MariaC
Hej alla! Jag har blivit med en liten pytteträdgård och är extremt mycket nybörjare. Jag skulle behöva hjälp med tips om hur jag ska plantera en liten häck och vad som skulle funka. Vad jag vill ha är en avgränsning till nästa tomt. Eftersom min lilla trädgårdplätt är extremt liten så vill jag inte ha någon jättehäck. Finns det någon som blir tät men inte så djup? Kan man plantera bärbuskar som "häck"? Går det att göra tätt och inte för stort?
Tacksam för råd. smile.gif
MariaS
Hallon och vinbär är utmärkta exempel på häckväxter. Lätta att sköta också. Sätter man hallon, bör man bara tänka på att ha en rotspärr 30cm ner i marken, så inte hallonen "rymmer" ut i gräsmattan.
MariaC
Tack snälla för svar. smile.gif Då kanske jag testar det. Kan man plantera det nu eller måste man vänta till våren?
Bassam
Hej
Du kan plantera dom nu.
H:Bassam
Ezereht
Det är faktiskt superbra att plantera på hösten för nyplanterade saker behöver vatten och på hösten regnar det mer än på våren biggrin.gif

Jag har en "hallonrad". Den är jättefin, jag har sån "ful grön plast" som man köper på ruller som rotspärr. Grävt ner den så den är ganska låg, man ser inte så mycket av den. Köpte först röda och gula hallon, men dom gula var jättetaggiga, så nu har jag mest röda av sorten Preussen. Men om jag bodde längre söderut skulle jag gärna ha hösthallon som ger skörd på "årets" grenar. Vanliga hallon bör man gallra bort 2åriga grenar varje vår, och spara dom som är 1 vinter gammal (som ger skörden).

En väldigt liten häck kunde vara amerikanska blåbär. En del sorter blir ändå lite högre kanske 60-80cm (north blue, north country). Eller blåbärstry som nya Anja E.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon