BigDaddy
Har några citrusväxter som är från i våras men de jag undrar över är de som är 1,5 & 2,5 år gamla.
De blir väldigt långa & smala. Inte alls tjocka stammar.
Undrar mest om de ska vara så?

Har hört man inte behöver skära av citrusväxter såhär tidigt men vet inte om det stämmer.
Den längsta skulle jag tippa på är 70cm, de andra ngt kortare.
Ja vill ni ha bilder kan jag kanske dona till det men ni förstår nog ändå vad jag syftar på, ni som är proffs. smile.gif

Arbetskamraten har en var än äldre & hon undrade samma hon med.
Så de växer nog som de ska, nu undrar jag bara om det är bäst att låta dem vara?
Tanken är väl att kunna ha dem inomhus så för långa kan de ändå inte bli. Hade vart roligare om de blev lite kraftigare.

edit. Glömde. De högsta jag har är apelsiner med arbetskamratens var citron.
MariaS
Tillväxten på citrusar varierar från art till art. Vissa växer enormt mycke under sommaren och andra växer mindre.

Generellt skulle jag kunna säga att de som växer fortast, är också de som vill ha det som svalast under vintern, för att få en ordentlig vila.

De som växer långsamt och blir förvedade över sommaren är också de som trivs bäst i vårt inomhusklimat.

Du ska nog vänta med att beskära till våren. Då gör du det samtidigt som du ändå planterar om din citrus.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 21-08-2009, 20:14) *
Generellt skulle jag kunna säga att de som växer fortast, är också de som vill ha det som svalast under vintern, för att få en ordentlig vila.

De som växer långsamt och blir förvedade över sommaren är också de som trivs bäst i vårt inomhusklimat.

vad har du för belägg för för det påståendet ?

eller bara nåt som ''du'' säger?

hur dom växer har inget att göra med hur dom ska ha det på vintern. och det finns dessutom inom sorterna olika som växer olika snabbt. om nåt de citrus arter som växer i kyligare klimat är de som förvedas inför vintern, lime som växer i tropiska klimat växer när det passar och borde inte förvedas inför vintern även om dom nog kommer gå in i vila när det blir kyligt.
BigDaddy
CITAT (MariaS @ 21-08-2009, 20:14) *
Du ska nog vänta med att beskära till våren. Då gör du det samtidigt som du ändå planterar om din citrus.

Ok då ska jag vänta på det. Men jag bör beskära alltså?
Ska jag bara kapa av den översta toppen då el?
Skulle vilja få stammen kraftigare & att den blir bredare.
Är det den vägen jag ska gå då & är det rätt sätt jag uppfattar just att kapa av toppdelen?
Tack för svar.
Alexander-VG-zon3
CITAT (BigDaddy @ 21-08-2009, 20:23) *
Ok då ska jag vänta på det. Men jag bör beskära alltså?
Ska jag bara kapa av den översta toppen då el?
Skulle vilja få stammen kraftigare & att den blir bredare.
Är det den vägen jag ska gå då & är det rätt sätt jag uppfattar just att kapa av toppdelen?
Tack för svar.

tjockleken på stammen är en ålders fråga.

du toppar den när du tycker du fått den i den höjd du vill ha, då toppar du strax ovanför ett bladpar, nod, bladveck.

sedan dom nya skotten som kommer toppar du igen om du vill få en fin krona. beskärning kan göras närsom citrusar är tåliga.
BigDaddy
CITAT (flaxss @ 21-08-2009, 20:28) *
tjockleken på stammen är en ålders fråga.

du toppar den när du tycker du fått den i den höjd du vill ha, då toppar du strax ovanför ett bladpar, nod, bladveck.

sedan dom nya skotten som kommer toppar du igen om du vill få en fin krona. beskärning kan göras närsom citrusar är tåliga.

Oj coolt! smile.gif
Tackar!
Alexander-VG-zon3
CITAT (BigDaddy @ 21-08-2009, 21:21) *
Oj coolt! smile.gif
Tackar!

nja coolt vet jag inte, men det är så man bygger upp en citrus på stam.

BigDaddy
CITAT (flaxss @ 21-08-2009, 21:27) *
nja coolt vet jag inte, men det är så man bygger upp en citrus på stam.

Hehe. Jo coolt för mig att få den informationen.
Kul är ett annat ord jag kan använda som jag kände när jag läste det var så enkelt. smile.gif

Väntar ändå till våren tror jag i samband med omplanteringen. De är inte så höga än att de inte får rum.

Har även nu förstått att de ska stå svalt & mörkt & detta under vintern.
Ska försöka göra det även om det blir svårt. Vinden är väl bästa platsen då antar jag för mig.
När bör jag ställa dem där tycker du?

Kan tillägga att de jag har som är ett par år gamla har jag haft framme hela tiden då jag inte visste bättre.
Har väl haft lite flyt där att de ff finns & mår bra antar jag.
Den ena har både stått framme i fönstret året om & dessutom i ett fönster utan sol ngnsin. Så den är väl extra tur den lever. Nu har jag dock i juli flyttat den efter att jag fått lite mer info.

Tack
Alexander-VG-zon3
CITAT (BigDaddy @ 21-08-2009, 21:42) *
Hehe. Jo coolt för mig att få den informationen.
Kul är ett annat ord jag kan använda som jag kände när jag läste det var så enkelt. smile.gif

Väntar ändå till våren tror jag i samband med omplanteringen. De är inte så höga än att de inte får rum.

Har även nu förstått att de ska stå svalt & mörkt & detta under vintern.
Ska försöka göra det även om det blir svårt. Vinden är väl bästa platsen då antar jag för mig.
När bör jag ställa dem där tycker du?

Kan tillägga att de jag har som är ett par år gamla har jag haft framme hela tiden då jag inte visste bättre.
Har väl haft lite flyt där att de ff finns & mår bra antar jag.
Den ena har både stått framme i fönstret året om & dessutom i ett fönster utan sol ngnsin. Så den är väl extra tur den lever. Nu har jag dock i juli flyttat den efter att jag fått lite mer info.

Tack

ja beskär du under våren. det blir bra för den. dock ska du inte beskära och plantera om samtidigt det gillar inte citrusar även om dom tål det. plantera först och beskär sen.

frösådda citrusar blir tåliga och kan övervintra i rumstemp utan problem, men vill du ha mycket blommor när den sedan nåt 10-15 år bör den få någon sval period om det är ute eller inne kvittar . jag övervintrar samtliga i sval rusmtemp (men då har jag också dom ute länge, så dom får vintervila ute under hösten och sedan vår inne under den egentliga vintern). Citron klarar av att övervintra inne rätt så bra likaså apelsin.

det är därför dina har trivs/klarat av att stå där dom står då dom är frösådder. kan du fixa svalt till dom men också ljust så är ju det bra. du placerar dom svalt i nov- till feb-mars.

kan du ta ut dom till våren? såfall mår dom bra av det.

MariaS
CITAT (flaxss @ 21-08-2009, 20:20) *
vad har du för belägg för för det påståendet ?

eller bara nåt som ''du'' säger?

hur dom växer har inget att göra med hur dom ska ha det på vintern. och det finns dessutom inom sorterna olika som växer olika snabbt. om nåt de citrus arter som växer i kyligare klimat är de som förvedas inför vintern, lime som växer i tropiska klimat växer när det passar och borde inte förvedas inför vintern även om dom nog kommer gå in i vila när det blir kyligt.

Den informationen min käre vän, kommer från dig! Du har själv sagt att kalamondin och chinot har så liten tillväxt per år att det är just de som passar bäst för odling i lägenhet, just för att de vill ha så jämn temperatur som möjligt! Detta sagt inte långt efter att du sa att citrusar ALDRIG kan trivas i lägenhetsklimat! Det mesta av mina instruktioner om citrusodling kommer fån just dig, men det kanske är dags att låta bli att gå efter dom, eftersom du ändå måste kommentera och korrigera dina egna instruktioner! Jag trodde du kunde allt om citrusar, dina kommentarer har ju visat på det, men uppenbarligen var ju det fel, eftersom du nu korrigerar även dina egna kommentarer!
BigDaddy
Tänkte jag använder denna tråden till nästa fråga.

Funderar på ytterligare en sak. Min äldsta citrus kommer det bara blad åt sidorna. När kommer det börja komma grenar?
Hur gamla ska de vara då?
Blir det fortare grenar om man beskär?
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 22-08-2009, 21:57) *
Den informationen min käre vän, kommer från dig! Du har själv sagt att kalamondin och chinot har så liten tillväxt per år att det är just de som passar bäst för odling i lägenhet, just för att de vill ha så jämn temperatur som möjligt! Detta sagt inte långt efter att du sa att citrusar ALDRIG kan trivas i lägenhetsklimat! Det mesta av mina instruktioner om citrusodling kommer fån just dig, men det kanske är dags att låta bli att gå efter dom, eftersom du ändå måste kommentera och korrigera dina egna instruktioner! Jag trodde du kunde allt om citrusar, dina kommentarer har ju visat på det, men uppenbarligen var ju det fel, eftersom du nu korrigerar även dina egna kommentarer!

tror inte jag en sekund på! har jag lärt dig allt om citrus HA skit snack. när vi pratade i telefon så SKRÖÖÖÖt du så mycket att du kände en gammal trädgårdsmästare i skåne som hade lärt dig ALLT om oliver och citrusar.

det är ju riktigt dålig stil det du håller på med. antagande hit och ditt.

och jag är också nybörjare i början man lär sig under vägen, till skillnads från dig som
tror du kan allt från början.

sedan dom som kan nåt om citrusar märker ju att jag ha kunskap (även om jag långt ifrån kan allt).

vad är det med mig som skrämmer dig och får dig till att skriva dessa saker ? hotar jag dig? har jag råkat ta din plats? eller va är det?

Kära vänna mig inte!!! det påstående i denna tråd måste du ha hittat på, och dessutom skriver du att jag har skrivit det rotfl.gif

jag sökte snabbt och hittade detta (som säger emot ditt påstående om mig)

i juni 2008

''mina övervintrade jag innan i en mörk källare som håller ca +10c +12c .
[i]
[u]nu har jag dom ute så länge det går sedan övervintra dom inne ( ca +15c , och ev med extra belysning )

bäst är att övervintra dom i en temp på +5c +10c och ljust om det är över +10c eller i rent tropiskt förhållande . annars överlever dom oftast i varmare temp eller sämre förhållande men att ev blomning blir sämre . bland citrus växter finns det även en del som är tropiska så dom är inte behov av svalka .''

[/u][/i]

detta skrev jag också förra året tror jag

''
mina citrus växter har aldrig tappat några blad i sådan mängd att dom skulle bli nakna . när jag både hos min föräldrar hade jag dom inne i rummet med ''massiv'' belysning väldigt hög fukt och ca +15c +25c i temp ingen tappade blad , sedan har jag övervintrat dom i en källare som håller ca +10c och ingen tappade bladen där heller . för tillfället har jag dom ute nu och ingen har heller tappat blad där .

kan man ge dom en övervintrings plats på +5c +10c och extra belysning som inte ger värme så kommer dom må bra .''

sedan är det skillnad att ALLTID ha citrusar inne i ett varmt och dåligt inneklimat för växten sett då menar jag citrusar som vill ha svalt, till att vara ute under den frostfria perioden och övervintras inne varmt och extra ljus.

så maria gå tillbaka och förväxla lite växter. PS maria har du fortfarande glömt chili tråden, svara gärna där smile.gif

CITAT (BigDaddy @ 25-09-2009, 16:31) *
Tänkte jag använder denna tråden till nästa fråga.

Funderar på ytterligare en sak. Min äldsta citrus kommer det bara blad åt sidorna. När kommer det börja komma grenar?
Hur gamla ska de vara då?
Blir det fortare grenar om man beskär?

jag förstår inte riktigt hur du menar med att det bara blir blad på sidorna?

men den skapar grenar när den blir äldre, vill du läsa mer om beskärning besök gärna min sida

http://flaxss.webs.com/beskrning.htm
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 22-08-2009, 21:57) *
Den informationen min käre vän, kommer från dig! Du har själv sagt att kalamondin och chinot har så liten tillväxt per år att det är just de som passar bäst för odling i lägenhet, just för att de vill ha så jämn temperatur som möjligt! Detta sagt inte långt efter att du sa att citrusar ALDRIG kan trivas i lägenhetsklimat!

2008 månad 3
det går mycket väl att vinterförvara citrus växter i +15c +20c också , om man ger dom blad näring och ger en fuktig miljö plus extra ljuse . citrusväxter är också subtropiska och eller tropiska .

men man kan också övervintra dom svalt-kallt 0c +5c och i en torrare miljö .

vet ett par på odla som övervintrar sina i en varmare temp än +5c +10c .

jag själv har mina ute så länge det går (detta å förra året har dom varit ute 13mån ) sedan övervintrar jag dom +10c å mörkt och dom kommer ut så fort det är på plussidan .

jag själv brukar rekommendera att övervintra dom ljust å runt +10c +15c . å i denna miljö kan dom både blomma å bära frukt och överleva vintern .

år 2007

på vintern vill den ha svalt +10c och extra ljuse , eller i rumstemperatur och hög fukt och extra ljuse . ge näring under sommaren i form av citrusnäring har du balkong eller där du kan sätta ut den gör det på sommaren och ta in den igen innan frosten . på sommaren härdar du den för ute liv igenom att sätta den i skugga första tiden sen kan den stå i öst eller väst .

år 2008

dom är väldigt tåliga . övervintra dom ljust och +5c +15c . sen om du kan sätt ut dom när det är runt +10c ute ( sätt dom i skuggan först ) och ta in om vårfrost hotar , sedan har du dom ute under sommaren och hösten och tar in dom innan frosten kommer då som jag skrev svalt +5c +15c och extra ljuse håll bladen fuktiga men jorden torr . dom trivs väldigt bra ute , men även inne åretrunt funkar om man ger dom en tropiskmiljö . dock skulle jag herre rekommendera att ha dom ute under tiden dom kan .

år 2006

hos oss ska citrusar har svalt på vintern och gå in helt i vila . eller inne med extra ljuse och ev fukt som Kerstin sa

lite vad jag har hittat som jag har skrivit.
BigDaddy
"jag förstår inte riktigt hur du menar med att det bara blir blad på sidorna?

men den skapar grenar när den blir äldre, vill du läsa mer om beskärning besök gärna min sida

http://flaxss.webs.com/beskrning.htm
"

Precis det jag menade & fick svar av dig.
Bara att invänta att de blir äldre då & börjar bilda grenar. För var som skrivet bara blad på sidorna & inga riktiga grenar.
Ska kika på din sida om beskärning. Har för övrigt vart inne flera ggr på din sida & kikat & även bokmärkt. smile.gif
Tack
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon