tepa
Hej

Mina fem år gamla Funkiaplantor har vuxit så mycket att det blir lite trångt. Tänkte flytta några och undrar om de ska delas?

Hälsn Tepa
MariaS
Du kan mycket väl dela funkior. Du kan dela dem ner till ca4cm i fyrkant per planta (Brukar bli många plantor det!) Man kan göra det genom att hugga med spaden rätt igenom rotknölarna, men bäst är att använda en vass kniv och skära genom klumpen.
tepa
Tack, Maria. Nu har jag jobbat. Men de Funkior som blir kvar på sin gamla plats, borde de också grävas upp och delas ? De är jättestora, många plantor ihop.

Hälsn Tepa
MariaS
Funkior har inte så ont av att växa odelade, så dem kan man låta vara. De blir nästan som vackrast om de får vara ifred, men visst kan man dela dem med, om man vill utöka sitt område.
tepa
Tack igen, Maria. Tror nog jag gräver upp och delar dem också. Det ser lite tätt ut, och de är lite nära andra växter. Det blir ju några över, så dom flyttar jag också till samma plats som de andra. Men det får vänta till i morron. Nu regnar det.

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Tänkte visa lite bilder på hur det blev att se ut, när jag flyttat och delat Funkiorna. Jag har två olika sorter. Från början var de alla planterade på samma ställe. Det var de mörkare gröna jag flyttade och de andra bara grävde jag upp och skar de två stora plantorna jag hade, i två delar per planta. Första bilden är från hur det var nu. De jag flyttade hamnade några under sälgen och några i min nyanlagda skuggrabatt.

Hälsn Tepa
MariaS
Det där kommer bli ursnyggt tummenupp.gif

Ska nog ta en tur till Åland snart och gå på trädgårdstur shy.gif Är ju faktiskt ett tag sen jag var där sist whistling.gif
tepa
Hej Maria

Du är JÄTTEVÄLKOMMEN ! Vi var till Skara och Sommarlandet där två dagar på semestern i somras. Det är ju inte så långt från dig. Vi bilade runt lite i Sverige och det är säkert jättevacker i Läckö därute i Vänern. Hade jag vetat din adress så hade du fått besök!!! Vågade inte fråga, du kanske inte skulle tycka om att det stod en liten familj på trappan. "Hej, Tepa från Åland här", och så smajl upp till örona...Hihihi. Och mannen är superintresserad av amerikanska gamla bilar, så ni hade säkert också haft mycket att prata om...

Hälsn Tepa
MariaS
Skicka ett PM nästa gång, så får du vägbeskrivningen också smiley_small_hug.gif Alltid kul när odlaiter kommer på besök!
tepa
Vad trevligt, Maria. PM nästa gång !

Hälsn Tepa
KarinSKARA
CITAT (MariaS @ 22-08-2009, 08:39) *
Du kan mycket väl dela funkior. Du kan dela dem ner till ca4cm i fyrkant per planta (Brukar bli många plantor det!) Man kan göra det genom att hugga med spaden rätt igenom rotknölarna, men bäst är att använda en vass kniv och skära genom klumpen.

Jag förstår inte riktigt hur du menar här Maria? Hurdå 4 cm?

Hosta går att dela ner till ett skott per styck, förutsatt att det finns rötter kvar på delen.
Det går tillochmed att dela detta enda skottet i fler delar, OM varje del får minst en rotdel.
Dock lite mer "överkurs" för det gäller att man skär rätt, med mycket vass OCH REN KNIV mellan varje snitt!!!

Hosta är snälla att dela, skulle det bli en del utan nästan något blad kvar, kommer ofta ett nytt skott upp igen. Riktiga överlevare och en STOR favorit hos oss.
Kan aldrig bli för många och passar ÖVERALLT där man vill ha lite vacker färg, istället för bar jord.

Karin i Marum //
diva&hero
Mina funkior delar jag med en spade och den rengör jag inte mellan varje... Har funkat hur bra som helst. Hamnar ju ändå i jorden..
I min trädgård gör vi precis som man känner för, flyttar på växter när man känner för det och delar på dom lite hur som helst.
Sunt förnuft och mycket vatten är det som går åt mest. wink.gif Och att man vågar testa lite.
Annars är ju Odla det bästa stället att fråga på! tummenupp.gif

Förresten Tepa: det blir jättefint!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon