tepa
Hej

Vad gör jag för fel med Bägarrankan ? Har två, köpta i våras, i sydostfönster. I början vissnade blommorna, nästan fick plocka bort dom när dom vissnade. Nu ramlar de av en par dagar efter att de slagit ut ! De får en skvätt vatten tre gånger i veckan och näring får de varannan. Jag planterade aldrig om dem i våras. Kan jag göra det nu ? Fast de blommar ? De vill ju ha porös och lucker jord. Vanlig krukväxtjord med extra leca ?

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Jag kanske gjorde bort mig, men nu har jag planterat om. Kunde inte vänta. Jorden Bägarrankorna kom i, var ju bara torv, sån där smulig blandning, definitivt ingen porös och lucker jord, tyckte jag. Nu satte jag krukväxtjord med extra leca. Dom ser ju fina och friska ut annars, förstår inte varför blommorna ramlar av. Få se nu om de hålls kvar. Ni kanske tycker att det var det dummaste att plantera om nu, men jag bara måste. Här en bild på den ena.

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Ingen som har någon åsikt ? Flaxss?

Tre dagar sen jag omplanterade. Ingen blomma ramlat ännu sen dess...

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 24-08-2009, 22:37) *
Hej

Ingen som har någon åsikt ? Flaxss?

Tre dagar sen jag omplanterade. Ingen blomma ramlat ännu sen dess...

Hälsn Tepa

när ramlar blommorna av ? innan dom slår ut eller efter ?

att den tappar knoppar/blommor kan vara att den antigen är för kallt eller för varmt eller för torrt i jorden (den vill dock torka ut lite).

den vill ha jord med lågt ph.

jag har min ute och där brukar allt gå bra av sig självt.
tepa
Äntligen. Tack Flaxss. Jo, dom ramlar av en par tre dagar efter att dom slagit ut. Men ingen, har några utslagna, har ramlat sen i fredags, då jag omplanterade. När jag omplanterade så var en blomma utslagen, inte ens den har ramlat. Jag tog vanlig krukväxtjord med extra leca, men har ingen aaaning om den har lågt ph? Helt vanlig köpt jord, kanske Hasselgarden, kommer inte ihåg. Kan kolla i morgon, påsen står ute i förrådet.

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 24-08-2009, 23:02) *
Äntligen. Tack Flaxss. Jo, dom ramlar av en par tre dagar efter att dom slagit ut. Men ingen, har några utslagna, har ramlat sen i fredags, då jag omplanterade. När jag omplanterade så var en blomma utslagen, inte ens den har ramlat. Jag tog vanlig krukväxtjord med extra leca, men har ingen aaaning om den har lågt ph? Helt vanlig köpt jord, kanske Hasselgarden, kommer inte ihåg. Kan kolla i morgon, påsen står ute i förrådet.

Hälsn Tepa

den är rätt så tålig vad gäller jord, men den kan drabbas av järnbrist och då får man antigen plantera om den i jord med lågt ph eller ge den näring som inte innehåller kalk.

så det kommer nog funka bra med omplanteringen.

men om dom slår ut kan det inte va så att dom blommat klart och sedan trillar av ? men det kan ju också ha varit lite näringsbrist som har gjort att den inte orkat blomma ordenligt så har den nu fått extra näring och mer utrymme för rötterna så kommer den nog blomma bättre om nåt tag.
tepa
Hej

Vet inte näringsbrist, precis. Har ju gett näring (Substral) enligt anvisning, varannan vecka. Nej, blommorna kan inte ha blommat klart när de ramlade. De var ju nyutslagna för någon dag sen och fina och fräsha. I början, sen jag köpt dem, blommade blommorna många dagar, och det syntes bra att nu börjar de vissna. Kanske den då bara ville ha mera luft vid rötterna, det verkar ju gå bättre nu. Tack för dina råd, Flaxss.

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 24-08-2009, 23:21) *
Hej

Vet inte näringsbrist, precis. Har ju gett näring (Substral) enligt anvisning, varannan vecka. Nej, blommorna kan inte ha blommat klart när de ramlade. De var ju nyutslagna för någon dag sen och fina och fräsha. I början, sen jag köpt dem, blommade blommorna många dagar, och det syntes bra att nu börjar de vissna. Kanske den då bara ville ha mera luft vid rötterna, det verkar ju gå bättre nu. Tack för dina råd, Flaxss.
Hälsn Tepa

ja då kan det inte var näringsbrist, det ända som jag skrev innan är ju såfall om den stått för varmt eller för kallt (eller haft för mycket torka i jorden) vilket kan göra att den tappar knoppar och blommor.

men om den verkar må bättre så är det ju jätte bra. tummenupp.gif
tepa
Hej igen

För varmt eller kallt vet jag inte heller. Står i sydostfönster. Hmm. Stått där sen i våras. Men det är ju kallare nätter nu när det snart är september. Dom hänger ju i fönstret, kanske glasrutan kyler ? Annars var det ju ganska hett i flera veckor innan ? Svårt att säga. Synd att dom inte kan prata.

Hälsn Tepa
Bassam
Hej
Jag tycker om plantering på våren på grund att växter är lätt att skaffa sug rötter som fattas .
H : Bassam

Obs : det är bättre om man gör om plantering efter slut blomning .
tepa
Jippiii jippiii

Nu har det gått över en vecka, och ännu har inte en enda Bägarranka ramlat. Det bara MÅSTE ha att göra med att jag omplanterade, VISST !!!!

Mvh Tepa
tepa
Hej

Och nu har det gått två veckor, en blomma hade vissnat helt, men den tog jag bort själv.

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon