Aanette
23-08-2009, 11:33
Är nybörjar på växthusodling så är inne i ett "prövoår". Har tomater, gurka o paprika. Tomatplantorna dör ut för mig. Undrar vad jag gjort för fel, tycker inte jag vattnat o gödslat för dåligt iallafall. Odlar i markbädd, kan det bli fööör mycket vatten lr? Plantorna var stora och fina, men har nu bara vissnat ihop :-(. Nya tag nästa år
Åsa, mälardalen zon 2
23-08-2009, 11:40
JA det kan bli för blött för tomater de vill inte ha dyblött. Har man markbäddar kan det räcka att vattna 1gång i veckan såhär års, det räcker om det är fuktigt längre ner, ytan på jorden får gärna vara torr. +Tomatens blad ska gärna hållas åt det torrare hållet de får lätt gråmögel, nu till hösten då det lätt blir kondens på bladen under natten är det dock svårt att hålla det blöta borta från bladen.
+Växthus ska ALDRIG vattnas på kvällen utan helst på morgonen så det torkat upp innan natten kommer.
Aanette
23-08-2009, 11:48
Har för det mesta vattnat på morgonen. Gödslat har jag gjort med ko på påse och nässelvatten. Gurkan o paprikan har växt på bra, men som sagt tomaterna är ett misslyckat kapitel.
Chamomille
23-08-2009, 12:14
Jag tror de behöver mer näring. Du kan nog inte gödsla tomater för mycket. Själv slänger jag på en näve hönsgödsel då och då
Aanette
23-08-2009, 14:43
tar till mig alla råd inför nästa säsong. tackar
Chamomille tyvär kan man gödsla för mycket. då blir det bara stora buskar och lite tomater. Lagom är bäst.
Hej
Det är bättre om man fråga och får informationen före plantering.
H: Bassam
Chamomille
23-08-2009, 23:32
CITAT (wibemo @ 23-08-2009, 20:08)

Chamomille tyvär kan man gödsla för mycket. då blir det bara stora buskar och lite tomater. Lagom är bäst.
Inte här iaf.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.