BigDaddy
Jag har kommit på att jag ska försöka fixa en kompost till balkongen. Dels så är det smidigt att slänga en del matrester & liknande där ist. för att snabbt få en full papperskorg som måste rännas långt med till vårt soprum. Tar även plats i sopskåpet med kompostering där så slarvar med det.
Blir ju bättre för naturen på detta sätt.
Det ska bli spännande att se om det funkar & så tänkte jag att det kanske kan bli bra gödningsjord?
För annars får jag ju antingen kånka ner allt ändå el slänga ut det från balkongen. wink.gif
Ja jag har lite frågor jag raddar upp här & hoppas få hjälp med. Är superkass (men börjar bli intresserad) på allt vad det gäller detta & växter & dylikt så förklara gärna så tydligt ni kan.

1. Kan man ha en fungerande kompost på balkongen?

2. Vilken typ av tunna ska jag ha?

3. Vad kan jag lägga i den från hushållet?

4. Kommer det bli jord av enbart hushållsavfall el behöver jag lägga till ngt?

5. Ska jag lägga i maskar?

6. Behöver jag röra i den?

7. Hur lång tid till den blir användbar? I sommar blir det nog inte lika skoj att ha en kompost på balkongen så eg. tänkte jag få det klart till våren. Men går det inte får jag väl ha den där då med. Tips?

8. Ska jag odla direkt i endast denna kompostjord el ska det endast användas i mindre doser att göda med?

9. Alla mer tips ni kan komma på...

// BigDaddy

Nauti
Man borde ju kunna ha en fungerande kompost på balkongen. En välskött kompost skall ju inte lukta illa heller så det borde gå fint.

Maskar och bakterier är nog bra att tillföra. Gör så att du börjar fylla på din kompost med organiskt material sedan tar du med dig från en kompost där nedbrytningen är i full gång och blandar ner i din.

Det går bra att odla direkt i kompostjorden.

Nu är jag inte alls duktig på det här med kompost och jag har aldrig haft någon. Men det finns många här på forumet som kan hjälpa dig bättre.
BigDaddy
Tack. Låter ju trevligt att det går. Lite tips också, toppen! smile.gif
Inväntar några tips & svar till innan jag sätter igång...

Hur mycket kompostjord behöver jag tillsätta från en annan kompost tycker du?
Nauti
CITAT (BigDaddy @ 21-08-2009, 20:03) *
Hur mycket kompostjord behöver jag tillsätta från en annan kompost tycker du?
Det skall inte vara färdig jord utan nedbrytningen skall helst vara i full gång. Hur mycket det vet jag inte. Bara du får med en del maskar och bakterier så skall det gå bra.
BigDaddy
CITAT (Nauti @ 21-08-2009, 20:05) *
Det skall inte vara färdig jord utan nedbrytningen skall helst vara i full gång. Hur mycket det vet jag inte. Bara du får med en del maskar och bakterier så skall det gå bra.

Ok. Tack.
MariaS
Det finns såna där isolerade plastlådor man kan ha på balkonger, för att förvara dynor och annat i. En sån borde funka perfekt som maskkompost!
Åsa, mälardalen zon 2
Funkar verkligen maskar på balkongen?? När det blir kallt vill de ju krypa ner djupt i marken dit tjälen inte når och blir det för varmt vill de ju också krypa ner i marken dit det är svalare, på en balkong kommer de ofta inte så långt tar de sig ut ur behållaren brukar de bara torka på golvet.
Nauti
Om det är en någorlunda stor och isolerad kompost så alstrar den ju värme och då kommer den väl inte att frysa? I sådana fall borde det väl inte vara någon fara för maskarna?
MariaS
Just den lådan som jag nämnde tidigare, har använts av ett gäng i försökssyfte, att ha kompostmaskar i. Dels användes lådan som kökssoffa, balkongkompost och som trädgårdskompost.

Precis som Nauti skrev, alstras det tillräckligt mycke värme i denna typ av kompost, att kärnan inte fryser, utan den fortsätter att fungera som den ska.

(Försöket gjordes i början av 90-talet av en grupp miljöförespråkare i Skaraborg.)

Edit: stavfel
BigDaddy
CITAT (MariaS @ 21-08-2009, 20:20) *
Det finns såna där isolerade plastlådor man kan ha på balkonger, för att förvara dynor och annat i. En sån borde funka perfekt som maskkompost!

Hur stora är de tro?
Jag hade väl hoppats på att det funkar med inte alltför stor låda.
Hur många liter kan krävas undra jag?

Kika lite mer på mina andra frågor i inlägg om du/ni har tid.
Funderade på lite fler saker där som tex. hur fårt det går att få jord etc...

Tack ska ni ha för er hjälp.
MariaS
Det var typ en sån här låda
Men den var fodrad med 5cm tjock frigolit. (Möjligt man kan göra själv)

Volymen bör vara minst på 150liter, om du ska kunna använda den under vintern. Sen bör du åtminstone beräkna hur mycke du kommer fodra komposten med/vecka. Att du får ut 100liter färdig kompost, innebär att du ska fodra den med ca 600liter "foder".

Kompost blandad med lika delar finsand=krukväxtjord/plantjord. Till kväveälskande växter använder man komposten som den är och till kaktusar använder man endast 1/4 kompost.

Finsand och grov sand är det man använder i grunden för att blanda med, sen kan man blanda i andra saker, beroende på växternas krav.
MariaS
CITAT (BigDaddy @ 21-08-2009, 19:52) *
1. Kan man ha en fungerande kompost på balkongen? JA

2. Vilken typ av tunna ska jag ha? Ett tätslutande isolerat kärl.

3. Vad kan jag lägga i den från hushållet? Allt som är organiskt om du har kompostmask i

4. Kommer det bli jord av enbart hushållsavfall el behöver jag lägga till ngt? Man brukar blanda upp komposten med finsand eller grov sand i första skedet, sen kan man blanda i andra material efter önskan från växterna

5. Ska jag lägga i maskar? JA

6. Behöver jag röra i den? Definitivt, annars blir det väldigt blött i ett lager och torrt i ett annat och masken kommer dö av antingen värmeslag eller syrebrist.

7. Hur lång tid till den blir användbar? I sommar blir det nog inte lika skoj att ha en kompost på balkongen så eg. tänkte jag få det klart till våren. Men går det inte får jag väl ha den där då med. Tips? Från det att komposten är full, till du har färdig användbar kompost, kan du räkna med ca 8veckor på en normal maskkompost

8. Ska jag odla direkt i endast denna kompostjord el ska det endast användas i mindre doser att göda med? BEror på vad du ska odla. Tomater och gurka funkar utmärkt direkt i kompost.
9. Alla mer tips ni kan komma på... VArva med torra och våta varor. En kompost ska vara lagom fuktig. Blir den för blöt, tillsätt sågspån eller tidningspapper, blir den för torr, lägg i gurka, sallat och andra liknande vattniga produkter. Man kan även vattna med en vattenkanna. Luktar komposten är den för blöt och du får även problem med blomflugor (sorgmyggor) är den för torr, ryker det om den (För snabb förbränning och masken kokar ihjäl)

// BigDaddy

BEsvarade för övrigt frågorna direkt så här!
BigDaddy
Tusen tack!!
Tackar & bockar för all er hjälp!

Ska fundera på om jag ska ge mig på detta. Vet inte riktigt om en så där stor låda funkar att ha här.
Förstår nu att det krävs. Hade väl hoppats att ngt mindre hade gått bra.
Jag ska fundera. Nu vet jag all jag undrade om iaf vilket är kul.
Eva 33c
Som tillägg till alla bra svar du fått, så glöm inte att kontakta kommunen också och fråga vad som gäller. I många kommuner har man synpunkter på komposter som ska ta emot hushållsavfall. Ofta har de också bra tips om kompostbehållare mm. Här i Falun gör man en anmälan om att man har hushållskompost och av vilken typ, så får man billigare sophämtning.
BigDaddy
CITAT (Eva 33c @ 21-08-2009, 21:46) *
Som tillägg till alla bra svar du fått, så glöm inte att kontakta kommunen också och fråga vad som gäller. I många kommuner har man synpunkter på komposter som ska ta emot hushållsavfall. Ofta har de också bra tips om kompostbehållare mm. Här i Falun gör man en anmälan om att man har hushållskompost och av vilken typ, så får man billigare sophämtning.

Ok. Bra & tack. Hade jag ingen tanke på.
RitRat
Man kan ju ha en liten maskkompost under diskbänken, av stapelbara plastkorgar, om en 150 liters på balkongen känns för stor. Temperaturen är konstant, maskarna trivs utmärkt, och det luktar inte om man gör rätt. Googla på masskompost, så hittar du många råd på nätet.

T.ex.
http://www.miljoeko.nu/produkter.html
http://www.kagus.nu/odling/odling/mask.shtml
http://uppsala.rum.se/~elvira/maskar.html

...........
(Rättat länkarna)
Alexander-VG-zon3
ett problem med maskarna är exempel om du använder komposten i krukor och sånt så finns det växter som inte gillar mask ( dränerar för bra eller täpper till i dräneringen plus kan dom dra med sig fina rottrådar och suga i sig). så det bör man ju tänka på.

jag själv ska skaffa en sådan här

http://www.bokashi.se/sv/artiklar/bokashi-...-start-kit.html

den verkar behändig och lätt och ger näring/kompost till växterna.

CITAT (MariaS @ 21-08-2009, 20:36) *
Just den lådan som jag nämnde tidigare, har använts av ett gäng i försökssyfte, att ha kompostmaskar i. Dels användes lådan som kökssoffa, balkongkompost och som trädgårdskompost.

har du nåt dokument som man kan läsa om detta ? ( är nyfiken). alltså nåt seriöst test.
Rihane
CITAT (flaxss @ 06-10-2009, 22:23) *
ett problem med maskarna är exempel om du använder komposten i krukor och sånt så finns det växter som inte gillar mask ( dränerar för bra eller täpper till i dräneringen plus kan dom dra med sig fina rottrådar och suga i sig). så det bör man ju tänka på.

jag själv ska skaffa en sådan här

http://www.bokashi.se/sv/artiklar/bokashi-...-start-kit.html

den verkar behändig och lätt och ger näring/kompost till växterna.
har du nåt dokument som man kan läsa om detta ? ( är nyfiken). alltså nåt seriöst test.

Om jag förstått saken rätt så behöver man först en bokahsi-hink som när det är färdigjäst ska blandas på en ny plats med jord för att bli färdig jord.
Har du funderat över hur du ska lösa det? En stor plastlåda med lock på en så varm plats som möjligt föreslår dom.
Men ska man då hålla på att röra om, se till att det inte blir för fuktigt eller för torrt, eller är det bara när man har mask i?
Även jag är uppriktigt intresserad.
Rihane
CITAT (Rihane @ 07-10-2009, 09:05) *
Om jag förstått saken rätt så behöver man först en bokahsi-hink som när det är färdigjäst ska blandas på en ny plats med jord för att bli färdig jord.
Har du funderat över hur du ska lösa det? En stor plastlåda med lock på en så varm plats som möjligt föreslår dom.
Men ska man då hålla på att röra om, se till att det inte blir för fuktigt eller för torrt, eller är det bara när man har mask i?

Hittade svaret själv här
Men kan det vara möjligt att man slipper att pyssla om jorden? Dvs se till att den är vare sig för torr eller blöt?
Alexander-VG-zon3
eller läser man här så krångligt tycker jag inte det är

http://www.bokashi.se/sv/info/sa-har-gor-man.html

men det som är bra är ju att man kan tappa ut näring ur kranen.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Rihane @ 07-10-2009, 09:05) *

det är bara om du ska ha en varmkompost som det ska vara så varmt som möjligt. innehållet ur bokahsi hinkarna ger ju ingen jord direkt men den kan du istället lägga ut direkt/gräva ner direkt där du odlar i marken.

eller lägga över det i en annan hink/låda med löv, trädgårdsjord och därefter av det få en fin jord+ går snabbare med mask säkert men vad jag förstå så ska det bara behövas microliv.

jag hade tänkt lägga ut innehållet ur hinkarna direkt där jag odlar i marken. och sedan så tar jag tillvara på näringen från kranen under tiden det jäser.
Rihane
CITAT (flaxss @ 07-10-2009, 10:34) *
eller läser man här så krångligt tycker jag inte det är

http://www.bokashi.se/sv/info/sa-har-gor-man.html

men det som är bra är ju att man kan tappa ut näring ur kranen.

Jo den sidan hade jag faktiskt läst. Men är man jätteny på någonting så är man tvungen att ställa korkade frågor. Vilket aldrig har hejdat mig.
Tappa näring ur kranen låter toppen. Undrade just vad den var till för. Tack för det. tummenupp.gif
Gillar även att man verkar kunna underhålla avloppen hyfsat miljövänligt.

Blir mer och mer förtjust över produkten men ska lugna mig lite och tänka över det ordentligt.
Men hur sjutton ska man komma på att den här möjligheten ens finns på egen hand?
Ni som skriver på odla är helt enkelt toppen!

Alexander-VG-zon3
CITAT (Rihane @ 07-10-2009, 10:56) *
Jo den sidan hade jag faktiskt läst. Men är man jätteny på någonting så är man tvungen att ställa korkade frågor. Vilket aldrig har hejdat mig.
Tappa näring ur kranen låter toppen. Undrade just vad den var till för. Tack för det. tummenupp.gif
Gillar även att man verkar kunna underhålla avloppen hyfsat miljövänligt.

Blir mer och mer förtjust över produkten men ska lugna mig lite och tänka över det ordentligt.
Men hur sjutton ska man komma på att den här möjligheten ens finns på egen hand?
Ni som skriver på odla är helt enkelt toppen!

inga frågor är korkade, jag är ju också ny på den då jag inte har den än. men enligt andra som har den har dom varit nöjda och att den funkar bra.

och jag ska nog köpa den och testa inom snar framtid.
Rihane
CITAT (flaxss @ 07-10-2009, 10:59) *
inga frågor är korkade, jag är ju också ny på den då jag inte har den än. men enligt andra som har den har dom varit nöjda och att den funkar bra.

och jag ska nog köpa den och testa inom snar framtid.

Skillnaden är att du är van vid att tänka trädgård och är kunnig öht. Det du skrev om daggmask förut är inget som jag kan plita ner i all hast.
Jag hittade en till länk på samma site som handlar om källsortering
Jag funderar över om det då går att lägga tidningar tillsammans med det färdigjästa från hinken och trädgårdsjord?
*Försöker greppa hur jag ska tänka*

Ber om ursäkt till tåtstartaren som jag kapat tåten från och dig som jag passar på att fråga ut, hoppas att du står ut.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Rihane @ 07-10-2009, 12:15) *
Skillnaden är att du är van vid att tänka trädgård och är kunnig öht. Det du skrev om daggmask förut är inget som jag kan plita ner i all hast.
Jag hittade en till länk på samma site som handlar om källsortering
Jag funderar över om det då går att lägga tidningar tillsammans med det färdigjästa från hinken och trädgårdsjord?
*Försöker greppa hur jag ska tänka*

Ber om ursäkt till tåtstartaren som jag kapat tåten från och dig som jag passar på att fråga ut, hoppas att du står ut.

tack tror jag smiley_small_hug.gif

daggmaskar är väldigt bra att ha men dessa passar i marken och odling i marken. men att ha en massa maskar i sina krukor är inte bra varken för masken eller för växten.

ja den länken har jag också läst innan. det är ju egentligen enkla saker man behöver göra.

vad jag kunde utläsa på sidan så kunde du blanda trädgårdsjord(markjord), löv, tidningar+det jästa för att sedan få en bra jord som du kan använda till odling i trädgården och annat.
Crazy4Flowers
Jag håller på och testar maskkompost inne, tyvärr så fick jag fruktflugor i den och ställde ut den, man ska ha ett bra lock på och det hade jag inte, men det fungerar faktiskt bra, dom har ätit upp allt jag har lagt i och det är nu jord. Man ska lägga i maten på olika ställen varje gång och så matar man bara en gång i veckan. Ska ta in min hink nu och göra rent från allt som jag inte vill ha inne och köra igång igen. OBS det är inte daggmask man använder....

Det bästa är dom röda snabba maskarna, finns även i trädgården, jag köpte mask av en på blocket och dom var ljusa snabba maskar vet inte vilken sort. Daggmasken är långsam och fet, det är inte kompostmasken.

Läste att man kunde gräva ner en hink med hål i marken lägga i lite matrester osv och efter ett tag hade man en massa "röda" maskar i den.
Rihane
CITAT (flaxss @ 07-10-2009, 12:33) *
tack tror jag smiley_small_hug.gif

daggmaskar är väldigt bra att ha men dessa passar i marken och odling i marken. men att ha en massa maskar i sina krukor är inte bra varken för masken eller för växten.

ja den länken har jag också läst innan. det är ju egentligen enkla saker man behöver göra.

vad jag kunde utläsa på sidan så kunde du blanda trädgårdsjord(markjord), löv, tidningar+det jästa för att sedan få en bra jord som du kan använda till odling i trädgården och annat.

Tack!
Bra sammanfattning greppar det lite bättre nu tror jag. Verkar faktiskt inte så komplicerat, fullt hanterbart. Kan vara bra att få sonen att förstå kretsloppet på nära håll. Verkar inte kräva så mycket plats heller.
Bara en fråga till. Är man beroende av att köpa exakt "Bokashi" att ha i hinken eller finns det annat på marknaden? Du kände några som hade prövat så du kanske vet.

Hittade till bloggen på siten också som hade lite godis att läsa.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Rihane @ 07-10-2009, 13:15) *
Tack!
Bra sammanfattning greppar det lite bättre nu tror jag. Verkar faktiskt inte så komplicerat, fullt hanterbart. Kan vara bra att få sonen att förstå kretsloppet på nära håll. Verkar inte kräva så mycket plats heller.
Bara en fråga till. Är man beroende av att köpa exakt "Bokashi" att ha i hinken eller finns det annat på marknaden? Du kände några som hade prövat så du kanske vet.

Hittade till bloggen på siten också som hade lite godis att läsa.

ja det finns säkert många olika varianter som går ut på samma princip, jag googlade på det i somras och hittade andra ''hinkar''. men har tyvärr inte sparat dom.

prova att googla lite på engelska eller kökkomspot. tror det va nåt sånt jag satt och googlade på.

det jag tyckte var bra va just kranen och att man fick ett set, men det finns ju andra som har kran ockås.

Rihane
CITAT (flaxss @ 07-10-2009, 14:15) *
ja det finns säkert många olika varianter som går ut på samma princip, jag googlade på det i somras och hittade andra ''hinkar''. men har tyvärr inte sparat dom.

prova att googla lite på engelska eller kökkomspot. tror det va nåt sånt jag satt och googlade på.

det jag tyckte var bra va just kranen och att man fick ett set, men det finns ju andra som har kran ockås.

Jo jag gillar också kranen men jag funderade bara på vad som skulle hända ifall jag vill ha mer Bokashi och företaget slutade existera.
Men tack du svarade på min fråga att man är inte beroende av Bokashin.
Crazy4Flowers
Innan jag bestämde mig för att försöka med maskkompost så sökte jag mycket på nätet det finns massor med infofilmer på YouTube

http://www.youtube.com/results?search_quer..._type=&aq=f
lavendelgården
Kompostmasken är i mitt tycke oumbärlig i en kompost. Eisenia foetida - allmän kompostmask kan inte överleva utan tillräcklig mängd organiskt material. Så det gäller att Mata dom! De har mycket hög fortplantningskapacitet och är allätare. Om man ger dessa en optimal miljö, lägger ett föräldrapar 1 -2 äggkokonger/vecka ur vilka det kanske kläcks ca 10 nya maskar efter ca tre veckor. Om alla maskarna skulle dö pga av t.ex kyla, finns som regel massor av kokonger kvar och så snart värmen kommer,dyker det upp nya maskar. Maskarna äter hälften av sin kroppsvikt /dag. Det blir en avsevärd volymreducering av komposten. Den blir dessutom, till skillnad från vanlig trädgårdskompost mycket näringsrik - speciellt om man även göder maskarna med diverse hushållsavfall. Jag har haft maskkompost under diskbänken - I en stor "låda" utomhus på dagis och i backar med borrade hål i källaren ( till makens fasa)+ nuvarande 1,5 kubik utomhus. Så det är klart att man kan ha kompostmask på balkongen - det gäller bara att det är lite isolerat och att de får tillräckligt med mat.
Åsa www.lavendelgarden.nu
lavendelgården
Glömde svaren på frågorna;
1. Ja
2 Isolerad låda med två fack som har kommunikation. Gamla liggunderlag är perfekt isolering.
3. Alla matrester - kycklingbenen får man rensa ur senare!
4 Det blir MYCKET näringsrik jord.
5 Ja
6 Nej - det gör maskarna.
7 Om du har två fack - ett halvår, som mest.
8 Jag använder komposten som ren gödsel ( ex ett kryddmått var 14 dag till krukväxtena!)
Lycka till! Om du har fler frågor så bara maila.
Åsa www.lavendelgarden .nu
lovwal
CITAT (Crazy4Flowers @ 07-10-2009, 14:50) *
Innan jag bestämde mig för att försöka med maskkompost så sökte jag mycket på nätet det finns massor med infofilmer på YouTube

http://www.youtube.com/results?search_quer..._type=&aq=f

perfekt info! jag har gått i tankarna att skaffa en men inte riktigt greppat hur det rent praktiskt ska se ut. nu har jag fått bättre koll. tummenupp.gif
officinalis
Jag skulle vilja tipsa om artikeln om inomhuskompostering i det här numret av tidningen Odlaren.
lovwal
CITAT (officinalis @ 08-10-2009, 16:59) *
Jag skulle vilja tipsa om artikeln om inomhuskompostering i det här numret av tidningen Odlaren.

intressant läsning!

men jag blir lite förbryllad - i artikeln rekomenderas antingen två backar, eller en back med en skiljevägg. i ett youtubeklipp används endast en låda, utan skiljevägg. vilket är bäst/enklast? för- och nackdelar?
officinalis
Jag misstänker att två små backar är betydligt mer lättskötta än en stor.
Alexander-VG-zon3
i boken växter för balkong och uterum så beskriver dom hur man gör en maskkompost i en byrålåda.

man skaffar en byrå och sedan så slår man ut botten i varje hylla och täcker på nytt med en nätbotten (så att maskarna kommer igenom).

sedan fyller man på lådorna vartefter och maskarna kan fortsätta med nästa hylla.
officinalis
Byrålådan lär väl suga åt sig en väldig massa vatten och då blir det svårt att hålla jämn bra fuktighet, dessutom ruttnar väl byrålådan till slut?
Nauti
Det måste det ju göra till slut. Men några år borde den hålla.
Crazy4Flowers
Lägger man plast på insidan borde den hålla ett tag...
lavendelgården
Man måste nog ha någon form av isolering om den ska vara aktiv året runt. Fodra ytterhöljet med frigolit eller liggunderlag. Man kan ha en pelare med stapelbara plastbackar, som man borrar hål ibotten på och sedan bygger in med trä som man isolerat. På vintern hänger man bubbelplast, som ett drapperi på framsidan, så man kommer åt att fylla backarna. Enkelt och lättskött. tar dessutom liten golvyta.
Åsa www.lavendelgarden.nu
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon