Full version: Tidigare tagetes
Pius
Hur ska jag så tagetes för att den ska blomma tidigare?

De jag sådde planterade jag ut vid midsommartid och de började blomma några veckor senare, nu är de jättefina, helst de höga vaniljgula. Men jag skulle vilja ha dem i blom tidigare, hur gör jag då?

Kan jag så och ställa ut i växthuset tidigt på våren februari - mars eller?

Pius
Lady Hamilton
Visst kan du så tagetesen tidigare. Det är samma vilkor som för all annan sommarplant. Placering ljust och frostfritt, så din tanke med växthuset är perfekt. Jag sådde väldigt tidigt ett år och den enda som "hände" var att jag fick nypa bort knopparna flera gånger för att de inte skulle börja blomma för tidigt. Detta resulterade i att jag kunde plantera ut väldigt kraftiga och knubbiga och fullt blommande plantor i början av Juni

´Jag ser nu i mina anteckningar att det var 2004 och jag sådde 14/2 och det blev lite väl tidigt Men som sagt var det fungerade
Pius
CITAT (Lady Hamilton @ 21-08-2009, 10:24) *
Visst kan du så tagetesen tidigare. Det är samma vilkor som för all annan sommarplant. Placering ljust och frostfritt, så din tanke med växthuset är perfekt. Jag sådde väldigt tidigt ett år och den enda som "hände" var att jag fick nypa bort knopparna flera gånger för att de inte skulle börja blomma för tidigt. Detta resulterade i att jag kunde plantera ut väldigt kraftiga och knubbiga och fullt blommande plantor i början av Juni

´Jag ser nu i mina anteckningar att det var 2004 och jag sådde 14/2 och det blev lite väl tidigt Men som sagt var det fungerade

Men det blir ju perfekt, jag bor ju i zon 1, så då kanske de växer ännu fortare.

Här ska beställas fröer av alla de tagetesslag, de är inte så dumma som jag tyckte tidigare år.

Pius
Nauti
Det finns ju sorter som börjar på first, t.ex. "First lady". Jag har för mig att de skall vara litet ttidigare än andra och det låter väl inte helt ologiskt med tanke på namnet.
joulanta

Hittade en gammal tagetestråd om just det jag funderar över. Är sugen börja sätta alla mina tagetes sorter men är lite orolig att det är tidigt. Toppar ni även höga tagetes? Dom låga brukar jag ha och dom hinner jag ju toppa flera gånger innan sommaren. Jag har köpt på mej massor med olika tagetes sorter från Estland som bara väntar på att få komma i jorden angel_not.gif

Förr var ju tagetes en "tant" blomma men jag har ändrat uppfattning nu när det finns så många sorter både dom som är lätta att driva och dom som är knepigare
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon