Full version: Gul lök
frågvis
Några frågor ang gul torkad lök. dunno.gif
Satte lite för många gula lökar på lotten i år.
Har ingen källare att förvara dom i, så vad gör man?
Torkar dom kanske, men vet inte hur man gör.
Hur lång tid tar det att torka den?
Måste den förvaras mörkt eller? confused.gif

Britta i zon 2-3
katah
Jag har mina gula och röda lökar på eftertork i växthuset, men jag tror att det är inga beskymmer att
ta dom in i köket också och låta blasten torka och sedan bara klippa bort blasten och förvara löken på en hylla eller ett skåp.
Mina lökar förvaras för det mesta i rumstemperatur och de klarar sig långt efter jul . ( sedan tar det slut helt enkelt wink.gif )
Boxer
Jag brukar låta blasten torka ordentligt och sedan flätar jag ihop lökarna till en lång inbakad fläta och hänger på väggen i köket. praktiskt och snyggt
frågvis
Tackar för svaren. tummenupp.gif Då skulle det väl fungera om man hänger dom i en korg i köket? rolleyes.gif
Wilmer
Jag har också provat att hacka och frysa, fungerade utmärkt förutom att jag borde haft kraftigare plastpåsar, för de luktade av sig på andra livsmedel..
*Stintan*
Jag brukar skära av blasten 6-8 cm ovanför löken och slänga ner dom i nätkassar (brukar spara såna som apelsiner är förpackade i). Sen hänger jag dom utomhus under tak på så mörkt ställe som möjligt tills det börjar bli för kallt då dom åker in i garaget. Brukar ha egen lök hela vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon