Jag har bara en veckas småledighet innan skolan drar igång på fullt allvar och allt som heter hobby får läggas till vila 1 under vintern. Men listan på "to do" är lång.
*Rensa tistlar här och var

*Flytta runt lite perenner och ta bort vilda smultron (som inte var några bra marktäckare som dom odlade är, live and learn).
*kompost och jordförbättringspyssel.
*Stötta upp rosor med bambupinnar (är sådana gröna metall/plastkäppar bättre?)
* Gräva ner en stor plastkruka så en klematis får bättre plats och mindre torrt vid en pelare.
*fixa kantsten hit och dit.
*Rosprojekt:
En ny liten ros bredvid Katharina zeimet. Funderar om man skulle våga ändå med en sån candy cover eller liknande. Fast dom är alla zon 4. Hmm. En till likadan? Fast hade velat ha något rosa/rosalila.
Gropgrävning inför plantering av Madame Sancy de Parabère.
Vill gräva en till rabatt men det kommer jag förmodligen inte orka i höst, skulle bli en fortsättning på min kanadarabbat fast åt andra hållet från uteplatsen till.
Där skulle jag vilja ha några roliga rosor. Saker jag funderat på (alla ryms inte): Stamros Hansaland. Austenros Claire Austen eller annan austen, om austenrosen CPM klarar den här vinter och man vågar testa med fler. Irma eller Alexander mackenzie eller constance spry. Mme hardy. Mossrosen litle gem. Ispahan.
I "gamla" kanadarosrabatten ska Marie Bugnet bytas mot Morden Blush. Marie var så taggig och min lilla son har klagat.

Marie får flytta någosntans mer i ensamhet tror jag.
Marie

Annars har fanatismen svängt lite från rosor till perenner och klematis för tillfället. Rosor är finast i sällskap tycker jag nog, och eftersom jag inte kunde så mycket så får jag lära mig lite i taget. Jag önskar jag vågade plantera mer mot staketet, det skulle vara så vackert. Men när kommunen har "odling" av tistlar på andra sidan..

Dom har redan börjat invadera gräsmattan. Kanske nästa sesong blir dedikerad till tistelkrig istället för nyanläggning. Funderar om man helt enkelt skulle slänga salt på de värsta nästena? Det borde ju lakas ur på några sesonger. Det här är alltså ner mot diket till, så visst skulle en del salt hamna i diket. Är det jättehemskt?
Min nya perennförälskelse är för övrigt Fjälldaggkåpa. Så vacker och skir med sina vita kanter. Från Den virtuella floran: