Full version: Höstanemon
Fru Frö
Min stora vackra höstanemon är galet placerad och vill flytta den till framsidan så jag ser den varje dag då den blommar!
Hösten är väl en bra tid,generellt, för flytt och dela perenner? Men denna då, som nu är i blom?

Jag har varit ganska vårdslös med mina stackars blommor, och flyttat dem lite när det passat mig och tänkt att "det är väl
årets blommning jag går miste om vid denna behandlig"...... - stämmer? Eller kan de dö?

Har hört att höstanemonen helst ska planteras på hösten?
Fågelvägen
... och jag har hört att den helst ska planteras på våren, eftersom den blommar på hösten. Och att den inte tycker om att delas.
Fru Frö
Aha..... detta svar gjorde ju inte saken lättare g.gif

Nån annan, no offence fågelvägen , med annan erfarenhet???
mojan
Är det inte generellt så att de flesta perenner delas och planteras på hösten men de höstblommande (t ex höstanemon) bör man dela/flytta på våren???
Det är säkert någon som vet mer om detta än jag! smile.gif

Eftersom jag ändå är inne och svamlar i denna tråd: Finns det någon som har en VIT höstanemon som kan tänka sig att dela med sig? (Har bara den rosa.)
Fru Frö
Ja, det låter ju mest troligt att det är så......

Jag har också den rosa, så här var ingen lycka flirting.gif
tepa
Hej

Ingen lycka här heller. Har också bara den rosa. Så det finns vita ? Skulle ju va snyggt...

Hälsn Tepa
Meriona
CITAT (Fågelvägen @ 21-08-2009, 17:08) *
... och jag har hört att den helst ska planteras på våren, eftersom den blommar på hösten. Och att den inte tycker om att delas.

Huruvida den ska flyttas höst eller vår låter jag vara osagt, men det där med att den inte gillar att delas är rent nonsens. jag har delat och gett till mamma, och hon har sedan delat minst 5-6 gånger och har nu dem i hela trädgården, det går hur bra som helst....
Fru Frö
CITAT (Meriona @ 22-08-2009, 19:04) *
Huruvida den ska flyttas höst eller vår låter jag vara osagt, men det där med att den inte gillar att delas är rent nonsens. jag har delat och gett till mamma, och hon har sedan delat minst 5-6 gånger och har nu dem i hela trädgården, det går hur bra som helst....

Det var ju skönt att det vart dementerat.
Fågelvägen
Det verkar ju som om de inte alls var så kräsna biggrin.gif . Kanske vissa sorter är krångligare än andra?
Någon som har erfarenheter av de vita hybriderna 'Honorine Jobert' eller 'Whirlwind'?
Helen i Piteå Zon 5
Min höstanemon skjuter rotskott som jag brukar kunna dela av utan problem men däremot bör man göra det på våren. Tyvärr ingen vit no.gif
mojan
CITAT (Fågelvägen @ 22-08-2009, 20:04) *
Någon som har erfarenheter av de vita hybriderna 'Honorine Jobert' eller 'Whirlwind'?

Jag var på Plantagen idag och de hade den vita "Honorine Jobert". bravo.gif

Den kostade hela veckopengen -cry-.gif men jag var tvungen att köpa crying.gif , får väl se hur den lilla plantan tar sig.
Bassam
Hej
Du kan göra när de är på vila , jag menar senhösten eller på början av våren , men du måste skydda rötter på vinter och skydda dom från vår sol.

H:Bassam
Fru Frö
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 23-08-2009, 09:47) *
Min höstanemon skjuter rotskott som jag brukar kunna dela av utan problem men däremot bör man göra det på våren. Tyvärr ingen vit no.gif

Jag såg för ett par dagar sen att två små anemoner kommit upp på andra ställen, och tänkte "inte har jag planterat nån där, eller..?" En av dem är kankse 4 meter från moderplantan - är det jag som är glömsk eller är rotskott så långt bort möjligt??!

Mina anemoner får flytta i vår. Tack för alla svar!

Är vit anemon svår att få tag på menar ni?
mojan
CITAT (Fru Frö @ 23-08-2009, 20:26) *
Är vit anemon svår att få tag på menar ni?

Den växte på "Plantagen" idag. flirting.gif
mino
Det är väl oftast bäst att flytta och dela plantor när de har mycket energi i rotsystemet. När en växt blommar eller precis har blommat och all energi går åt ovan jord så har den inte samma kraft att rota sig. Men om höstanemon är särskilt känslig och lätt dör vid en flytt mitt i blomningen eller inte vet jag inte.
Fågelvägen
Mina frågor var visst otydliga.
Vit höstanemon är inte alls svår att KÖPA!
Men ni som har de vita hybriderna (t.ex. Honorine Jobert), är de lika lätta att flytta och att dela som de rosafärgade? Har de svårt att komma igång om man planterar dem på hösten? Och blir blommorna på era vita höstanemoner också oftare än de rosafärgade uppätna av rådjur?
Thé
Jag köpte en vit Honorine Jobert i fjol våras och planterade den. Den trivdes nog inte riktigt och växte dåligt, och jag kom på att den behövde flyttas en bit, vilket jag gjorde på hösten när den just tänkte blomma. Den kom aldrig upp igen sedan i våras, så den gick hädan av den behandlingen...

Anledningen till att jag gjorde så var att min mor beklagade sig över att hennes höstanemoner spred sig så och var i princip omöjliga att bli av med, men det var den vanliga rosa sorten hon hade. Honorine måste ha varit känsligare.

Nu har jag nyss planterat en Whirlwind som jag inte kunde motstå trots att jag vet att de egentligen ska planteras på våren. Jag håller tummarna för att den klarar sig.
Fru Frö
CITAT (mino @ 24-08-2009, 20:02) *
Det är väl oftast bäst att flytta och dela plantor när de har mycket energi i rotsystemet. När en växt blommar eller precis har blommat och all energi går åt ovan jord så har den inte samma kraft att rota sig. Men om höstanemon är särskilt känslig och lätt dör vid en flytt mitt i blomningen eller inte vet jag inte.

Det låter ju vettigt och riktigt att det skulle vara på det viset.
Bassam
Hej
Det är bättre om du flyttar dom efter slut blomning och de är mycket känsla så efter flytt du ska skydda rötter under vinter tid och planta på våren från vårsol.
H : Bassam
Irene_L
Jag har hört att man ska flytta den på våren och att det är bästa att köpa dom då också. Dom har störst chans att klara sig då. Ofta köper man dom på hösten när dom blommar så fint men då har dom svårt att hinna rota sig och överlever oftast inte.
ingela wennerström
Så mycket bekymmer ni har med höstanemoner! Mina växer hej vilt ock låter sig flyttas hur som helst! Har flera nu stora plantor som frösått sig själva.Nu senast dök en stor upp i potatislandet där en stod för 2 år sedan. Det enda som är bekymmersamt är de vita. Satte för 2 år sedan men nu ser det ut som en från potatislandet KAN vara vit, hoppas, hoppas! Jag har samma problem med vita löjtnanshjärtan!

Ingela i Uppland
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon