmin och smultronschasmin?
Bengt i Särö
Hej Tant Gredlin.
Vinterjassmin menar du förstås inte,du vill väl ha in riktig Luktshersmin Philadelphus coronarius eller Virginal.
Finns säkert i varje plantskola i Göteborgstrakten,sök i telefonkatalogen eller på nätet.
Åsa, mälardalen zon 2
Fast vinterjasminen (Jasminum nudiflorum) är ju riktigt fin och borde ju klara sig utmärkt i Göteborg (fast jag skulle nog satsa på vårplanerng av den växten)

I stort sett vilken trädgårdsbutik som helst kan ta hem dessa växter på beställning men man bör nog beställa på våren nu försöker ju butikerna sälja ut så mycket som möjligt inför vintern, det är ju inte så mycket de köper in av utomhusväxter denna tiden.
Alexander-VG-zon3
dock för härdiga/tåliga buskar är ju höstplantering bra och då börjar oftast en ny säsong på en del plantskolor. åtminstone i söder. så

Vinterjasmin är ju dock inte jätte härdig och bör som åsa skrev planteras på våren. schersmin kan du plantera nu och den kan man också få på beställning hos dom flesta.
Tant Gredelin
Tack för svaren. Ska kolla med ett lokalt plantage.
Jag har kollat runt lite och kommit fram till att båda går att plantera på hösten, tillräckligt tidigt för att de ska kunna rota sig någorlunda inför vintern.

Till Bengt i Särö..... Det är Vinterjasmin jag menar. Det är en annan familj, Jasminum nudiflorum. Den Luktschasmin du menar som egentligen heter Doftschersmin tillhör en annan familj, Philadelphus coronarius. En shersmin ska vi oxå ha men dock en Smultronschersmin, Philadelphus virginalis 'Mont Blanc.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Tant Gredelin @ 22-08-2009, 09:53) *
Tack för svaren. Ska kolla med ett lokalt plantage.
Jag har kollat runt lite och kommit fram till att båda går att plantera på hösten, tillräckligt tidigt för att de ska kunna rota sig någorlunda inför vintern.

nu är det ju sensommar än, så då funkar säkert bägge just nu. längre fram till hösten bör man vänta med vinterjasmin. även om man kan ha turen att det funkar. sedan bor man väldigt milt så kan det också funka bra att plantera under hösten. annars är våren bättre för vinterjasmin.

planterar man den nu så kan den frysa/torka in i topparna. vilket inte händer med tidig vårplantering. men den kommer nog inte dö av höstplantering.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon