Full version: Fikonträd utomhus!
André Grisell
Det här fikonträdet växer mitt i Fittja utanför Stockholm. Alldeles ovanför ligger en fruktaffär, vilket förklarar hur det har hamnat där. Varmluft från ventilationsgallret nedanför har väl hjälpt det att överleva vintern. Det är väl tveksamt om det blir någon frukt, dock. Kul i alla fall tycker jag!
Alexander-VG-zon3
vackert fikon, det finns ju fikon upp till zon 4-5 men dom ges ju skydd. annars så går dom ju ha utan skydd upp till zon 2. jag vet inte hur klimatet är där uppe, men den trivs ju väl som syns på bilden. och läget verkar vara gynnsamt.

frukt kan den ge om det är en sort som är självfertil. dock tror jag den sorten är en smyrna och behöver då en stekel plus ett getfikon för att få frukt. blomma har den nog gjort.

ja det är roligt att den klarat sig där och igen ett väldigt vackert ex. tack för att jag fick se bilderna.
LábiosDeVinho
både intressant och rätt fascinerande! man kan ju undra hur stort det kommer att växa sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon