msister
Hej! Vi använder oss av upphöjda bäddar och undrar nu om det finns någon som vet om man kan så grönsaker eller rotfrukter som övervintrar och som man kan skörda i vår? Går det överhuvudtaget att göra så? Vi håller till i Zon 3. Väldigt tacksam för svar!
Åsa, mälardalen zon 2
Många rotsaker kan man ju så direkt innan tjälen kommer ner i marken men nej de är ju då inte klara att skörda till våren. Inte heller vitlöken som man normalt sett sätter sent på hösten är klar att skörda till våren.

Vissa grönsaker kan övervintra och kan skördas på våren innan man river bort dem ex, vissa sorters mangold och persilja (när de börjar blomma river man bort dem).

Ett annat alternativ är ju fleråriga grönsaker typ jordärtskocka (ifall ma låter bli att skörda allt på hösten och låter de färdiga knölarna lagras i jorden) och lungrot (good king henry) de kan skördas tidigt på våren.
msister
Okej. Tack för svaret! Jag skrev fel i frågan såg jag nu. Det behöver inte skördas i vår utan det går ju bra senare också. Om det finns någonting som överlever till nästa år bara. Men tack för tipsen!
carin1964
Jag läste att svartrot kan övervintrar på växtplatsen om man inte vill ta upp allt på hösten.
Grå
I förra trädgårdsfredag tog de upp just det, vilka växter som gick att så nu och övervintra. Du hittar avsnittet på svt play här.
Senorita
Ursäkta, men just i det avsnittet av Trädgårdsfredag som du länkade till, kunde jag inte se eller höra att man tog upp det som frågan gällde - måste ha varit något annat avsnitt. Jag ska kolla vidare!
Bassam
Hej
Du kan så blad grönsaker inne i köket under höst tiden och plantera dom ut när börja våren , men rötter grönsaker kan du planera dom ute och de ska vakna på våren , men de som ger frukt som jordgobbar , du behöver plantera dom ute under höst tiden för att de behöver tar kyla för att ger oss mycket frukt.
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon