Åsa, mälardalen zon 2
Jag har testat telias mobila bredband denna vecka eftersom jag börjat plugga och inte har tillgång till jobbets dator. Därför har jag inte kunnat ta mig hit jag verkar bo i en död fläck där man oftast inte hittar några signaler (och när man hittar en är den för svag för internet). Jäkla skit säger jag som inte funkar trots att man faktiskt bor i Stockholms län angry.gif

Jag har bett en jag känner som kan datorer att komma och kolla om det är så illa att det inte funkar så jag vet om jag ska skicka tillbaka skiten. (jag lät telia installera och de visade hur jag skulle göra för att koppla upp mig så jag borde ju inte göra fel)

Tyvärr vet jag inte om jag har några alternativ kan man ha teilas fasta bredband ifall man har gamla telefonledningar? Jag bor ju ute på landet så allt är ju inte tipptopp i teknisk utveckling.

(just nu är jag hos mina föräldrar som har internet via kabeltv ifall det är någon som undrar)
MariaS
Jo visst kan det vara problem med de mobila modemen. För inte så länge sen ringde jag och gruffade, eftersom det fasta nätet var utslaget och modemet inte fungerade.

Trots klagomålen, har jag nu konstaterat att just vi bor typ i ett svart hål, vad gäller mobiltrafik. Kollar jag på mobiltelefonen, så visar den ju vilket nät man anlitar och här är det då alltså inget 3G-nät aktivt. Har man ingen kontakt med 3G-nätet, så kan man glömma att försöka surfa på mobilt modem. Telias egen sida tar 22minuter att få upp, på vanlig GPRS-uppkoppling... och det är bara startsidan det!
Nauti
Det går ju att göra en koll på de olika internetleverantörernas sidor där man skriver in sitt telefonnummer så kollar de om man kan fixa adsl dit.
Myosotis
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 21-08-2009, 18:27) *
...kan man ha teilas fasta bredband ifall man har gamla telefonledningar?...

Det kan inte jag i alla fall, de brukar skylla på att ledningen är för lång (7 km till närmsta "station" eller vad de kallar det), här kan man inte få bredband från någon leverantör.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag valde att fortsätta försöka mobilt, och nu har mitt modem dött. Jag har varit inne hos Telia massor av gånger (+ringt supporten) och de har försökt få allt att fungera, mina funderingar att det kanske är fel på modemet har man aldrig riktigt lyssnat på men nu konstaterade Teliakillen att mitt modem var stendött så jag har fått ett gammalt lånemodem och vips Internet funkar ju jättebra- (+det här gamla lånemodemet var ju jättelätt att installera med det nya modemet har jag varit tvungen att få hjälp av Telia att installera, vad är vitsen med att göra de nya modemen så krångliga att installera att man måste få hjälp + varje gång de installerat har det tagit runt 1timme inte 5min som det står på telias hemsida?).

Är det fler som har problem med de här nya modemen som ser ut som en liten svart tändare? jag blev lite misstänksam då jag såg att damen innan mig också lämnade in ett sånt felaktigt modem.
KURT
Jag vet många som har haft problem med USB anslutna modem som regelbundet lägger av. I Linux brukar mobil anslutning annars i bland vara lite komplicerad (tillverkarna gör bara drivrutiner för windows), men å andra sidan gör det att det finns många tips om felsökning, så man kan oftast se om det är modemet det är problem med eller inställningar/drivrutiner. Så i slutändan brukar det inte vara något problem.
gnon49
CITAT (Myosotis @ 21-08-2009, 20:50) *
Det kan inte jag i alla fall, de brukar skylla på att ledningen är för lång (7 km till närmsta "station" eller vad de kallar det), här kan man inte få bredband från någon leverantör.

Jag har haft bredband i flera år. maxhastighet för mig är 6-8mb. Har över 7 km till telestationen men det fungerar alldeles utmärkt. Kanske din station inte är utbyggd bara. För 7 km är inget hinder.
andersen
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 21-08-2009, 18:27) *
Jag har testat telias mobila bredband denna vecka eftersom jag börjat plugga och inte har tillgång till jobbets dator. Därför har jag inte kunnat ta mig hit jag verkar bo i en död fläck där man oftast inte hittar några signaler (och när man hittar en är den för svag för internet). Jäkla skit säger jag som inte funkar trots att man faktiskt bor i Stockholms län angry.gif

Jag har bett en jag känner som kan datorer att komma och kolla om det är så illa att det inte funkar så jag vet om jag ska skicka tillbaka skiten. (jag lät telia installera och de visade hur jag skulle göra för att koppla upp mig så jag borde ju inte göra fel)
Tyvärr vet jag inte om jag har några alternativ kan man ha teilas fasta bredband ifall man har gamla telefonledningar? Jag bor ju ute på landet så allt är ju inte tipptopp i teknisk utveckling.

(just nu är jag hos mina föräldrar som har internet via kabeltv ifall det är någon som undrar)

Annars så fungerar det bra med bredband via satelit.
ängsvädd
Jag har också hört flera som haft problem med mobilt bredband, exvis telia o tele2. Vi har gamla tel.ledningar och det funkar hur bra som helst med adsl bredband via telefonnätet från glocalnet - de är billigare än telia iaf på den hastighet jag valde - den snabbaste. Jag har haft dem i ett par år nu och är helnöjd - peppar-peppar ...
Gossen Ruda
Visserligen kan jag mest den analoga telebiten men jag gör ett försök ändå. Vad som kan begränsa möjligheten till bredband är ett par saker. Att ledningen är gammal har ingen större betydelse, däremot kan kablarna vara lite skadade och då kan störningarna bli för stora. Ledningslängden kan ha betydelse, men även trådarean. Man får mäta sig fram. Alla stationer och understationer, sk kc:n, kanske inte är utbyggda för bredband. Vissa kablar kan även vara pupiniserade även om det mest är längre landskablar som är eller varit det. Jag är lite osäker om pupiniseringsspolarna stör bredbandet men dom brukar vara utmärkta högfrekvensfilter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon