spacepingo
21-08-2009, 08:18
Hej, min ena Streptocarpus slokar sedan några dar tillbaka. Jag vet att jag hade vattnat den för mycket och gjorde så mycket jag kunde för att få den att torka lite snabbare (tog ut rotklumpen ur krukan och ställde den på tidningspapper). Men nu när den torkat upp så mycket att vattnet inte längre borde vara ett problem så slokar den fortfarande. Går den att rädda? Om den inte går att rädda kan man ta "nödsticklingar" på den så att man åtminstone har tillbaka den om ett tag?
zaaritha
21-08-2009, 19:47
Har gjort samma sak!
Satte om den i dag i ny jord!
Men--klarar den sej?
Jag klarar tydligen inte av kornettblommor o saint Paula!
Shit!
Hej
Jag vattnar mina Saint Paulior och Kornettblommor på fat, SP två-tre gånger en liten skvätt och Kornetterna tre gånger, en stor skvätt, i veckan. Näring varannan vecka. Ljus måttligt, står båda i nordvästfönster. Kornetterna blommar överdådigt, se bild på dom i min tråd "Kornettblommor, har någon nånslags erfarenhet" eller något dylikt, längre ner i Krukväxtdelen. Finns nytagna bilder i slutet av tråden. När Kornettstängel blommat klart så klipper jag bort hela stängeln så långt ner jag kommer. Klarar dom sig ? Vi får hoppas det.
Hälsn Tepa
spacepingo
22-08-2009, 11:27
De är jättefina, dina kornettblommor.
Jag har bytt jorden idag och hoppas på det bästa. DE är ännu hängigare idag, men det är ju mörkast innan det ljusnar...eller...? För säkerhets skull har jag tagit ett blad som jag stoppat ner i jorden. Får se m det klarar sig åtminstone. Jag har aldrig lyckats föröka kornettblomma, trots att det sägs vara rätt lätt (även om det tar lång tid). Däremot brukar jag kunna hålla dem levande och få dem att blomma (men inte denna gång tydligen).
Jag tog bilder på dem för en dryg vecka sedan och då såg de ut såhär
http://gronaspacepingo.blogspot.com/search...l/Streptocarpus det är den småblommig som är krasslig nu.
Hej
du sa att du ger dom mycket vatten och näring , det är mycket fel , de är mycket känsla till vatten , du kan ger dom lite vatten när de behöver, om växter är bra varför ska du ger de näring.
H : Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.