Full version: jag vill bara visa
LábiosDeVinho
Jag har inte varit i mitt föräldrahem på länge så nu när jag är här har jag passat på att sätta om lite växter som jag inte kunnat ta med mig då dom är för stor för min egna lägenhet...

förövrigt undrar jag om det är någon som har tips på hur jag ska få min strelitzia till att blomma?

kan tillägga att strelitzian är en gammal frösådd ifrån impecta.
[attachment=40842:odla20.JPG]

[attachment=40841:odla21.JPG]
Alexander-VG-zon3
vackra ex du har.

Strelitzia - vill ha en sval vintervila för att blomma ca +10c.

även kaffeplantan mår bra av att få vila svalt under vintern.
skogstroll
jag har en strelitzia som aldrig blommat, kan den vilja ha nån särskild gödning?
LábiosDeVinho
kaffeplantan blommar och har sig för jämnan sätter frukt med.

det är strelitzian som stretar emot, den har inte fått den bästa skötseln de senaste 2 åren som jag varit borta, men nu ska jag vara hemma ett tag och pyssla om den. så vi får se om den tar sig och sätter igång.
Alexander-VG-zon3
ge den lita svalka under vintern så kommer den stimuleras till att blomma. förutom vintervila så vill den gärna ha mycket värme och sol sedan under sommaren.

CITAT (skogstroll @ 22-08-2009, 15:38) *
jag har en strelitzia som aldrig blommat, kan den vilja ha nån särskild gödning?

jorden såväl som näringen ska vara av lågt ph. annars behöver den alla näringsämnen som andra växter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon