esters-tradgard
Jag är nyfiken på era kommande projekt i trädgården. Vilka drömmar och framtida planer har ni? Vilka rosor står på er önskelista? Tycker det är så kul att höra om andras planer.
strandskatan
Mina planer är och har länge varit att INTE skaffa flera rosor, ändå köpte jag 7 nya i våras... och tror du inte att häromdagen grävde jag upp en gammal bolltuja, åkte iväg till Tågarps trädgård (en underbar liten plantskola på Österlen) och köpte den söta myskrosen Cornelia och planterade i tujans ställe! (Och ångrade sen att jag inte köpte Buff Beauty också.)
esters-tradgard
hihi. Jag känner igen det där. Jag skall inte heller köpa några fler rosor men ändå så kommer man inte tomhänt hem efter plantskolebesök. Nästa sommar så skall jag köpa massa rosor, det skall bli riktigt kul. Tänk att få packa hela bilen full med rosor :-D. Det vore drömmen det, att gräva för alla rosor, det är inte lika lockande dock :-D.
Ezereht
Tänk om man slapp gräva wink.gif
Christina i Taxinge~
Mina projekt handlar enbart om att restaurera det jag redan har och
som förfallit.... sleep.gif
Det ska bli riktigt roligt att få visa "före/efter-bilder"! smile.gif
Men det lär dröja ett tag!

Nuförtiden har jag ingen egentlig rosönskelista - däremot handlar jag dagliljor nästan varje vecka på Tradera! biggrin.gif
Men i min rosengång ska jag nog tillföra ett par klättrare, tror jag. Det kommer säkert att bli multifloraklättrare, för de är det fart på!! biggrin.gif

I min 'Karamellrabatt' ska tillföras fler rosor i gult & orange som ersättare för de som frös bort i vintras. Såvida det inte blir dagliljor istället....

Rätt många buskrosor ska klippas ner och få komma upp med ny tillväxt.

En del buskrosor ska jag gräva upp för de har invaderats av vildskott mad.gif

En del rosor ska jag flytta, men vart....hmmmm unsure.gif

Oj, va mycket det finns att göra!!

oliv
Även för mig gäller bara förbättring av befintliga rabatter. Återplantering av rosor som dog vid arbetet runt radhuset, samt några som fattades.

Souvenir de la Malmaison ska jag återplantera, denna gång 2 styck för den är ganska liten.

Gloire de Dijon, för den har jag alltid velat ha.

Mme Bérard, för att se hur den skiljer sig från en Mme Bérard köpt i USA, som sägs vara rosen Adam i stället.

Vid ingången har jag en jätte bra plats för lite kinkigare rabattrosor (två jättestora avlånga plastkrukor), där jag har tulpaner på våren och där jag brukar ha mina rossticklingar): jag har flyttat dit rosen Whisky Mac, som inte mådde något vidare innan, samt vit brudslöja som har blommat över alla kanter. Bredvid, även där bland brudslöja, ska jag ha rosen Royal William, som jag tror var den som jag lyckades ha ihjäl efter att ha flyttat den för många gånger.

Dessa har jag redan beställt och är tänkta att plantera i höst. yahoo.gif
Kajsa
Jag har så mycket nu att jag får ta hand om det, har inga större projekt på ggn. trädgården är ganska proppfull, har jobbat så mycket i fem år med allt. En del svåra svartfläcksrosor kommer att grävas bort och ge plats för nytt. Annars har jag köpt mycket nya perenner ( älskar också Dagliljor ) tokig i klematis det blev fler i sommar. Nu har jag kommit dit att det inte måste vara rosor överallt, under resans gång har jag blivit missnöjd med många rosor, för många får för mycket sjukdomar.
Om jag köper nytt blir det nog Rugosa rosor, dom är alltid friska och blommar till sena hösten och jag gillar dom krispiga bladen.
Christina vad har du för Rugosa favoriter, några bra förslag ?

Mme Georges Bruant, ny här och en doftbomb, frisk förstås, ca 1.20 bara.
Ezereht
Jag har bara en veckas småledighet innan skolan drar igång på fullt allvar och allt som heter hobby får läggas till vila 1 under vintern. Men listan på "to do" är lång.

*Rensa tistlar här och var sad.gif
*Flytta runt lite perenner och ta bort vilda smultron (som inte var några bra marktäckare som dom odlade är, live and learn).
*kompost och jordförbättringspyssel.
*Stötta upp rosor med bambupinnar (är sådana gröna metall/plastkäppar bättre?)
* Gräva ner en stor plastkruka så en klematis får bättre plats och mindre torrt vid en pelare.
*fixa kantsten hit och dit.

*Rosprojekt:
En ny liten ros bredvid Katharina zeimet. Funderar om man skulle våga ändå med en sån candy cover eller liknande. Fast dom är alla zon 4. Hmm. En till likadan? Fast hade velat ha något rosa/rosalila.

Gropgrävning inför plantering av Madame Sancy de Parabère.

Vill gräva en till rabatt men det kommer jag förmodligen inte orka i höst, skulle bli en fortsättning på min kanadarabbat fast åt andra hållet från uteplatsen till.
Där skulle jag vilja ha några roliga rosor. Saker jag funderat på (alla ryms inte): Stamros Hansaland. Austenros Claire Austen eller annan austen, om austenrosen CPM klarar den här vinter och man vågar testa med fler. Irma eller Alexander mackenzie eller constance spry. Mme hardy. Mossrosen litle gem. Ispahan.

I "gamla" kanadarosrabatten ska Marie Bugnet bytas mot Morden Blush. Marie var så taggig och min lilla son har klagat. wink.gif Marie får flytta någosntans mer i ensamhet tror jag.
Marie

Annars har fanatismen svängt lite från rosor till perenner och klematis för tillfället. Rosor är finast i sällskap tycker jag nog, och eftersom jag inte kunde så mycket så får jag lära mig lite i taget. Jag önskar jag vågade plantera mer mot staketet, det skulle vara så vackert. Men när kommunen har "odling" av tistlar på andra sidan.. sad.gif Dom har redan börjat invadera gräsmattan. Kanske nästa sesong blir dedikerad till tistelkrig istället för nyanläggning. Funderar om man helt enkelt skulle slänga salt på de värsta nästena? Det borde ju lakas ur på några sesonger. Det här är alltså ner mot diket till, så visst skulle en del salt hamna i diket. Är det jättehemskt?

Min nya perennförälskelse är för övrigt Fjälldaggkåpa. Så vacker och skir med sina vita kanter. Från Den virtuella floran:
Christina i Taxinge~
Å, vad den lilla Fjälldaggkåpan var fin!!! wub.gif

Kajsa, mina bästa rugosor kanske du redan har, men de här gillar jag skarpt:

- 'Will Alderman', doftbomb och rundat växande
- 'Schneekoppe', doftbomb och rundat växande
- 'Scabrosa', knalligt färgade blommor och stora nypon, doftar förstås
- 'Rugspin', vackra mörka blommor......står illa till hos mig, så jag ser inte riktigt hur den växer, men tror inte den växer lika snyggt som Will t ex. Mera upprätt...
- 'Rokoko', doftbomb med gladrosor i knippen och massa nypon

Här är Rokoko´s blommor och nypon:

[attachment=40796:DSCN5149.JPG]

[attachment=40797:dscn5148.jpg]

Och här är Schneekoppe´s blommor & nypon:

[attachment=40798:DSCN5151.JPG]

[attachment=40799:dscn5153.jpg]

Kajsa
Tackar, jag kollar upp dom, Will Alderman är jag såå glad i efter sommaren.
Ska ta en titt i Annas album på AOT också.

Jo när jag tänker efter så kan jag nog köpa fler Austinrosor, dom har varit ganska friska i sommar och många klarar sig bättre här än man först tror. Nya blir till våren i så fall.

Lilla Fjälldaggkåpan var näpen där i berget !
skogstroll
jag är ingen ros-tok direkt (än whistling.gif) men nog är de vackra när det sprutar fram blommor. Jag har en summer wind som aldrig slutar wub.gif ska jag ha fler så blir det gammaldags rosa rosor, det är finast tycker jag
octachoron
CITAT (Ezereht @ 21-08-2009, 11:22) *
Jag önskar jag vågade plantera mer mot staketet, det skulle vara så vackert. Men när kommunen har "odling" av tistlar på andra sidan.. sad.gif Dom har redan börjat invadera gräsmattan. Kanske nästa sesong blir dedikerad till tistelkrig istället för nyanläggning. Funderar om man helt enkelt skulle slänga salt på de värsta nästena? Det borde ju lakas ur på några sesonger. Det här är alltså ner mot diket till, så visst skulle en del salt hamna i diket. Är det jättehemskt?

Jag såg på engelska trädgårdsprogrammet "Gardeners World" att de planterade växter med tätt rotsystem mot granntomterna (vid det obligatoriska trästaketet) för att hindra oönskade växter från att krypa in på planteringen.
I Enköping används nävor för att hindra gräs från att ta sig in i rabatterna, det är något som jag själv tänkte ta efter om jag kan hitta tillräckligt många lämpliga nävor till rätt pris!
AK i Sura
Det är jättekul att läsa om andras planer och visioner. Jag har massor av planer men jag hinner ändra mig hundra gånger innan det blir något av det hela. Ibland ser jag bara en helt oemotståndlig ros och då får den bli utgångspunkten för en ny rabatt eller förändring av en befintlig. Jag har ju bara ca 300 kvm trädgård så min yta är lite begränsad, men ännu finns det gott om gräs att göra om till rabatter.
Många av er andra verkar så himla säkra och jobbar efter en bestämd plan men vi är ju alla olika. Fördelen med växter är ju att man kan flytta och byta ut om det skulle kännas helt fel. En ros som jag absolut ska ha till nästa år är Freja. Jag blev helt betagen av bilderna som Kajsa visade här på forumet, så den tänker jag göra plats för.
Sedan blev jag ju helt plötsligt lite frestad av gula klätterrosor på Löta. Jag är väldigt förtjust i rosa rosor men det är ju kul med lite annat också. Även jag satsar på andra växter tillsammans med rosorna. Älskar olika sortes Perenner och lammöron är suveräna ogräsmotare! Sedan står lite större projekt på önskelistan, som ett litet lusthus och en damm. Det är mer en kostnadsfråga när jag kan förverkliga dessa drömmar.
Paeonia Lactiflora
CITAT (Ezereht @ 21-08-2009, 11:22) *
Min nya perennförälskelse är för övrigt Fjälldaggkåpa. Så vacker och skir med sina vita kanter. Från Den virtuella floran:

Åh, så söt wub.gif ! Den måste in på "Vill ha"-listan.
AnnammA
CITAT (strandskatan @ 20-08-2009, 20:15) *
Mina planer är och har länge varit att INTE skaffa flera rosor, ändå köpte jag 7 nya i våras... och tror du inte att häromdagen grävde jag upp en gammal bolltuja, åkte iväg till Tågarps trädgård (en underbar liten plantskola på Österlen) och köpte den söta myskrosen Cornelia och planterade i tujans ställe! (Och ångrade sen att jag inte köpte Buff Beauty också.)

"Cornelia" är ju bara en helt underbar ros, och även "Buff Beauty", fast BB är lite kinkigare. Så det var ju ett gott val...Här är foton på bägge rosornas blomning denna sommaren, och vill du läsa lite mer om Pembertonmochatas gå in HÄR
vanjalarsa
En av mina visioner är att min Veichenblau ska trivas och klättra upp i de förväxta bergtallarna och bilda en blålila slöja över alltihopa......Drömma kan man ju alltid..
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Ezereht
AnnammA har du sett Dags vit/aprikos/bärnstens-klätterrosor? Misstänker du skulle gilla dom.
Tar mig friheten att länka hans hemsida/ramblers. Om ni tror han skulle misstycka, säg till så tar jag bort den. Dag's Ramblers
Kolla Malvern hills och Phyllis bride mmmm. Undrar hur varmt dom måste ha det, men misstänker ganska så.
vanjalarsa
Tack för den jättefina länken ?

Utropstecken skulle det vara inte frågetecken........
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon