Peztis
Plockade lite svamp igår och det fanns MASSOR med små små kantareller som jag lät vara - hoppas att de finns kvar så att jag senare kan plocka större kantareller!

Frågan är bara när jag ska ge mig ut igen!? Hur lång tid tar det för kantareller att växa från 1 cm i hatten till kanske 4-5 cm? I diameter, alltså.
Sussie F-Flower
CITAT (Peztis @ 20-08-2009, 19:16) *
Plockade lite svamp igår och det fanns MASSOR med små små kantareller som jag lät vara - hoppas att de finns kvar så att jag senare kan plocka större kantareller!

Frågan är bara när jag ska ge mig ut igen!? Hur lång tid tar det för kantareller att växa från 1 cm i hatten till kanske 4-5 cm? I diameter, alltså.

Om det bara är varmt dessutom, ca 20, så kan dom bli ca 10 cm i diam på 3-4 dgr. tummenupp.gif
vildvittra
om det är gynnsamt väder tar det runt två tre veckor
trist info dock är att inte ens hälften av alla "pluppar" blir stora svampar
ibland känns det som mycelet släpper ut en massa små svampar på olika håll för att hitta gynnsamma förhållanden och ibland slår det fel

finns ett ställe i "min" skog där det alltid dyker upp småttingar som sen torkar bort sad.gif
du får gå dit med vattenkanna för säkerhetsskull wink.gif
Peztis
Pluppar var verkligen rätt ord!

Och nä, jag drar nog inte med mig vattenkannan in i skogen! Särskilt inte om jag dessutom vattnar för någon annan! wink.gif

Jag borde väl ta en sväng nu då för det har ju gått ca en vecka och det har ju varit rätt varmt även om regnet har öst ned emellan åt. Borde vara idealiskt, alltså!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon