Rätt gammal tråd, jag vet. Men skulle vilja veta hur det gick med detta.
Blir lite orolig när jag ser att alla bara vill utrota allt möjligt, tom nyttigt liv som svampar. I en annan tråd var det någon som inte gillade daggmaskarna i gräsmattan (!). Som Åsa sa så bryter de svamparna ner rötterna från stubben som står till höger på bilden, och gör om det till prima mull. Det kommer din gräsmatta att må bra av, så jag hoppas inte att du följde Bassams råd.
Vill du bli av med själva stubben kan du slå in mycelkoloniserade träpluggar av en ätlig svamp, så får du dessutom prima matsvamp på köpet! Mycket miljövänligare än gift!!
Här kan du beställa sådana pluggar.Det kanske till och med visar sig att du kan äta de svampar som växte på rötterna? Har du identifierat dem? Ser ut som en skivling av något slag. Slå upp i en svampbok! Har du redan spridit fungicider eller annat gift ska du nog inte prova...
Naturen har en tendens att balansera sig själv, och man bör alltid ta till boken innan svärdet så att säga. Det är detta som gör mig orolig, eftersom innan det ens konstaterats att det var nyttogörande svamp det handlade om, så fanns det redan inlägg om hur man utrotar dem...