Full version: oinbjudna svampar!
meckey
Har hittad dessa svampar runt omkring i rabatten samt i gräsmattan! Alltid vid samma område. Min fråga ... vad är det för en svamp och stämmer det att dom kommer om det är så att det finns ett sjukt träd i närheten?? Min granne har för närvarande ett väldigt sjukt äppelträd som står i närheten. Det hjälper inte om man försöker att plock bort. Om det nu är träder i fråga..... försvinner dom då om det är så att man såger ned trädet?? crying.gif

[attachment=40883:Bild_013.jpg]
[attachment=40884:Bild_006.jpg]
[attachment=40885:Bild_007.jpg]
[attachment=40886:Bild_005.jpg]
Piccante
Jag kan inte speciellt många skivlingsarter (eller många svampar överhuvudtaget) men jag vet inte om denna nödvändigtvis är bunden till träd? Den ser ut som dom vanliga som ofta kommer i gräsmattor. Antingen lever den som parasit på trädrötter eller så lever den på något annat i gräsmattan.
Att plocka dom är helt meningslöst för att bli av med dom för större delen av svampen lever som underjordiskt mycel.
meckey
Hej Markus.
Som du kan se på den första bilden så finns det en stubbe.
Det är ett fd körsbärsträd och det sågades ned för ca 10 år sedan.
Grannesn äppelträd står alldeles jämte och är för närvarande nedlusat med ett svampangrepp samt att alla äpplen ruttnar och har trillat ned.
Jag har läst på ett annat forum ang svampar i gräsmattor och någon sa då till att man skulle se efter om det fanns något sjukt i närheten...... undrar nu om det verkligen stämmer... bor i radhus område och man kan ju då fråga sig varför just jag och endast jag har dessa svampar hos mig???
Meckey
Åsa, mälardalen zon 2
Och jag sägersvampen hör nog ihop med stubben, de allra flesta svampar är nyttiga och är nedbrytare = hjälper till att omvandla stubbens alla rötter till jord. Många skivlingar är saprofyter (=nedbrytare)

Grannens äppelträd har nog fruktmögel (Monilia fructigena) och har ingenting med svampen i gräsmattan att göra. Åtgärd för grannen: Plocka bort frukterna och lägg dem i sluten kompost alt. gräv ner. Glesa gärna ur bladverket så det inte blir så tätt och fuktigt.
meckey
Hej Åsa.
Jahaa det låter ju ok så att säga. Kommer dessa svampar att finnas där för evigt eller??? Hur lång tid tar det innan det försvinner ??? Svamp i all ära men jag tycker inte att det är såååå kul! Grannens äppelträd ser alldeles förfärligt ut. Förutom att bladen har skrynklat ihop sig så ruttnar ju frukten på grenarna innan de faller ned. Plus alla äpplen har svarta prickar i massor!!
Piccante
Meckey, jag tror du tänker på honungsskivling. De kan angripa träd och sprider sig väldigt bra och frutkroppar kan ploppa upp en bra bit från trädet de först angrep. Men det är inte honungsskivling som du har i gräsmattan.
Bassam
Hej

Hej
DeT är häxringarna , DU kan borta den genom :
1 sprida blåkorn över dem och lite bit utan för .
2 vattna ,
3 blanda 1cl Atamon + 5l vatten + en skvätt såpa och vattna med dom.och lite bit utanför .

- medel mot svamp : Atamon -fungicider--Biowet/Herbinass -

Obs gör det flera gångar under växt säsong och när ser svamper kommer.

efter behandling använda kratta för att att borta döda gräs och svamp, sedan kratta ner mull och gräsfrön.

H :BASSAM
Bassam
Hej
Om man ger kalk till gräs matta , det hjälper att borta svampen på grund att kalk ändrar PH till lite högre som gräs tycker om och svampen tycker inte.

H : Bassam
meckey
Hej Bassam.
Har googlat runt lite för att se hur häxringar ser ut. Alla bilder visar svampar som är i ring, men de som jag har är spridda över ett stort område. Det finns inga närbilder på svamparna i fråga, så det är lite svårt att veta vad det är.
padde
Rätt gammal tråd, jag vet. Men skulle vilja veta hur det gick med detta.

Blir lite orolig när jag ser att alla bara vill utrota allt möjligt, tom nyttigt liv som svampar. I en annan tråd var det någon som inte gillade daggmaskarna i gräsmattan (!). Som Åsa sa så bryter de svamparna ner rötterna från stubben som står till höger på bilden, och gör om det till prima mull. Det kommer din gräsmatta att må bra av, så jag hoppas inte att du följde Bassams råd.
Vill du bli av med själva stubben kan du slå in mycelkoloniserade träpluggar av en ätlig svamp, så får du dessutom prima matsvamp på köpet! Mycket miljövänligare än gift!! Här kan du beställa sådana pluggar.

Det kanske till och med visar sig att du kan äta de svampar som växte på rötterna? Har du identifierat dem? Ser ut som en skivling av något slag. Slå upp i en svampbok! Har du redan spridit fungicider eller annat gift ska du nog inte prova...

Naturen har en tendens att balansera sig själv, och man bör alltid ta till boken innan svärdet så att säga. Det är detta som gör mig orolig, eftersom innan det ens konstaterats att det var nyttogörande svamp det handlade om, så fanns det redan inlägg om hur man utrotar dem...
mamamaggan
Intressant sida ! Har du testat själv med de där svamparna ?

Går de att använda i vårt klimat ? Stod något om att om det var väldigt kallt skulle man täcka stubbarna .

Hur länge dröjer det innan stubbarna förmultnats ?
padde
Jag har testat shiitake, funkar fint! Täcka över den måste man bara för skördens skull. Ingen större risk att de dör, men är det FÖR kallt blir skörden inte lika stor. Det tar ett bra tag för en stock att förmultna, vilket är bra för då blir det många svampar tongue.gif

Från en stock av hårt trä kan man få svamp i flera år! 3- 4 kanske. Därefter kan man mylla ner resterna i jorden eller lägga det på komposten.
mamamaggan
I vilken zon har du provat att odla dem ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon