Full version: Fråga om Kiwi
PeterDeleter
Sorry jag frågar utan att sökt igen.....

Men jag är för lat söka och skulle vilja veta hur i helskotta man gör med "min" kiwi....

Den växer så det knakar och har redan klippt ner den när den blev ca 1 meter lång. Den var en liten planta (ca 20 cm) när jag fick den och nu ger den rotskott och växer hänsynslöst. Inga blommor eller frukter än vilket är bra iofs.

Hur ska man göra med denna växt då den verkar växa som en tomat eller vinduva. Samma sak? Trodde att kiwi var som ett träd. Vill få den att övervintra och ge blommor/frukt nästa år.

Tacksam för svar från någon/några som har erfarenhet med detta. Bild nedanför när den tar över altanen idag. Stod tidigare i växthuset iofs. Läbbans se den ibland när man kommer hem då det ser ut som en "yxmördare" står och väntar på en med skuggor etc.... ha-ha

[attachment=40823:kiwi.JPG]

Alexander-VG-zon3
kiwi är en klätter/kläng växt. den och den om den trivs säkert växa dubbelt så mycket som en vinranka.

den vill övervintra mörkt och kallt 0c +5c för att det bli blommor.

och gärna vara ute under den frostfria perioden. bor man i zon 0-1 så kan man även plantera ut den i ett varmt och skyddat läge. även om du har den i kruka tål den ett par frostnätter så du behöver inte ha bråttom med att ta in den.

men viktigt är det med en kallvintervila, är den inne åretrunt i samma värme kommer den att växa väldigt kraftigt och få svårt med ohyra på vintern och sedan efter ca 3-5år tyna bort.
PeterDeleter
Stort tack för svar. Precis det jag önskade fick jag reda på.
Maggan H
Mina har varit utplanterade på en östervägg i 3 år och dessförinnan övervintrade inne en vinter. Jag har aldrig haft några blommor på mina, jag har 4 st. De växer på en spaljé av armeringsnät och växer stundom så det knakar, ibland står en ranka upp en meter ovanför det platta garagetaket, för att sedan blåsa ner så jag kan binda upp den horisontalt istället. Jag ska ta en bild.
Maggan H
Här är en bild på min Kiwi.

[attachment=41182:P8220008.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon