Rugosa rosor beställda idag av Rosenposten och dessa blir det i höst.
Fru Dagmar Hastrup, haft den förut men grävdes bort i en intensiv rabatt/ rosors period.
Roseraie de l´Hay, blir ca 2 m i mustiga färger. Grävde bort Pink robusta som fick på tok för mycket svartfläck varje sommar oavsett väder och vind.
Rugspin, dansk ros av Valdemar Petersen och lär inte skräpa
Moje Hammarberg, mustig färg och får jättenypon som en bonus
Schneekoppe, har den redan men den kan man ha en till av, underbar. Nina Weibull rosorna grävdes bort dom får för mycket svartfläck varje sommar, inge kul.
Montblanc, vill ha en vit rugosa i en stor blandrabatt, denna ska ha tjusiga blad.
Ezereht
23-08-2009, 14:20
Spännande Kajsa
Christina i Taxinge~
23-08-2009, 15:05
Superbra rosor, Kajsa!
Du kommer att bli nöjd!
Visst är det också lite kul hur man går in & ut ur olika perioder i sitt rosberoende?
Jag har ju varit helt såld på rugosor länge, ja ända sen min rosbörjan!
Och nu är jag inne på att skaffa tehybrider.....ähum, så kan det gå!
Allt ger erfarenhet!
Bra val Kajsa,jag har bara Roseraie de l´Hay och Schneekoppe.Blanche Double de Coubert är en helvit Kanadaros av rugosatyp.Rosraie de I'Hay är inte speciellt stor hos mig,den har blommat en del på sommaren men inte överdådigt.Jag köpte den samtidigt som Schneekoppe och Blanche Double de Coubert från Odla.RH har växt sämst,jag tor jag behöver flytta den den står inklämt mellan en idegran och en stor daglilja och en tuja.Lite bortglömt
AK i Sura
23-08-2009, 21:01
Kul med nya rosor! Hoppas du blir nöjd med dem. Den där Montblanc har jag nog sett någon läcker bild på, en sådan kanske man skulle kunna klämma ner någon stans hos mig också. Jag har helt plötsligt blivit så sugen på vita rosor.
Har du något foto på Roseraie de l´Hay renate ?
Det här med olika perioder av växter/rosor som Christina skriver om känner väl alla växttokar till, nu är det Rugosa perioden här, jag är trött på sjuka på rosor, 13 nya rugosa rosor blir det i år med de nya. Rugosa gruppen passar mig för jag klipper ganska friskt i rosorna, dom kommer tåla mina höst klippningar också. Dom kommer aldrig att bli några jättebuskage här för den platsen finns inte. Annars är det klematis period som varit några år nu, att det kunde vara så kul. Och vad blir nästa period tro ?
Tehybrider Christina är flotta men det är lite för kallt här, men Nostalgie klarade sista vintern utmärkt !
Anna- Karin jag har vita rugosa i mitt album/Rugosa, klart du måste ha !
Jag hittade 2 bilder på RdH men ingen på hela busken. Jag har också tröttnat på kinkputtar,det blir rosor som tål klimatet i min trädgård och är fri från sfs,gärna rugosor.Även jag hade en rabattrosperiod,men de är i roshimlen sedan länge.
[attachment=40928:2009_07_...__Large_.JPG]
[attachment=40927:2009_07_...__Large_.JPG] Roseraie de l´Hay
Mmmm den är för grann
Den ska få en solig och bra plats !
Så här ser hela busken ut,den är inte så liten som jag trodde.Jag fotade från gatan.Bild på knopp och nypon har jag i måndagstråden.
[attachment=40959:2009_08_...__Large_.JPG] Roseraie de l Hay
Christina i Taxinge~
24-08-2009, 20:44
Här är ett par bilder på min 'Roseraie de l´Haÿ' som den såg ut i juni 2006 - nu är den mycket större....
[attachment=40962:dscn7631__2_.jpg]
[attachment=40963:DSCN7808__2_.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.