Pia Faller
20-08-2009, 15:50
Hej!
Har letat runt men inte hittat något bra svar på min fråga som är;
Hur bäst använda det flis som uppkommer efter att vi främst kört tall och gran (o lite slånbär) i vår kompostkvarn?
Det är mycket barr så jorden borde väl bli ganska sur? Jag tänkte att jag kanske kunde blanda cirka 50-50 med gräsmatteklipp så kanske det neutraliserar något? Skulle jag kunna lägga på denna blandning redan nu i höst?
Flera frågor med andra ord! Hoppas på kloka svar på denna min första fråga i forumet.
Vänligen Pia
Eva 33c
20-08-2009, 21:25
Själv använder jag allt från kompostkvarnen till gångar och att täcka med runt buskar och träd för att hålla ogräset borta. Jag lägger plast eller markduk under när jag gör gångar, och tidningar under när jag täcker runt buskar/träd.
Man kan också lägga det i komposten, när det är malt så bryts det ner fort och är också ett utmärkt strömaterial i en hushållskompost. Om du vill jordförbättra med ditt flis så ska det nog ta vändan genom komposten. Tänker du använda det som täckmatrerial, för att hålla fukt kvar och skydda lite mot att fröogräs slår sig ner, så kan du använda det direkt, på samma sätt som man använder täckbark.
Gräsklipp använder man ju för att gödsla med, det bör inte läggas runt perenna växter, speciellt buskar och träd, för sent på säsongen då det kan inverka på invintringen/avmognaden.
Så frågan blir vad du tänkt dig att du vill åstadkomma med ditt fliasde material.
Pia Faller
22-08-2009, 14:43
Tack Eva, det var ett bra och trevligt svar! Jag komposterar något år! // Pia