Sidor: 1, 2
tepa
Hej

Köpte ibörjan av juli denna Nerium. Den hade en massa knoppar då. Först hade jag den i halvskugga, skulle ta reda på hur den ville ha det. Den vill ju ha sol och mycket vatten, har jag fått veta. Nu har den fått det sen mitten av juli, men knopparna slår ändå inte ut. De ser nog inte torra och vissna ut heller. Kan jag göra något eller är det för sent ?

Hälsn Tepa
AnneMysan
Det kan ta väldigt lång tid innan knopparna slår ut. 2 månader är inget ovanligt. Så det är nog bara att vänta och se. Har du planterom den i större kruka? De man köper brukar stå i väldigt små krukor, och behöver lite mer utrymme. Och du ger den mycket vatten och gödning, det är bra. Även sol är nyttigt.
tepa
Tack Annemysan

Lång tid? Det visste jag inte. Nej, jag har inte planterat om, men är det försent nu ? När på året ska den blomma ? Det är väl annat med drivna exemplar man köper i butiken. Tar ju in den innan frost, kanske bara ha den inne på nätterna sen de första veckorna, så den avhärdas ?

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
ja mina knoppar mina mina öppnade sig inte alls förra året så dom tar väldigt långtid och förutom det så bildar dom nya knoppar samtidigt som dom blommar. men det är inget fel någon kommer dom öppna sig.

ibland kan sommaren vara dålig och då tar det längre tid. dom blommar åretom. den tål omplantering nu men bättre är att vänta till våren hade jag gjort.

och dom går att övervintra som vanliga krukväxter.
Bassam
Hej
Du kan försöka att hjälpa några för att öppna.
H: Bassam
tepa
Hej Bassam

Hur då ??

Hälsn Tepa
AnneMysan
Jag upptäckte i helgen att min vita nerium har en hel del (ämnen till) knoppar i topparna NU. Den har en blomklase som blommar och har flera stora knoppar. Hinner nog slå ut innan den måste tas in. De andra kanske slår ut till jul smile.gif
tepa
Grattis, AnneMysan. Min ser nog exakt likadan ut ännu. ..Suck.

Mvh Tepa
Bassam
Hej
Man kan försöka öppna några knoppar och ser vad ska hända , om det går bra så kan man .fortsätter
H : Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 09-09-2009, 05:36) *
Hej
Man kan försöka öppna några knoppar och ser vad ska hända , om det går bra så kan man .fortsätter

det ska man inte göra, knopparna är väldigt små plus så överlappar blombladen varandra.

det är bara att vänta tills dom öppnar vilket kan ta en tid.
Dilara
Man kan väl inte gå runt och öppna knopparna för hand.
tepa
Hej

Nej, jag har inte tänkt gå runt och öppna knopparna för hand, precis som ni säger, Flaxss och Dilara. OCH DET BEHÖVER JAG INTE HELLER ! Flera stycken har skalet öppnats på och det syns lite mörkt vinrött innanför. Pyttesmått, men det är ÖPPET ! Få se NU hur länge det tar innan det händer något mer.

Hälsn Tepa
Bassam
Hej
Jag ger bara min förslag , och ni kan bestämma för att om vi vänta länga , vädret ska bli dåligt och det är inte bra för blommor .
igl
De är riktiga värme-och solälskare, den här sommaren har ju varit ganska regnig och kall. De behöver en lång period med ordentlig värme om de ska komma igång. Jag tog in min för ca en vecka sedan, den står nu på golvet innanför fönstret. Igår såg jag att den börjar slå ut. Den är full med knopp.
Jag fick göra likadant förra hösten också.....
mvh
inger
Bassam
Hej
som mina kompisar skrev , du kan ta henne inne nu,
tepa
Hej

Tack Igl och Bassam. Ska genast springa ut och hämta den. Behöver den inte avhärdas ?

Hälsn Tepa

Omplanteras ? Näring ?
Bassam
Hej
Det behöver inte avhärdas på grund att hon ska flytta till bättre miljön just nu.

Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 18-09-2009, 17:18) *
Hej

Tack Igl och Bassam. Ska genast springa ut och hämta den. Behöver den inte avhärdas ?

Hälsn Tepa

Omplanteras ? Näring ?

nerium behöver du inte ta in än, mina står än ute. dock blir det frost så tar jag av mina och sätter ut på dagen. dom behöver inte avhärdas för att vara inne.

det är denna svalka nu på hösten som gör att dom blommar bra och håller sig vitala.

CITAT (Bassam @ 18-09-2009, 17:47) *
Hej
Det behöver inte avhärdas på grund att hon ska flytta till bättre miljön just nu.

det är inte alls säkert att inne är den bästa miljön för växter, exempel nerium hade den bästa miljön varit nere i Italien. nerium trivs inte inne i torrluft och kan bli mer motliga för ohyra. och inne är det också dåligt med ljus vilket nerium älskar.
tepa
Men omplantering, då ? Knappast, man ska väl inte störa nu när den ska blomma. OM den nu ska det...
Jag hämtade ju in den redan. Men jag tror jag gör som Flaxss, tar ut den på dagarna.

Hälsn Tepa

tepa
Hej

Nu har här börjat hända saker !!!

Hälsn Tepa
Solstorm
Min nerium har blommat rikligt i flera år, men i år orkade knopparna inte slå ut. Antagligen solbrist, den här sommaren har det ju varit regnrekord på regnrekord.
Peztis
Så alltså... skötsel av Nerium Oleander är så här (plocka ifrån denna tråd samt några andra jag läst och lite av egen erfarenhet)?

* Under den kalla perioden ska den förvaras inne i värme och helst med extra ljus.

* Sedan bör den avhärdas för att under de varmare månaderna i Sverige stå utomhus.

* Den gillar inte att torka ut och den vill ha extra näring, gillar inte den torra inomhusluften.

* Den kan ta väldigt lång tid på sig för att få knoppar att slå ut.

* Man behöver inte beskära, den delar sig ändå.

Något mer?

Denna växt som växer så frodigt vid medelhavet är i våra klimat riktigt, riktigt krävande!
tepa
Hej

Det går trögt det här. Men lite större har knopparna blivit och fått mera färg.

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Nu börjar det närma sig...

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 18-10-2009, 11:19) *
Hej

Nu börjar det närma sig...

Hälsn Tepa

så roligt och vad vackert. även här börjar det hända saker.
tepa
Flaxss, du glömde bilden...

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 18-10-2009, 12:39) *
Flaxss, du glömde bilden...

Hälsn Tepa

vill ni verkligen se?

har inte tagit bild på den. min stora blev så jag så trött på så den klippte jag ner totalt så där räkte allt vad som heter blommor. men har två som har knoppar/blommor nu.
tepa
CITAT (flaxss @ 18-10-2009, 12:09) *
vill ni verkligen se?

har inte tagit bild på den. min stora blev så jag så trött på så den klippte jag ner totalt så där räkte allt vad som heter blommor. men har två som har knoppar/blommor nu.

Jo, vill se...

Tepa
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 18-10-2009, 13:33) *
Jo, vill se...

Tepa

den gröna blev inga bra bilder på (för dåligt ljus)

men fick två på den borkbladiga

[attachment=43385:PICT0009.JPG]

[attachment=43386:PICT0010.JPG]
tepa
CITAT (flaxss @ 18-10-2009, 12:46) *
den gröna blev inga bra bilder på (för dåligt ljus)

men fick två på den borkbladiga

[attachment=43385:PICT0009.JPG]

[attachment=43386:PICT0010.JPG]

Sådärja ! Så ska det se ut.

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 18-10-2009, 14:50) *
Sådärja ! Så ska det se ut.

Hälsn Tepa

tack, har aldrig sett den blomma så jag är extra spänd på att få se dom.
tepa
CITAT (flaxss @ 18-10-2009, 14:51) *
tack, har aldrig sett den blomma så jag är extra spänd på att få se dom.

Jag med. Du visar väl bilder sen. Men jag tror jag visar först.. :rolleyes:

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 18-10-2009, 19:53) *
Jag med. Du visar väl bilder sen. Men jag tror jag visar först.. rolleyes.gif

Hälsn Tepa

ja dina öppnar sig nog snart, fortare än mina tror jag. då får jag vänta på bilder.
tepa
CITAT (flaxss @ 18-10-2009, 21:13) *
ja dina öppnar sig nog snart, fortare än mina tror jag. då får jag vänta på bilder.

Hej

Nu har äntligen undret skett ! Oj vad vackra dom är, Neriumblommorna. :yahoo:

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 29-10-2009, 17:13) *
Hej

Nu har äntligen undret skett ! Oj vad vackra dom är, Neriumblommorna. yahoo.gif

Hälsn Tepa

jätte vacker bravo.gif

idag öppnade sig en knopp helt
[attachment=43845:PICT0014.JPG]

bild på hela plantan
[attachment=43846:PICT0019.JPG]
tepa
Fint, Flaxss. Dom är ju som små rosor. Jag hade ingen aning om hur blomman skulle se ut. Och det var värt den långa väntan.

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 30-10-2009, 12:31) *
Fint, Flaxss. Dom är ju som små rosor. Jag hade ingen aning om hur blomman skulle se ut. Och det var värt den långa väntan.
Hälsn Tepa

tack ! visst är det värt väntan. jag visste ju inte heller hur denna skulle se ut men jag blev nöjd med resultatet eller hur man ska säga.

CITAT (tepa @ 30-10-2009, 12:31) *
Och det var värt den långa väntan.

Tepa -- du har väl doftat på blommorna ?? w00t.gif det måste du göra.

fast det är olika dofter jag har en som doftar svagt och en som doftar typ mentol eller friskt typ. och denna som jag visade här doftar vanilj/marsipan.
tepa
Jag HADE inte doftat på blommorna. Men nu har jag. Dom doftar jättegott! Kanske lite som vanilj, synd att jag inte kan skicka doft hit till forumet!

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Senaste bild av min Nerium. Men hur var det nu den skulle ha det sen när den blommat klart? Petzis skrev att i rumstemperatur och med extra ljus. Alla håller med ?

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
jag har övervintrat nerium både frostfritt men kallt ca +1c +10c och mörkt (källarfönster)

jag har också övervintrat den i svalrusmtemp ( ca +15c +20c på dagen och +15c +10c på natten i fönsterkarmen). med extra ljus och utan extra ljus, bägge två dessa har den klarat utan problem. så du kan själv bestämma vart du vill placera den.

CITAT (tepa @ 14-11-2009, 06:54) *
Hej
Senaste bild av min Nerium.

jätte vacker nerium tummenupp.gif wub.gif
tepa
Ok, Flaxss. Jag har ju extraljus på båda ställena. Bara att välja alltså. Just nu står den i nordvästfönster med extraljus.

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Min Nerium stod på samma plats i vinter, där den stod i höstas. Och den har klarat sig. Ny tillväxt har den, så
jag hoppas verkligen det blir blommor på den iår också. För det var nog bland det vackraste jag sett i krukväxt-
väg!

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Nu tror jag min Nerium tänker börja starta om. Från ruta ett. Måste förbereda mig på en LÅÅÅNG väntan...

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
jätte vacker nerium du har, och vad roligt att den vill blomma igen.
tepa
Tack, Flaxss. Och hur mår din Nerium?

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
den brokbladiga mår fint, mina två andra gröna har jag klippt ner. men förövrigt skjuter de nya skott. har fått ta in dom idag för det ska tydligen bli frost i natt.
tepa
Hej

IN !!??? Min har ju stått hela vintern där i fönstret...Matsalen, alltså, och nordväst läge. Ingen täljstensspis. Dörren till vardagsrummet varit stängd, där finns nämligen täljstensspis. Vilken varit i flitigt bruk i vinter, ha ha HA HA.....

Hälsn Tepa

och klippt ner ?? Tyckte nästan jag hade nya knoppar på gång i vintras redan, så jag har nog inte
vågat röra mina med saxen.
Alexander-VG-zon3
jag orkar bära mina ut och in så när det på dagen är strax över +5c så börjar jag att avhärda dom för att vara ute, så det är det jag gör nu. men det skulle bli frost så då åker dom in. dock är det +4c nu.

ja mina hade med nya knoppar innan jag beskärde dom. mina blev lite risiga och fula i bladen så jag klippte ner dom.
tepa
Aha, borde börja avhärda. Vi har ju en massa snö ännu. Men visst, plus tio på dagen, så jag får väl börja kånka !

Hälsn Tepa
Eva St
CITAT (flaxss @ 02-04-2010, 23:24) *
jag orkar bära mina ut och in så när det på dagen är strax över +5c så börjar jag att avhärda dom för att vara ute, så det är det jag gör nu. men det skulle bli frost så då åker dom in. dock är det +4c nu.

ja mina hade med nya knoppar innan jag beskärde dom. mina blev lite risiga och fula i bladen så jag klippte ner dom.

Finns väl möjligen inga sticklingar av den brokbladiga som man skulle kunna få köpa av dig blush.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon