Full version: Tomathjälp!
lemonie
Hjälphjälphjälp!!!!
Mina pastatomater `Supermarzano´ ruttnar nerifrån! "Topparna" på frukterna blir brun och gummiaktig på nästan alla mina tomater i alla sju krukor! Mina andra sorter är helt ok och har (tack och lov) inte spår av liknande problem. Har jag vattnat för mycket, för litet, med för mycket näring, för lite näring, fel sorts näring, för kallt vatten, för varmt vatten (kanske inte) har de fått för kallt eller för varmt eller nån sjukdom? Vad kan jag göra för att det inte ska sprida sig till alla tomater på plantorna? Nån som vet?? Plantorna står i stora (15liters) krukor mot en varm och skyddad söder vägg. Ska försöka lägga till en bild men jag är inget tekninkens underbarn så vi får se hur det går! =)
Skruttis
Tycker att det ser ut som pistillröta.
Här är en länk till en gammal fråga om detta fenomen.

Pistillröta

GunnellF
Det ser inte ut som pistillröta det där och eftersom dina tomatplantor även ruttnar så stämmer det inte med pistillröta. Jag tycker det stämmer bättre med en röta som drabbar både stjälkbas, rotsystem och frukterna: bocköga. Är alla tomater på dina plantor angripna eller mest de nedersta klasarna?

Smittan förekommer huvudsakligen i jorden och sprids genom stänk. Angripet material ska förstöras. Man förebygger genom noggrann odlingshygien och att undvika stänk.
lemonie
plantorna i sig självt ruttnar inte, bara frukten. Och det är nog bara på de nedersta klasarna för det finns inte så många klasar.. ska kolla tråden!
cbe
Liknar vad jag fick förra året och det jag fick höra var att det var pistillröta samt att det ofta beror på ojämn temperatur och vattning. Vissa sorter är visst mer utsatta än andra. Det är tydligen ingen fara att äta den delen av tomaten som inte drabbats, men det kanske inte känns så trevligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon