empresskaren
Hej Alla!

Vi har nyligen köpt ett hus i Stockholms område och jag har några fina rosbuskar. Tyvärr, har jag inte så mycket efarenhet med trädgårdar.

Vilken typ (röda) rosor är de här i bilden? De slog ut SÅ himla fint i Juli men nu finns det inga rosor kvar. Jag klippte bort alla döda rosorna. Kommer mera knoppar i året eller inte?

Jag tycker att dem här (ljusgula/rosa) rosor är så vackra, vad heter de? På de kommer nya knoppar hela tiden! w00t.gif

esters-tradgard
Det ser ut som om de röda är flamentranz och den gula ser ut som Peace. Peace remonterar dvs blommar om men Flammentranz blommar bara en gång på sommaren. Väldigt fin kombination tycker jag det var.
Den rosa storblommig är Queen Elisabeth och den är ju helt fantastisk, mina två blommar som tokar och är verkligen fina i sitt upprätta växtsätt.
empresskaren
CITAT (esters-tradgard @ 20-08-2009, 21:34) *
Flammentranz blommar bara en gång på sommaren.

Vilken synd! no.gif Vilken tur att jag tog många bilder av dem!
esters-tradgard
Jo det är ju så tyvärr, man väntar med spänd förväntan och sedan så är blommningen över allt för fort.
Kika här på tråden som heter Klematis tråd, där har Kajsa lagt in en bild på Flammentranz tillsammans med en Klematis Jackmanii Purpurea, riktigt häftig färgkombination... Ett tips kanske ifall du vill ha längre blommning att sätta en klematis som blommar på hösten tillsammans med klätterrosorna, det kan bli hur häftigt som helst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon