CITAT (MariaS @ 22-08-2009, 21:57)

Den informationen min käre vän, kommer från dig! Du har själv sagt att kalamondin och chinot har så liten tillväxt per år att det är just de som passar bäst för odling i lägenhet, just för att de vill ha så jämn temperatur som möjligt! Detta sagt inte långt efter att du sa att citrusar ALDRIG kan trivas i lägenhetsklimat! Det mesta av mina instruktioner om citrusodling kommer fån just dig, men det kanske är dags att låta bli att gå efter dom, eftersom du ändå måste kommentera och korrigera dina egna instruktioner! Jag trodde du kunde allt om citrusar, dina kommentarer har ju visat på det, men uppenbarligen var ju det fel, eftersom du nu korrigerar även dina egna kommentarer!
tror inte jag en sekund på! har jag lärt dig allt om citrus HA skit snack. när vi pratade i telefon så SKRÖÖÖÖt du så mycket att du kände en gammal trädgårdsmästare i skåne som hade lärt dig ALLT om oliver och citrusar.
det är ju riktigt dålig stil det du håller på med. antagande hit och ditt.
och jag är också nybörjare i början man lär sig under vägen, till skillnads från dig som
tror du kan allt från början.
sedan dom som kan nåt om citrusar märker ju att jag ha kunskap (även om jag långt ifrån kan allt).
vad är det med mig som skrämmer dig och får dig till att skriva dessa saker ? hotar jag dig? har jag råkat ta din plats? eller va är det?
Kära vänna mig inte!!! det påstående i denna tråd måste du ha hittat på, och dessutom skriver du att jag har skrivit det
jag sökte snabbt och hittade detta (som säger emot ditt påstående om mig)
i juni 2008
''mina övervintrade jag innan i en mörk källare som håller ca +10c +12c .
[i]
[u]nu har jag dom ute så länge det går sedan övervintra dom inne ( ca +15c , och ev med extra belysning )
bäst är att övervintra dom i en temp på +5c +10c och ljust om det är över +10c eller i rent tropiskt förhållande . annars överlever dom oftast i varmare temp eller sämre förhållande men att ev blomning blir sämre . bland citrus växter finns det även en del som är tropiska så dom är inte behov av svalka .''
[/u][/i]
detta skrev jag också förra året tror jag
''
mina citrus växter har aldrig tappat några blad i sådan mängd att dom skulle bli nakna . när jag både hos min föräldrar hade jag dom inne i rummet med ''massiv'' belysning väldigt hög fukt och ca +15c +25c i temp ingen tappade blad , sedan har jag övervintrat dom i en källare som håller ca +10c och ingen tappade bladen där heller . för tillfället har jag dom ute nu och ingen har heller tappat blad där .
kan man ge dom en övervintrings plats på +5c +10c och extra belysning som inte ger värme så kommer dom må bra .''
sedan är det skillnad att ALLTID ha citrusar inne i ett varmt och dåligt inneklimat för växten sett då menar jag citrusar som vill ha svalt, till att vara ute under den frostfria perioden och övervintras inne varmt och extra ljus.
så maria gå tillbaka och förväxla lite växter. PS maria har du fortfarande glömt chili tråden, svara gärna där
CITAT (BigDaddy @ 25-09-2009, 16:31)

Tänkte jag använder denna tråden till nästa fråga.
Funderar på ytterligare en sak. Min äldsta citrus kommer det bara blad åt sidorna. När kommer det börja komma grenar?
Hur gamla ska de vara då?
Blir det fortare grenar om man beskär?
jag förstår inte riktigt hur du menar med att det bara blir blad på sidorna?
men den skapar grenar när den blir äldre, vill du läsa mer om beskärning besök gärna min sida
http://flaxss.webs.com/beskrning.htm