Helene Blom
Jag fick en vindruvsplanta i kruka i sommar som jag har planterat i skyddat läge vid söderväggen. Det är tre stjälkar som kommer upp ur jorden. Ska jag behålla alla tre och beskära dem enligt instruktionen som finns här på Odla.nu, eller ska jag ta bort två och bara behålla en? Någon som vet hur man ska göra?
Åsa, mälardalen zon 2
Är det en vanlig vindruva eller en staketdruva?
Helene Blom
Den heter Vitis vinifera Muskat och det står på kortet som satt i krukan att man ska låta ett eller två skott växa till önskad höjd och sedan skära av dem. Sedan ska man på vintern skära ned dem till första stora knoppen ("the eye" - instruktionen är på engelska).

Enligt vad som står här på sidan ska man beskära på ett särskilt sätt för att få en spaljéväxt. Jag får inte riktigt ihop de två instruktionerna... Brukar stänglarna övervintra eller växer vindruvan alltid upp från början igen nästa år? Den här sorten ska klara frost om man den står i skyddat läge.
MariaS
Det finns två sätt att beskära vin på.

1. Pincering. Man klipper av ett skott genom att först se var druvklasen sitter, sen räknar man två bladpar efter klasen och klipper mellan det andra och tredje bladparet. Man klipper altså bort övriga klasar på ett skott. De kommer inte att mogna i alla fall.

2. Vinterbeskärning. Görs mellan slutet av november till slutet av januari. Med denna beskärning gör man en radikal beskärning om man behöver klippa tillbaka plantan ordentligt. Då klipper man strax efter en stor knopp så långt ner på skottet man vågar.

Oftast räcker det med att man utför pinceringen. Vinterbeskärningen kan dock äventyra livet för druvan, då det finns viss risk för att starkt tillbakaklippta skott kan få frostskador och torka in under februari och mars. Vinterbeskär man senare än i slutet av januari, finns det risk att snittet inte torkat tillräckligt och druvan kommer att blöda riktigt ordentligt! Det formligen rinner ur snitten på vårkanten innan druvan börjar sätta blad igen.
Helene Blom
Tack för ditt svar. Jag tolkar det som att man ska vara försiktig med beskärningen. Än har den ju inte fått druvor, så då väntar jag med att beskära. :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon