renate
Försommar och sensommar har jag roskrukorna på uteplatsen soligt och skyddat,men under högsommaren blir där för varmt och då står de på framsidan mot nord/öst.I mitten på augusti är där tidigt skugga och kyligt,jag ser att rosorna inte trivs där de slutar att blommar.Nu har La Reine Victoria återhämtat sig från sfs och blommar igen sedan hon kom i solen.Även mrs John Laing har knoppar och nya blad igen.
[attachment=40854:2009_08_...__Large_.JPG] La Reine Victoria,hon doftar underbart.
Christina i Taxinge~
Hur länge har du haft LRV i kruka?
Hur stor blir hon och hur stor kruka har du?

Jag hade en underbar LRV för ett antal år sedan, men hon blev uppäten av Aklejor och försvann -cry-.gif
Då köpte jag en ny och den har numera försvunnit in i "pimpinellsnåret" som jag planterade bredvid henne. Kunde väl aldrig tro att pimpinellerna skulle växa så fort & så mycket!!!
Saknar den vackra LRV......

renate
I augusti 2007 grävde jag upp den eländiga lilla LRV och planterade henne i en ful silltunna av plast(jah hade ingen annan stor kruka till hands.Jag tror den rymmer 20 l.Hon står än i samma kruka och trivs tydligen i den.
[attachment=40863:2009_08_...__Large_.JPG] La Reine står i den vita krukan
Christina i Taxinge~
....och stor är hon också! wub.gif
Vilken gullig saga om "rosen som inte trivdes men fick ett bättre liv i silltunnan!" biggrin.gif

Kajsa
Vad har du rosorna över vintern, kallförråd, garage ? Jo visst går det bra med klena sorter i kruka, Mrs John Laing ser för ynklig ut här i rabatten, kommer bort mellan allt, den borde jag också kruka, ska fundera på det i höst !
renate
Jag ställer de i ett kallförråd med fönster plus lite extraljus till Olivträden som står där i fönstret.Jag vattnar ingenting,när det är snö lägger jag några snöbollar i krukorna,eller is det går med.Där kan tom vara minusgrader när det är riktigt kallt ute.Då lägger jag ihopknölade tidningar runt och i krukorna,funkar bra.I mitten på mars flytter jag de till uterummet där de får maximalt med ljus.krukorna står på frigolitlådor inte på cementgolvet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon