Christina i Taxinge~
Jag har med åren fått ett antal rosbuskar som vuxit mig över huvudet!
En del är storkbenta dessutom, med bladruskor längst upp....*suck*
Det är tåliga rosor i grupperna alba & rugosa i första hand.

Jag skulle alltså vilja kapa en del av dem jäms med fotknölarna. Det har jag aldrig gjort tidigare med rosor som jag tänkt behålla....
Är det för sent på året nu, tror ni....?

tepa
Hej

Inte trodde jag att JAG skulle kunna komma med ett råd till DIG, Christina. Jag skulle nog kapa på våren, när björkarna får mössöron...

Hälsn Tepa
Christina i Taxinge~
CITAT (tepa @ 21-08-2009, 21:47) *
Hej

Inte trodde jag att JAG skulle kunna komma med ett råd till DIG, Christina. Jag skulle nog kapa på våren, när björkarna får mössöron...

Hälsn Tepa

Men kära vän! Vem tror du att jag är??? naughty.gif biggrin.gif
Du ger också ett förnuftigt råd......som inte var det jag ville höra! a0a.gif

(mössöron.....sååååå gulligt! wub.gif )

esters-tradgard
Jag tror dock christina att du kan kapa nu om du inte orkar vänta. Är rosen härdig så klarar den nog det, men som sagt det blir ju ett litet test.. för det kan ju gå åt skogen också.

Fast frågan är ju hur mycket du vinner på att kapa den nu kontra i vår....
renate
Rugosor klara att blir kapat ner till fotknölarna,men Alba vet jag inte.Jag tar några gamla tjocks grenar men inte alla.Tänker göra så med honungsrosen,såger ner de äldsta tjockaste grenar.Jag kapade en av mina Finlands vita ner till fotknölarna,den klarade det inte,det kom några pinnar men inte blombara grenar.
Kajsa
Ja du vet hur jag är Christina, jag skulle kapa många på hösten och det gör jag, det är ingen som dött av det, Det är inte möjligt göra allt på våren, jag tänker också lite krasst dör dom så dör dom, då tar jag väl en ny ros där. En del rosor som är lite nyare som renate skriver kan man ju bara ta bort äldsta grenar nerifrån, det gjorde jag i veckan med Alba rosen Maiden´s Blush. Annars blir många rosor finast om dom får börja om nerifrån särskilt buskrosor efter 5 - 6 år. I höst ska jag ta ner hela Ispahan den är 3.5 m nu och det gillar jag inte. Är det någon ros som är dig extra kär vänta till i vår.
Christina i Taxinge~
CITAT (esters-tradgard @ 21-08-2009, 22:52) *
Fast frågan är ju hur mycket du vinner på att kapa den nu kontra i vår....

Grejen är att det är så otroligt mycket att göra på våren, så finns det nåt som kan göras på hösten istället så tar jag chansen....men inte till vilket pris som helst! Jag vill ha mina rosor kvar!
Dessutom skulle det ge ett lyft till hela trädgården och mer inspiration till mig att komma igång med de "stora sakerna" som behöver göras.

CITAT (Kajsa @ 22-08-2009, 00:25) *
Ja du vet hur jag är Christina, jag skulle kapa många på hösten och det gör jag, det är ingen som dött av det, Är det någon ros som är dig extra kär vänta till i vår.

Ja, jag vet hur du är....därför har jag börjat tänka såna här tankar om nerklippning! smile.gif
NÄR skulle du kapa isåfall? Senare än nu alltså?

CITAT (renate @ 21-08-2009, 23:39) *
Jag kapade en av mina Finlands vita ner till fotknölarna,den klarade det inte,det kom några pinnar men inte blombara grenar.

Ja fy hundan! Det är sånt jag är liiiite rädd för - ingen ros får dö! men jag får väl låta bli de som ligger mig varmast om hjärtat.
Kajsa
Kanske ska förtydliga mig lite, jag kapar inte Rabattrosor, Austinrosor, Remontant rosor eller Bourbonrosor, utan bara tuffa zon 5 - 7 rosor på hösten. Har många Kanadarosor som jag gjort så med.
Du kan väl börja nu det är länge till frosten kommer, du bor också en zon varmare än mig. Rosorna hinner komma upp en del och det som kommer upp fryser inte bort på en så tuff ros.
Förra hösten klippte jag ner min Flammentanz till hälften och jag fick många blommor i år och inget frös bort, men den är ju också en tuff zon 5 ros. Tror man måste våga lite, dör någon så finns det nya. Som med allt annat i trädgården kan saker göras på flera sätt, har väl alltid velat testa lite själv, rosböckerna är ingen lag som måste följas.
Christina i Taxinge~
Inspirationen rann till! smile.gif

Jag har nu varit ute och klippt en stund, men himmel vad kvavt & varmt det är - gav upp med svetten flödande!
Det är minsann tungt jobb att vara "trädgårdsmästare"!

Jag har inte klippt ner nån till fotknölarna ännu utan bara klippt bort vildskott på en del.
Fyyyyyyy va många vildskott det har kommit! mad.gif

Men en av dem som jag skulle jämna med marken var 'Jens Munk' (som är så vansinnigt storkbent så det ser tokigt ut!), men insåg att den rosen ska bli min nya stamros! Perfekt grundmaterial!
Att jag inte klippte ner den idag berodde på alla knopparna.....vill se den blomma på alla stammarna en "sista gång" wub.gif -cry-.gif smile.gif

Kajsa
Ja vad varmt det blev efter regnet, har varit ute och grävt upp svartsjuke rosor som ska bytas mot friskare rosor. Tog en liten paus men ska fortsätta. Har tagit bort Pink robusta, Jacqueline du Pre och Martin Frobischer denna får något sjukt varje år, blir gul och skrumpnar, har en annan friskare. Så blir det ett par rosor till idag som åker. Ska beställa lite nya Rugosa rosor i höst av Rosenposten.

Vilka rosor har du som skjuter så många vildskott ? Jens Munk blir flott som stamros, låter kul.
Visst hade du The Alexandra Rose/Austinrosen som klarar zon 5 ? Är den något att ha eller ?
Christina i Taxinge~
Ja, maken stöööönar över hur gräset växer - värme och tropiska skyfall, det är mumma för gräset! slap.gif

Vildskotten satt framförallt på 'Roseraie de l´Haÿ', men den har jag haft i många år utan vildskott. Eländet kom förra året, bläää!
Nu är rosen 2,5m hög och vildskotten hade ränt iväg ännu högre, så det var som smala, förgrenade "träd" att kapa ner!
'Lac Majeau' är också drabbad.....ska ta den imorgon!
Sen glesade jag ur 'Aïcha', 'Maxima' och 'Pamirrosen' - skulle behövas på många av mina rosor!
Kom just på att jag faktiskt kapade en ros jäms med marken - 'Agnes'. En sk*tros som gärna får dö, orkar inte se den tråkiga "pinnen" längre angry.gif

Ja, 'Jaqueline du Prè' är verkligen en sfs-ros! Den ryker nog här också, men det får bli nästa år...oj, va mycket jag har att göra "nästa år"!!!!!! ohmy.gif

Konstigt det där med 'Martin Frobisher'....det har varit min favoritros i flera år, men nu har min också börjat gulna och bete sig konstigt wink.gif
Den ryker nog också nästa år!
Iofs är mitt ex invaderat av 'Marga' som sprider sina gener med rotskott som en galning!
Nån som vill ha en rotäkta 'Marga' till nästa säsong?
Eller en rotäkta 'Tuscany Superb'?
Gratis mot avhämtning smile.gif

Nej, jag har inte 'The Alexandra Rose' - det har Anna.
Det vara bara det jag skulle skriva egentligen! laugh.gif

Kajsa
Satt och kikade på Marga i natt, söt rugosa, men blir stor då med åren. Vi kanske kan byta rotskott, har du Alain Blanchard/ gallica, såg nu att den har jag två små buskar av bredvid mamman.
Roseraie de l´Hay har jag bestämt mig för i höst och troligen, Montblanc, Rugspin, Rotes Meer också, vad tror du om det, frågat Anna också.
Jag fick en väldig fart i rabatterna idag, ser fram emot att få byta ut lite.
Christina i Taxinge~
'Rotes Meer' är en jaså-ros hos mig, dvs den är varken bra eller dålig, lite gles, lite trist...behöver nog klippas ner! tongue.gif
De andra är bra rosor i mitt tycke!

'Marga' breder ut sig men blir inte särskilt hög, 130cm typ.....
Jag har inte 'Alain Blanchard' men är den lika "svartsjuk" som alla andra gallicor så vete 17 om jag vill ha nån..... unsure.gif

Ja, vi kanske kan upprätta nåt slags "byteslista" här på Forumet vad gäller rotskott å sånt.

esters-tradgard
Christina. Jag tar gärna emot rotskott och kommer och hämtar. Säg bara till isåfall, tuscany Superb och Marga är perfekta thanks.gif . Rosengården gapar ju TOM än så länge...
renate
Jag klpper också de riktigt tuffa rosor på hösten,tex Maidens Blush,Maxima och några andra till,då behöver jag för det mesta inte klippa på våren.jag vill inte ha det så skräpigt med en massa överblommat mitt på sommaren.Louise Bugnet har blivit enorm,den ska jag klippa med men änna blommar den.Honungsrosen ska jag tar itu med,där ska det sågas de äldsta tjocksate grenarna.När den rosen har blommat över hatar jag den av hela mitt hjärta.Den förstör hela den vita rosrundeln,jag har god lust och kapar den ner till forknölarna och plantera en anna där i mitten.Men då måste jag ta ner det lilla ynliga päronträdet med.En god dag gör jag det,men inte i år haha fegis jag är.
Christina i Taxinge~
CITAT (esters-tradgard @ 22-08-2009, 19:24) *
Christina. Jag tar gärna emot rotskott och kommer och hämtar. Säg bara till isåfall, tuscany Superb och Marga är perfekta thanks.gif . Rosengården gapar ju TOM än så länge...

OK - men vi väntar till nästa år! rolleyes.gif

CITAT (renate @ 22-08-2009, 20:17) *
Jag klpper också de riktigt tuffa rosor på hösten,tex Maidens Blush,Maxima och några andra till,då behöver jag för det mesta inte klippa på våren.

Renate, då klipper du alltså albarosor på hösten och de klarar det!?
Isåfall borde de väl klara det här också....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon