akita
Skördade all min potatis idag och upptäckte att det är en massa konstiga knölar på min potatis.
De ser nästan ut som vårtor...
Vad kan det vara? Det ser ganska oaptitligt ut, samtidigt vill jag inte slänga dem i onödan.

[attachment=40878:20090823346.jpg]

Jag satte två rader potatis och det här med knölarna tror jag ska vara Early Puritan. Den andra sorten Rocket, har inte några liknande knölar.

Tacksam för svar!

//Orolig potatisodlare
*Stintan*
Potatisskorv. Inget farligt alls. Bara att koka, skala och äta rolleyes.gif Vissa potatissorter får lättare skorv än andra.
Sälkatten
Visst är det OK att äta skorvig potatis! Ingen påverkan på smak eller hållbarhet som jag märkt i alla fall. Det blir lättare skorv om det är torrt i jorden. Mina får det när det är "torrsomrar".
Sussie F-Flower
Ja, visst är det skorv...
Jag vet inte hur sant det är men min pappa (död sedan många år..) sa alltid att han hade gödslat landet för mycket när det blev så. Det blev för "fett", sa han och då blev det skorv på potatisen. Helt ofarligt. yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon