Full version: Rotstympat vinbär
hustigern
Hejsan!

Jag har fått en stor vinbärsbuske med stympade rötter. Den behöver beskäras ordentligt för att ha en chans att överleva, men när ska jag göra det? Om jag gör det nu på hösten är det väl risk att den fryser ihjäl men om jag gör det på våren kanske den kommit igång redan och svultit/törstat ihjäl eftersom rotmassan är för liten. Vårvintern?

Jag har zon 3 tror jag (mellan Motala och Linköping i Östergötland), och det är fortfarande milt så jag hoppas den hinner rota sig lite innan tjälen kommer. Står rotslagen i upphöjd bänk i väntan på våren.

/Anneli
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Jag ahde väntat till den hade rotat sig på det stället den skall stå, för at ge den god chans att överleva en radikal beskärning. Kanske på vår/försommaren om Du bor i de varmare delarna i Averige. Iofs innebär det ju att det knappt blir några furkter nästa år men men, så är det ju bara ibland.

Vinbär kan man ju beskära nästan helt ner tillabcken då och då, men det är ju när växten är etablerad och har ett gott rotsystem. Så det är en tålig herre/dam :-))

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon