hustigern
Blommar alla jordärtskockor här eller bara vissa sorter?

/Anneli
Jennyn
Vanliga från affären hinner inte blomma (i alla fall inte här i Mälardalen). Därmot lär jordärtskockan Bianca blomma. Jag har just satt några knölar, så nästa år får jag väl veta om det fungerar.

Goda är de i alla fall, jordärtskockorna. Särskilt i soppa med charlottenlök, fin kycklingbuljong, grädde, vitt vin och creme fraich. Just innan servering slår man i lite mousserande vin.

Jennyn
hustigern
Finns Bianca allmänt på plantskolor?

Jag har inte kommit så långt att jag smakat ännu men bara jag får tag i några som blommar så hinner jag väl smaka. Har sett på bild och jag tycker de skulle bli vackra i min köksträdgård.

/Anneli - som tackar för svar
Ingrid på Västkusten
Signaturen 'Tomater' på detta forum hade till salu på sin hemsida såg jag.

Hälsar Ingrid
Susanne i Linköping
Jag köpte mina Bianca i Gamla Linköping i våras, på Jättegrönt-dagen. Hälften av knölarna visade sig IOFS vara en annan sort och blommade inte, men i alla fall. Jag såg att du bor i Borensberg, Anneli, så du kanske besöker Jättegrönt i vår? Annars har jag utsäde nu, om du har vägarna förbi Linköping. smile.gif

Tänk också på att jordärtskockor blir höga, mina blev nästan två meter. De som inte blommade blev 2 1/2.
hans-Ålösund
Jag kan bidra med ännu ett recept på jordärtskockor.
Tvätta,skala.koka och lägg också i ett par potatisar i koket som gör moset tätare. Skockor är ganska vattniga. Häll av kokvattnet och blanda ner grädde i moset och vispa moset fluffigt. lägg gärna i en klick smör,peppar och salt. Sprödstek bacon och lägg på moset eller blanda ner något grönt då duger det som ensamrätt annars servera det till något annat.
hustigern
Susanne i Linköping!

Jag mailade dig här på sajten om Bianca, men har inte fått något svar. Jag är intresserad! Hör av dig!
(hustigern@yahoo.se)

/Anneli
Susanne i Linköping
Ja, Anneli, jag såg för en stund sen att det visst var länge sen jag kollade yahooposten. Men nu har jag äntligen svarat! rolleyes.gif

Hm, jag borde kanske skriva i min signatur att jag kollar e-posten för sällan, och tipsa folk om att skicka PM istället. huh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon