|
Full version: Dagens skörd
Jag startar denna tråden med att visa upp dagens skörd av persikor. Trots att jag plockat dessa kan man inte skönja att jag ens har försökt röra trädets frukter ännu. Det finns massor kvar [attachment=40851:Dsc00610.jpg]
Susanna
22-08-2009, 18:30
Åhh vad smarrigt! Har du trädet på friland?
Biggan_
22-08-2009, 19:19
Här rinner snålvattnet till, fresterska där!  Jag har ju inga! Måste vara underbart att kunna gå ut i trädgården och plocka sådan lyx! Jag har en persika på stam ca 15 år gammal, och den har aldrig utvecklat några frukter. Där är en sjukdom på trädet så både bladen och karten faller av. Nu har jag inte brytt mej om den de senaste åren så den har fått bli stomme till klockranka!
Sussie F-Flower
22-08-2009, 20:39
Ljuvligt, Maria!  Grattis till en så smaskig och lyxig skörd!
CITAT (Biggan_ @ 22-08-2009, 20:19)  Här rinner snålvattnet till, fresterska där!  Jag har ju inga! Måste vara underbart att kunna gå ut i trädgården och plocka sådan lyx! Jag har en persika på stam ca 15 år gammal, och den har aldrig utvecklat några frukter. Där är en sjukdom på trädet så både bladen och karten faller av. Nu har jag inte brytt mej om den de senaste åren så den har fått bli stomme till klockranka!  Kalka! massor på våren, så slipper du krukssjukan och får frukt istället
Biggan_
22-08-2009, 20:53
CITAT (MariaS @ 22-08-2009, 21:45)  Kalka! massor på våren, så slipper du krukssjukan och får frukt istället  Tack för tipset Maria! Jag köper kanske en ny planta för den jag har blir det nog inget av! Jag har mest behållt den för den vackra blomningens skull, men i år var det dåligt med blomningen också. Väntar på att den skall visa sina blå klockor snart!
CITAT (Biggan_ @ 22-08-2009, 21:53)  Tack för tipset Maria! Jag köper kanske en ny planta för den jag har blir det nog inget av! Jag har mest behållt den för den vackra blomningens skull, men i år var det dåligt med blomningen också. Väntar på att den skall visa sina blå klockor snart!  Jag hoppas verkligen inte att du förväntar dig några blå klockor på persikan bara
Biggan_
22-08-2009, 21:11
CITAT (MariaS @ 22-08-2009, 22:10)  Jag hoppas verkligen inte att du förväntar dig några blå klockor på persikan bara   Naturens under!
Kan man alltså få persikoträd att överleva och faktiskt ge frukt här uppe i sverige??? gudars, det hade jag ingen aning om... hur lyckas man med det? måste trädet stå i växthus???
CITAT (Fny @ 23-08-2009, 10:21)  Kan man alltså få persikoträd att överleva och faktiskt ge frukt här uppe i sverige??? gudars, det hade jag ingen aning om... hur lyckas man med det? måste trädet stå i växthus??? Det finns sorter som är härdiga upp till zon 5 på friland  Riga och Frost är nog de två som är bäst över huvud taget. Persika gillar att stå skyddat, gärna mot varm södervägg. Ett mycket vackert träd på våren när det blommar på bar kvist. Enda risken är väl om det blir frostnätter under blomningen, annars lättodlat.
diva&hero
23-08-2009, 11:35
Gud va gott!! Vill ha!!! Är det något man ska tänka på vid plantering?
De gillar kalkhaltig jord och extra kalktillskott på våren vid lövsprickning. Har man inte lera att plantera i, funkar det i sandjord också, men då bör man fylla upp ordentligt med mulljord. Persikor vill ha mycke vatten.
diva&hero
23-08-2009, 11:48
Har söderläge på en slänt mot altanen där jag har tallbuskar nu, dom tycker jag INTE om! Om jag tar bort dom tror du att jag kan ha persika där istället? Ska jag göra något med jorden först?. Dom har stått där länge och jorden är ganska hård åt det leriga hållet. Maris S: Tacksam för alla dina svar!
upp till zon 5, jisses!  vill ha!
skogstroll
23-08-2009, 12:09
låter onekligen intressant! själv har jag tomater, gurkor, majskolvar, auberginer, chilisar å druvor på G  Känns rätt OK skörd med tanke på att det bara är 5,2 kvm i växthuset. Ska börja fundera på vad det blir nästa säsong!
CITAT (diva&hero @ 23-08-2009, 12:48)  Har söderläge på en slänt mot altanen där jag har tallbuskar nu, dom tycker jag INTE om! Om jag tar bort dom tror du att jag kan ha persika där istället? Ska jag göra något med jorden först?. Dom har stått där länge och jorden är ganska hård åt det leriga hållet. Maris S: Tacksam för alla dina svar!  Luckra upp jorden efter tallarna, gärna med lite barkmylla i, sen är det bara att plantera
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|