Min kaffeplanta har börjat få gulnande blad.... =( köpte den i våras och den har växt ganska rejält och sett jättefin ut, fram till nu. =( nån som har tips på hur man bäst sköter den? Misstänker att den vill ha en lite större kruka med mer jord, men i övrigt vet jag inte...
Alexander-VG-zon3
23-08-2009, 11:02
hur är färgen på dom gula bladen ?
är dom helt gula ? eller marmorerade i olika gröna och gula färger ? eller är det gulablad med gröna nerver? eller är dom brun/gula ?
vanjalarsa
23-08-2009, 17:24
DEt finns flera orsaker till gula blad. Men kaffeplantan är kalkskyende och vill ha torvbaserad jord.
mvh vanjalarsa
det är bara några få blad det rör sig om, som först bara var gula med lite grönt kvar i, men som nu börjar bli bruna och torra. =( Övriga blad ser annars fina och fräscha ut.
vanjalarsa
24-08-2009, 07:59
om det bara är några få blad är det kanske att den släpper gamla blad på ett naturligt sätt. Annars vet jag att kaffeplantor mår bra av hög luftfuktighet.
mvh vanjalarsa
här är en bild, inte så skarp tyvärr...
Det där tror jag inte är någon fara alls, Fny. Min brukar också få vissna gula blad längre ner på plantan. Men samtidigt kommer det ju nya fina gröna blad, eller hur ? Jag klipper bara bort det vissna, det är väl frågan om enstaka blad. Håller med Vanjalarsa, den släpper nog några blad på ett naturligt sätt.
Mvh Tepa
Alexander-VG-zon3
24-08-2009, 12:16
näringsbrist (mineralbrist=järn) syns på bladen och dom bruna torra är antigen för lite ljus eller för torr luft. för lite ljus blir det ofta inne i bladverket.
åtgärd ge den näring 4-3gånger i månaden från april till sept om du odlar den inne åretrunt. ev plantera om den i en jord med lågt ph som ska vara lucker till våren i feb-mars planterar du om den.
detta är inget livshotande för plantan, men den behöver näring och ev omplantering och då kommer den bli bättre och få gröna fina blad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.