Iår har jag en jättekarton fylld med kaffefilter av egna frön, både blommoer och grönsaker. Förra året sparade jag pumpafrön, men de grodde dåligt, endast ett frön av ca 10.... Fick sedan höra härinne att just pumpafrön är inte så bra att ta själv, så det skall jag köpa nästa år. Men hur är det med andra frön, fler sorter som ej skall tas själv, utan köpas? Jag har t ex tagit en del frön av luktärter, de är ju generellt sett lite kinkinga att få att gro, blir det värre med egna fröer? En till fråga om luktäret, många baljor blev bara platta, dvs nästan helt utan frön eller bara mycket små frön. Endast en handfull baljor blev med stora frön, dvs så stora som i de påsar man köper. Är det ens någon idé att spara de små luktärtsfröna, eller gror bara de fullstora?
Christer i Falköping
07-11-2003, 10:45
Jag tycker nog att egna frön gror minst lika bra som köpta.
Det är bara de stora luktärtsfröna som gror och de egna gror väl så bra som köpta. Men tänk på att de flesta namnsorter av växterna inte ger identisk avkomma. Det finns ofta många arvsanlag i de hybriderna, så fröplantor från dem kan se annorlunda ut mot moderplantan.
Christer.
Åsa, mälardalen zon 2
08-11-2003, 09:18
Egna frön brukar gro mycket bra speciellt frön som inte tål att lagras så länge utan bör sås färska brukar gro bättre ifall man skördar själv istället för att så torra frön som kan ha lagrats för länge.
Det som kan vara problemet är att växter kan korsa sig och det är detta som brukar vara problemet med pumpa de brukar kunna korsa sig hejvilt med andra pumpor och squash. Men det låter konstigt att dina egenskördade frön grodde dåligt, för egenskördade pumpafrön tycker jag brukar gro som värsta ogräs, problemet är bara att man inte vet vad det blir för konstig korsning ifall man inte har kontrollerad pollinering. Dina frön kanske inte var mogna när du skördade dem eller det kanske var för kallt i marken när du sådde det bör vara +15C i marken när man sår pumpafrön.
Har du sorter där det stod F1 efter namnet på fröpåsen så brukar dessa inte ge avkommor som är lika moderplantan även om du försöker kontrollera pollineringen.
Hannele
09-11-2003, 13:01
Lämna några morötter och andra rotftukter kvar i jorden,
så att de kan blomma och ge frön nästa sommar.
Blommande palsternacka kan pryda en blomsterrabatt!
Vanlig sättlök har också vackra blommor. Uppäten sallad köpt i plastburk i livsmedelaffären kan man plantera i växthuset.
Då får man
ny sallad, blommor och
frön.