lokatten
Det står en mycket fin och stor, rikblommande syrenbuddleja utanför huset. Grenarna går in över trottoaren och tyvär så blir folk sura eftersom de störs av grenarna, därför måste vi ev beskära buddlejan. Tänker också passa på att klippa till en finare, rundare form. Kan man göra det nu efter blomningen eller bör man vänta tills tidig vår?
Alexander-VG-zon3
det är bättre att klippa den till våren efter att frostrisken är förbi. då kan du klippa ner den helt och hållet. eller bara toppar du in ungaskott och glesar ur äldreskott om du nu inte vill klippa ner den. den blommar på skotten som kommer under sommaren så¨den kommer även blomma om du klipper ner den.

buddleja är känslig och bör inte klippas när det är frostrisk, men det går klippa den nu ockås om man vill, men våren är säkare plus vårbeskärning ger mer skott och då får man fler blommor. annars kan du klippa in grenart som är i vägen nu och resten till våren.
lokatten
Tack för ditt svar. Får se hur jag gör, måste nog klippa av en ganska stor tjock gren för att få bort den från trottaren, vilket tar emot. Väntar nog tills i vår; det är alltid lite svårt att göra ngt i trädgården när det är många grannar involverade som har olika åsikter (bostadsrättsförening). Klippa ner den helt vågar jag inte, då måste man såga eftersom den har växt som ett träd.
CillaM
CITAT (lokatten @ 20-08-2009, 20:49) *
Tack för ditt svar. Får se hur jag gör, måste nog klippa av en ganska stor tjock gren för att få bort den från trottaren, vilket tar emot. Väntar nog tills i vår; det är alltid lite svårt att göra ngt i trädgården när det är många grannar involverade som har olika åsikter (bostadsrättsförening). Klippa ner den helt vågar jag inte, då måste man såga eftersom den har växt som ett träd.

Istället för att kapa den den stora tjocka grenen, kolla om du kan staga upp den inifrån din tomt. Eller binda upp den på något sätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon