Helt klart läge att vara försiktig kring de här växterna!
LábiosDeVinho
23-08-2009, 13:29
jag plockade björnloka när jag var liten, jag trodde att det var stora hundkex, jag fick blåsor och sår över mina armar och händer, min mor som jag gav blommorna till fick lite blåsor på fingrarna.
inte en roligt växt att ha på tomten.
Ciczi
23-08-2009, 17:36
Nej de ska man akta sig noga för. Vi hade sådana i byn där vi hade vår sommarstuga... Mor och far präntade noga in i huvudet vad som kunde hända. Tror att deras skräckpropaganda fungerade för jag har ofantlig stor respekt för dem än i dag...
//Ciczi
diva&hero
23-08-2009, 17:44
Nä fy vad otäckt! Stackars barn!! Jag har aldrig sett såna där i verkligheten vad jag vet. Växer dom på nåt speciellt ställe eller läge?
MariaS
23-08-2009, 18:40
CITAT (diva&hero @ 23-08-2009, 18:44)
Nä fy vad otäckt! Stackars barn!! Jag har aldrig sett såna där i verkligheten vad jag vet. Växer dom på nåt speciellt ställe eller läge?
Utefter järnvägsspår, i större diken, utefter sjökanter!, tyvärr ganska ihärdigt på just såna ställen som barn dras till.
DragonLady
23-08-2009, 21:54
Man får ju samma slags skador om man får växtsaften från änglar på sig och sedan är i solen också.. såg någon liten snutt om det för ett tag sedan, en kille hade jätteblåsor på händer o armar. Stackars barn.. Ramlade i ett dike fullt med brännässlor när jag var liten... ingen rolig historia
officinalis
24-08-2009, 08:13
Vad har du hört om det om änglatrumpeternas växtsaft? Björnlokorna och Änglatrumpeterna är båda giftiga, men på helt olika sätt.
MariaS
24-08-2009, 08:16
Änglarnas växtsaft kan framkalla utslag och allergiska reaktioner, men brännsår har jag aldrig hört talas om. Men visst är änglar också farliga, man ska odla dem med respekt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.